کد خبر: ۱۱۸۷۶
حکیم مهر - مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه گرده‌افشانی مهم‌ترین عامل بقای کشاورزی است و حفظ اکوسیستم به شدت به وجود آن بستگی دارد، اعطای یارانه به زنبورداری ضروریست.

عفت رییسی سرحدی با اشاره به فواید زنبورداری و تاثیر آن روی توسعه کشاورزی در کشور اظهار کرد: فواید زنبور داری بر هیچ کسی پوشیده نیست و همه می‌دانیم که گرده‌افشانی اصلی‌ترین و مهم‌ترین عامل بقای کشاورزی است که توسط این حشره انجام می‌شود و حفظ سیستم و اکوسیستم به شدت به وجود آن بستگی دارد.

وی افزود: در دهه‌های اخیر به دلیل استفاده از سموم، بسیاری زنبورها آنچنان که باید و شاید عمل لقاح و باروری گیاهان را به خوبی انجام نمی‌دهند که منجر به بروز مشکلات جدی در بخش زیست محیطی از جمله کاهش پوشش گیاهی می‌شود.

رییسی سرحدی با اشاره به اینکه در ایران 143 برابر افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی با گرده افشانی و پرورش زنبورعسل ارتباط مستقیم دارد گفت: کشورهای اروپایی به اهمیت این موضوع کاملا واقف هستند به طوری‌که برای هر کندو 120 تا 150 دلار یارانه می‌دهند که انجام این کار در کشور ما نیز از ضروریات است.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کشور ادامه داد: در کشور ما هیچ نوع یارانه‌ای به زنبوردار تعلق نمی‌گیرد و به تازگی شورای روستاها از زنبورداران بابت استقرار کندوها در باغاتشان طلب وجه می‌کنند این در حالیست که در کشورهای دیگر این امر کاملا برعکس است.

وی تاکید کرد: با وجود تشکیل ستاد گرده‌افشانی هنوز فعالیتی مبنی بر حمایت از زنبورداران در این راستا صورت نگرفته است.

رییسی سرحدی با اشاره به اینکه هزینه‌های جانبی مربوط به زنبورداری 100 درصد رشد داشته است گفت: عدم حمایت از زنبورداران باعث افت شدید تولید عسل می‌شود که پیامدهای جدی را هم در بازار و هم به لحاظ زیست‌محیطی به دنبال دارد.

 

نظر شما
ادامه