کد خبر: ۱۱۹۲۴
حکیم مهر - ویدئوی سفر تاریخی «آفتاب»، نخستین میمون فضانورد ایرانی به فضا در جریان پرتاب موفقیت‌آمیز کاوشگر «پیشگام» منتشر شد.

کاوشگر «پیشگام» ایران در آستانه دهه مبارک فجر، همراه با موجود زنده به فضا پرتاب شد.

تصاویر ویدئوی منتشره از پرتاب و بازگشت موفقیت‌آمیز «پیشگام»، با استفاده از سیستم تله‌متری از طریق دوربین‌های نصب شده روی بدنه و داخل کاوشگر «پیشگام» فیلم برداری شده که مراحل مختلف پرتاب، جدایش پیشران و فاصله گرفتن آن از کره زمین را به خوبی نشان می‌دهد.

نخستین میمون فضانورد ایرانی با نام رسمی «پیشگام» و غیررسمی «آفتاب» پس از پرتاب به ارتفاع 120 کیلومتری زمین، در روز دوشنبه، به سلامت از یک سفر 16 دقیقه‌یی زیرمداری به زمین برگشت. این میمون با سفر تاریخی خود گشایشگر دروازه‌های فضا به روی دانشمندان کشورمان شد.

کاوشگر «پیشگام» از چهار بخش «مجموعه موتور، متشکل از اجزای قفسه دم، بالک‌های پایدار ساز، بلوک تنظیم ارتفاع، موتور و نازل»، «سکوی پرتاب برای پرتاب مجموعه»، «ایستگاه‌های زمینی برای برقراری ارتباط با کاوشگر و دریافت اطلاعات بصورت زمان واقعی» و «محموله متشکل از اجزای کپسول زیستی سامانه خدمات (الکترونیک، مخابرات و پردازش) جدایش سازه و جدایش بازیاب موجود زنده» تشکیل شده است.

پرتاب موفقیت‌آمیز «پیشگام» به فضا، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی و از جمله واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا را به دنبال داشت که ارسال کاوشگر پیشگام به فضا را برخلاف قطعنامه سازمان ملل متحد خوانده بود.

فاضلی، رییس سازمان فضایی ایران نیز در پاسخ به این واکنش، ماموریت کاوشگر «پیشگام» را کاملا صلح‌آمیز و یکی از مصوبات شورای عالی فضایی ایران دانست.

به این ترتیب و به اذعان یک موسسه بین‌المللی در مقاله منتشر شده‌اش، ایران جزء پنج کشور نوظهور در عرصه فضایی بوده و این موسسه تاکید کرده که ایران بالاترین نرخ رشد را در فعالیت‌های فضایی تجربه کرده است.

برای مشاهده فیلم پرتاب کاوشگر «پیشگام» و سفر تاریخی میمون فضانورد ایرانی اینجا کلیک نمایید.

 

 

نظر شما
ادامه