کد خبر: ۱۲۰۴

حکیم مهر -  دانشمندان می‌گویند رفتارهای قهرمانانه و حماسی مختص انسان‌ها نیست بلکه در بین حیوانات هم بیش از آنچه ما تصور می‌کنیم، چنین رفتارهایی رواج دارند.
محققان دریافته‌اند موجوداتی مثل دلفین‌ها، میمون‌ها، برخی از خفاش‌ها و حتی مورچه‌ها همگی توان نوع دوستی و فداکاری دارند و برای نجات همنوعان خود تلاش می‌کنند. دکتر الیس نوبهاری، محقق دانشگاه پاریس در این زمینه گفت: شواهد روزافزونی وجود دارد که نشان می‌دهد تمایل به کمک کردن به دیگران به بهای به خطر انداختن جان خود در بین طیفی از گونه‌های حیوانات رایج است و یک رفتار مختص انسان‌ها نیست. وی خاطر نشان کرد: دلفین‌ها جان خود را به خطر می اندازند تا دلفین‌های اسیر شده را نجات دهند یا یک دلفین مجروح را به سطح آب بیاورند و کمک کنند تا نفس بکشد. یا مثلاً میمون‌ها تلاش می‌کنند که یک میمون ماده و فرزندانش را از حمله مهاجمان در امان نگه داشته و مهاجم را دور کنند و یا خفاش‌های میوه‌ای ماده به سایر خفاش‌های ماده آبستن کمک می کنند که راحت‌تر وضع حمل کنند.
دکتر نوبهاری همچنین در مثال دیگری از فداکاری حیوانات عنوان کرد: مورچه‌ها اغلب به سایر همنوعان خود در یک کلونی کمک می کنند که از شر دام‌ها و یا صیادان نجات پیدا کنند. اگرچه این رفتار قهرمانانه آنها مختص کلونی خودشان است و نسبت به فریادهای کمک جویانه مورچه‌ها در سایر کلونی‌ها بی‌تفاوت هستند. یکی از مهمترین شواهد اینترنتی در این زمینه فیلمی از یک بوفالو در پارک ملی کروگر در آفریقای جنوبی است که با شیرهایی که به یکی از بوفالوهای جوان در گروه‌شان حمله کرده‌اند، مبارزه می‌‌کند.
دکتر نوبهاری که شرح مطالعات خود را در مجله «بیولوژی ارتباطی و یکپارچگی» به چاپ رسانده خاطر نشان می‌کند: ما احتمالاً وسعت رفتارهای فداکارانه در حیات وحش را کوچک شمرده و نادیده گرفته‌ایم.

 

نظر شما
ادامه