کد خبر: ۱۲۵۳۹

حکیم مهر - 78  میلیون قطعه جوجه یزی در مرغداری های خراسان رضوی تحت نظارت بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان انجام شده است.
رئیس اداره مبارزه با بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر اظهار داشت: این مقدار  در سال 91 انجام شده و در مقایسه با سال 90، رشدی معادل 6/2 درصد را نشان می دهد.
دکتر سید رضا دیانت مقدم خاطرنشان ساخت: برای تامین سلامت این تعداد جوجه یکروزه طی مدت فوق، بیش از 460 میلیون دوز واکسن مصرف شده است و تلقیح تمامی این رقم توسط گروه های بخش خصوصی دامپزشکی صورت پذیرفته است. وی
گفت: در جهت واگذاری امور و در راستای اجرای سیاست های ابلاغی اصل 44، اداره کل دامپزشکی استان 100 درصد عملیات مرتبط با طیور در زمینه های درمانی و پیش گیری را به بخش خصوصی واگذار کرده و بخش دولتی فقط وظیفه نظارت بر حسن اجرای عملیات را بر عهده گرفته است.
دیانت مقدم، با اشاره به وجود بیش از 1340  واحد مرغداری گوشتی به ظرفیت 15 میلیون و 125 هزار قطعه و 227 واحد مرغداری تخمگذار به ظرفیت 8 میلیون قطعه، اجرای مراقبت های بهداشتی در جهت حفظ این سرمایه عظیم اقتصادی را
یادآور شد و تصریح نمود: بر این اساس، در سال 91، طی اجرای فرایند مراقبت فعال بیماری ها، 800 مورد بازدید توسط کارشناسان اداره کل دامپزشکی انجام شده است.
او با اشاره به احتمال خطر بروز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از اجرای سامانه مراقبت فعال در زیستگاه ها، واحدهای صنعتی و روستاها و کشتارگاه های طیور  استان خبر داد و اعلام داشت: با توجه به حساسیت موضوع، از مراکز فوق نیز بیش از 27 هزار مورد نمونه برداری صورت گرفته و 48 هزار آزمایش با اسفاده از فناوری های مختلف اعم از سرولوژی و بیولوژی  مولکولی انجام شده است که نتایج حاکی از آن است که خوشبختانه، طیور استان به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مبتلا نیستند.
دیانت مقدم یادآورشد: نبود بیماری به معنای عدم پیدایش آن نخواهد بود، بلکه اجرای مراقبت فعال بیماری توسط دامپزشکی به کمک رعایت دستورالعمل های بهداشتی و قرنطینه ای توسط مرغداران از بروز این بیماری خطرناک و ویروسی طیور تا حد زیادی جلوگیری خواهد کرد. وی از مرغداران خواست در صورت بروز هرگونه تلفات غیرعادی مراتب را به نزدیک ترین شبکه دامپزشکی اطلاع داده و یا از طریق سامانه پیام کوتاه 300001512 اطلاع رسانی نمایند.

 

نظر شما
ادامه