کد خبر: ۱۲۶۷۱
حکیم مهر - در سال گذشته 503 هزار و 406 کیلوگرم فرآورده دامی از واحدهای تولیدکننده ضبط و معدوم‌سازی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، مدیرکل دامپزشکی استان تهران با اعلام این مطلب همزمان با روز هفتم اردیبهشت‌ماه مصادف با 27 آوریل گفت: روز جهانی دامپزشکی با شعار پیشگیری از طریق واکسیناسیون در سرتاسر جهان عنوان شده است.

DSC_0069.1.2

دکتر محمدرضا حزبئی افزود: واکسیناسیون به‌تنهایی نمی‌تواند سد محکمی برای مقابله با آفات و بیماری‌ها باشد. بنابراین اقدامات پیشگیرانه و نظارت‌های بهداشتی نیز باید اعمال شود.

وی به بیان سیاست‌های سال جاری پرداخت و خاطرنشان کرد: واکسیناسیون دام‌ها بر علیه انواع بیماری‌ها و آموزش دامداران و صاحبان واحدهای پرورشی از برنامه‌های اصلی این اداره‌کل محسوب می‌شود.

حزبئی ادامه داد: در برنامه داریم که صاحبان دامداری‌ها حداقل یک بار و کارگران حداقل دو بار در سال تحت آموزش قرار گیرند.

وی تصریح کرد: استقرار نظام کنترل کیفیت بهداشتی در واحدهای فرآوری و بسته‌بندی از دیگر برنامه‌های سال جاری محسوب می‌شود که دراین راستا  عرضه مرغ بسته‌بندی و کیفی‌سازی آن و همچنین بسته‌بندی سایر فرآورده‌های پروتئینی مدنظر است.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران یادآور شد: گسترش سیستم الکترونیک در سال جاری انجام می‌شود تا مراجعات مردم به این ادراه‌کل کاهش یابد.

حزبئی تأکید کرد: آزمایشگاه‌های مورد نیاز نیز تجهیز و نوسازی می‌شوند تا اقدامات کنترلی و نمونه‌برداری‌ها به بهترین نحو انجام شود.

 

ساخت کلینیک مرجع دامپزشکی در سال جاری، به شرط تأمین اعتبار

وی از ساخت کلینیک مرجع دامپزشکی خبر داد و اظهار داشت: اگر اعتبارات مورد نیاز تأمین شود، ایجاد این کلینیک کمک بزرگی به دامداران خواهد بود.

حزبئی همچنین گفت: در سال گذشته از 161 هزار نوبت بازدید فرآورده‌های خام دامی، 176 واحد پلمپ شد که برخی از آنها با اصلاح ساختار خود، بازگشایی شده‌اند.

این مقام مسئول از معدوم‌سازی 503 هزار و 406 کیلوگرم فرآورده دامی خبر داد و افزود: این اداره‌کل در جهت سلامت مواد پروتئینی با وجود آنکه دارای کمبود نیرو و اعتبار است، تلاش می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مطابق آمار وزارت بهداشت، میزان سل در کشور به صفر رسیده که این امر نشان می‌دهد با وجود آنکه کشورهای همسایه در وضعیت مطلوبی قرار ندارند، دامپزشکی اجازه نداده است تا بیماری به کشور وارد شود.

حزبئی درباره ایجاد پارک پرندگان در منطقه چهار ادامه داد: این مجموعه منحصر به فرد بوده و تحت نظارت شهرداری و سازمان دامپزشکی است و از توان بخش خصوصی برای کنترل و نظارت‌های بهداشتی استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: این پارک دارای مجوز بهداشتی بوده و از نظر نفوذ بیماری‌ها و ورود پرندگان جدید به آن مصون است.

 

ببر مبتلا به مشمشه در شرایط ایزوله نگهداری می‌شود

مدیرکل دامپزشکی استان تهران درباره ببر مبتلا به مشمشه که در مجموعه ارم تهران نگهداری می‌شود، یادآور شد: برای حفظ ذخایر ژنتیکی با همکاری سازمان محیط زیست، این ببر در شرایط ایزوله نگهداری می‌شود.

حزبئی تأکید کرد: در شرایط مشابه معدوم‌سازی حیوانات بیمار انجام می‌شود، اما از آنجایی که این حیوان نادر است، در شرایط خاص نگهداری می‌شود و خطری برای مردم ندارد؛ زیرا محیط نگهداری آن جدای از باغ وحش است.

وی درباره تب کریمه کنگو اظهار داشت: این بیماری از طریق کنه و حشرات گزنده منتقل می‌شود و از آنجا که همسایگان ایران دارای شرایط مناسبی نیستند، با کنترل دام و قرنطینه آنها می‌توان از این بیماری جلوگیری کرد.

حزبئی همچنین گفت: در حال حاضر این بیماری هیچ مشکلی ایجاد نکرده است.

وی در ادامه افزود: گوشت دام مبتلا به تب کریمه کنگو اگر پس از کشتار به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری شود، عاری از بیماری می‌شود، بنابراین مشکلی برای مصرف‌کننده نخواهد داشت.

 

اعطای مجوز به واحدهای دارای ضوابط لازم برای بسته‌بندی گوشت قرمز در محل

مدیرکل دامپزشکی استان تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار ایانا درباره استقرار طرح کنترل کیفیت خاطرنشان کرد: اکنون سه سال است که تولید مرغ و تخم‌مرغ در شرایط بسته‌بندی‌شده انجام می‌شود.

حزبئی ادامه داد: تخم‌مرغ به‌صورت نشان‌دار عرضه می‌شود و مرغ نیز به‌صورت قطعه‌بندی و بسته‌بندی توزیع می‌شود.

وی تصریح کرد: از آنجایی که فروشندگان گوشت قرمز دامی بیشتر قصابی‌های کوچک هستند، امکان تبدیل کردن آنها به واحدهای بسته‌بندی مشکل است، اما اگر واحدی تقاضای این امر را بدهد، پس از بررسی، مجوزهای لازم برای عرضه بسته‌بندی گوشت قرمز در محل وجود دارد.

حزبئی یادآور شد: عرضه فله‌ای تخم‌مرغ چندی است که متوقف شده و تخم‌مرغ به‌صورت بسته‌بندی و یا نشان‌دار توزیع می‌شود.

 

مدیریت بیشتر واحدهای تولیدی باعث کاهش مصرف واکسن می‌شود.

این مقام مسئول در پاسخ به سؤال دوم خبرنگار ایانا درباره کاهش واکسیناسیون در راستای هدفمندسازی تأکید کرد: با استقرار سیستم مدیریت بهداشتی در گله‌ها می‌توان میزان واکسیناسیون را کاهش داد.

وی اظهار داشت: در برخی از بیماری‌ها با تغییر روش تغذیه و بهبود شرایط نگهداری حیوانات امکان بروز بیماری‌های مختلف کاهش می‌یابد و بدین ترتیب به واکسن کمتری نیاز داریم.

 

قطع واکسیناسیون شاربن در سال جاری

در ادامه معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی استان تهران گفت: استراتژی دامپزشکی طی سال‌های اخیر افزایش نظارت‌های بهداشتی بوده که بدین ترتیب اعلام شده است که در سال جاری واکسیناسیون علیه شاربن قطع خواهد شد، زیرا حداکثر یک یا دو کانون آلوده در کشور وجود دارد.

دکتر سعید کرمی افزود: ریشه‌کنی طاعون گاوی نیز به‌وجود آمد که امید می‌رود با اقدامات دیگر سازمان دامپزشکی سایر بیماری‌های خطرناک دیگر رو به حذف رود.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته گرفتاری‌هایی در بخش طیور به‌وجود آمد که در این زمینه پنج نوبت پایش انجام و سه‌هزار نمونه برداشت شد.

کرمی ادامه داد: 141 واحد پرورش آبزیان در استان تهران وجود دارد که ظرفیت سالانه آنها سه‌هزار و 800 تن است که در این زمینه نیز کنترل‌های بهداشتی و نمونه‌برداری‌ها به‌صورت مرتب انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در بخش زنبورعسل و رصد لحظه‌ای بیماری‌های انگلی مرتباً در حال پایش است و در سال جاری نیز برنامه هماهنگی را دنبال خواهیم کرد.

معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی استان تهران یادآور شد: در استان تهران 121 واحد بسته‌بندی وجود دارد که در سال گذشته 160 واحد آن مورد بازدید قرار گرفت.

کرمی تأکید کرد: تمامی محموله‌ها و محصولات صادراتی مورد بازدید قرار می‌گیرد، به‌گونه‌ای‌که 295 میلیون دلار صادرات 9 ماهه استان تهران بوده که نمونه‌برداری‌های مختلفی در این زمینه انجام شده است.

وی اظهار داشت: حدود 500 هزار جمعیت دامی در کشور وجود دارد که 160 هزار رأس آن گاو اصیل هستند و از این میان 30 درصد دام‌های اصیل در استان تهران قرار دارند و مجموع سرمایه‌گذاری‌هایی که در بخش دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل شده است، حدود 112 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

کرمی درباره پارک پرندگان ایجادشده در منطقه چهار گفت: تمامی شایعاتی که درباره عدم وجود مجوز برای این پارک صادر شده، اشتباه است، زیرا مجوز بهداشتی آن صادر شده و فردا نیز مورد افتتاح رسمی قرار می‌گیرد.

وی در پایان افزود: اداره‌کل دامپزشکی استان تهران سیاست کاهش بیماری و افزایش امنیت در بخش دام، طیور و آبزیان را عهده‌دار است.

 

نظر شما
ادامه