کد خبر: ۱۱۷۰

حکیم مهر -  یکی از مواردی که باید در تمام کارخانه‌های تولید مواد غذایی کشور در جهت افزایش کیفیت محصولات انجام شود، اجباری شدن سیستم HACCP است.

دکتر بیگلر ـ معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران  همزمان با برگزاری کارگاه ارزیابی مخاطرات کشورهای گوشتی گفت: بیش از 300 کارخانه فرآورده‌های گوشتی در بخش کنسروسازی در حال فعالیت هستند که باید در تمام مراحل کنترل‌های مضاعفی روی آنها انجام گیرد چراکه این کنسروها مساعد آلودگی‌های قبل و بعد از تولید هستند.

وی افزود: در برخی موارد در داخل کنسرو به دلیل تبدیل اسید آمینه هیستیدین تحت تاثیر آنزیم کربوکسیداز ماده شیمیایی هیستامین تولید می‌شود که این ماده سلامت فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، پیشگیری از این عمل صرفا با ایجاد یک زنجیره سرد در انتقال آن برطرف می‌شود.

بیگلر ادامه داد: همچنین فلزات سنگین با محوریت جیوه در بافت‌های ماهی ذخیره شده و مصرف این فرآورده می‌تواند مسمومیت با جیوه را به دنبال داشته باشد، این کارگاه با هدف آشنایی کارشناسان کشور با این مخاطرات و برنامه ریزی در جهت پیشگیری از وقوع این تغییرات در فرآورده های گوشتی برگزار شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: یکی از مواردی که باید در تمام کارخانه‌های تولیدی کشور جهت افزایش کیفیت محصول انجام شود، اجباری شدن سیستم HACCP است، HACCP یک سیستم خود بازرسی است که موسسه غذایی را ملزم به تجزیه و تحلیل روش‌های کاری خود از یک راه منطقی و علمی یعنی شناسایی نقاط کنترل بحرانی و برقراری حدود بحرانی می‌کند. اگر این سیستم اجباری شود، کارخانجات بیشترین امکانات بهداشتی و تجهیزاتی را برای پیشگیری از مخاطرات را دارا خواهد بود و مصرف‌کننده با رعایت این نشانه‌ها و با اطمینان کامل نسبت به مصرف آن اقدام خواهند کرد.

 

نظر شما
ادامه