کد خبر: ۱۱۵۹

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی آذربایجانغربی،فارس،تایباد،نائین و لرستان

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی خبر داد:
جابه‌جایی حدود 12 هزار تن انواع فرآورده‌های دامی از قرنطینه بازرگان‌

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی از جابه‌جایی حدود 12 هزار تن انواع فراورده‌های دامی به طریق ترانزیت بین کشوری از قرنطینه مرزی بازرگان خبر داد.

شهرام دیلمقانی اظهار داشت: در راستای ایفای نقش کلیدی جمهوری اسلامی ایران به عنوان پل اقتصادی کشورهای غربی و ممالک آسیایی در قالب ترانزیت بین کشوری کالاها و به منظور اعمال کنترل‌های بهداشتی لازم، انواع فراورده‌های دامی (14 قلم) به وزن کلی بیش از 12 هزار و 772 تن از کشورهای ترکیه، برزیل، اسپانیا، آلمان، مصر، آرژانتین، امریکا، مقدونیه و اوکراین وارد و پس از بازدیدهای بهداشتی محموله‌ها در محل قرنطینه مرزی بازرگان و صدور گواهی‌های ترانزیتی به کشورهای آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان، ارمنستان، افغانستان و عراق ترانزیت شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یک هزار و 639 تن انواع فرآورده دامی از استان آذربایجان غربی از ابتدای سال جاری به کشورهای خارج صادر شده است.
بنا به گفته دیلمقانی این فراورده‌ها شامل احشام زنده، جوجه یک روزه، خوراک دام و طیور، تخم‌مرغ نطفه‌دار، بوقلمون، پشم، ماهی منجمد و عسل بوده است.
وی افزود: این فرآورده‌ها پس از اعمال کنترل‌های بهداشتی و انجام آزمایشات لازم و صدور گواهی حمل بین‌المللی به کشورهای عراق، روسیه، ارمنستان، پاکستان، آلمان، هند، جمهوری خودمختار نخجوان صادر شده است.
دیلمقانی تصریح کرد: بر اساس این گزارش آذربایجان غربی به خاطر برخورداری از شرایط اقلیمی خاص یکی از قطب‌های تولید فراورده‌های دامی در شمال غرب کشور است.

---------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی فارس : واکسیناسیون تب برفکی در فارس آغاز شده است

 

مدیرکل دامپزشکی استان فارس گفت : فاز بیستم سراسری واکسیناسیون تب برفکی از ‪ ۱۲‬دی ماه به مدت ‪ ۴۰‬روز در استان فارس آغاز شده است.

دکتر بیژن دهقانی افزود : تب برفکی یکی از واگیرترین و مسری‌ترین بیماریهای ویروسی دامها از جمله گاو و گوساله، گوسفند و بز می‌باشد.

وی اظهارداشت : در فاز بیستم سراسری واکسیناسیون تب برفکی در استان فارس حدود ‪ ۴۰۰‬هزار راس گاو و گوساله و در صورت تامین واکسیناسیون حدود سه میلیون گوسفند واکسیناسیون می‌شوند.

دکتر دهقانی ادامه داد : این بیماری باعث کاهش تولید گوشت و شیر در دام ها می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس گفت : فاز بیستم سراسری واکسیناسیون تب برفکی به صورت رایگان توسط اکیپ‌های بخش دولتی و بخش خصوصی انجام می‌شود.

دکتر دهقانی اظهارداشت : دامداران همکاری لازم را در این خصوص با اکیپ‌های دامپزشکی استان داشته باشند
--------------------------------

 

فرماندار تاکید کرد:
لزوم نظارت بر کشتار بهداشتی دام در تایباد

 

فرماندار تایباد بر لزوم نظارت بر کشتار بهداشتی دام در این شهرستان مرزی تاکید کرد.

مهدی هنرور در نشست کارگروه بهداشت و درمان و تامین اجتماعی تایباد با تاکید بر مرزی بودن این شهرستان و لزوم نظارت لازم و دقیق بر کشتار بهداشتی دام اظهار داشت: اگر کشتار دام با رعایت نکات بهداشتی انجام نشود، شاهد بروز بیماری‌های واگیر بین انسان و دام خواهیم بود.
وی افزود: یکی از نیازهای شهرستان مرزی تایباد استقرار پایگاه انتقال خون است که لازم است تا در سه شهرستان مرزی تایباد، تربت جام و خواف، پایگاه انتقال خون راه‌اندازی شود.
رضا ایروانی سرپرست شبکه بهداشت و درمان تایباد هم در این نشست گفت: در سه منطقه از حاشیه شهر تایباد مدارس با مشکل جدی بهداشتی مواجه هستند که مسئولان برای برطرف ساختن مشکلات بهداشتی مناطق حاشیه شهر تایباد باید همت بیشتری به عمل آورند.
در این نشست بخشدار باخرز هم از عدم استقلال مرکز درمانی باخرز و نداشتن تعامل لازم با بخشداری انتقاد کرد.
عباس حسن‌نژاد عنوان داشت: نداشتن دندانپزشک و کمبود پزشک خانواده و عدم حضور بهورزان روستایی در محل خدمتشان از مهم‌ترین مشکلات بهداشتی بخش باخزر از توابع این شهرستان است.
-------------------------------

 

در شهرستان نائین؛
بیش از 300 راس دام غیرمجاز توقیف شد‌

 

بیش از 300 راس دام غیرمجاز در شهرستان نائین توسط شبکه دامپزشکی توقیف شد.

بهزاد متولی‌زاده با اشاره به اینکه از ابتدای آذر تا 15 دی ماه سال جاری، 18 محموله دامی مشتمل بر بیش از 300 راس دام سنگین غیرمجاز در شهرستان نائین توقیف و مراتب برای اقدام قانونی به مراجع قضایی ارجاع شد، افزود: حوزه سلامت حوزه‌ای فرابخشی است و این شبکه به همکاری دستگاه‌های مختلف نیاز دارد.
وی اظهار داشت: فرمانداری، نیروی انتظامی، دفتر گمرک، شعبه ویژه رسیدگی به قاچاق کالا و ارز در شهرستان نائین در مورد قاچاق دام همکاری‌های ویژه‌ای را انجام داده‌اند.
مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان نائین با بیان اینکه دامداران و دیگر افرادی که قصد خرید و فروش دام را دارند، باید ضوابط و مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای را رعایت کنند، تصریح کرد: شرایط مطلوب کشور در بخش کنترل، ریشه‌کنی، مراقبت از بیماری‌های دامی، بیماری‌های مشترک بین انسان و دام حاصل برنامه‌ریزی‌ها، صرف امکانات و بکارگیری نیروی انسانی در سال‌های متمادی است.
وی ادامه داد: بی‌توجهی به این موضوع علاوه بر تهدید سرمایه‌های دامی کشور، سلامت عمومی جامعه را نیز با خطر روبرو می‌کند و این افراد باید قبل از هر اقدامی به منظور تردد دام در کشور اطلاع از ضوابط و مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای تردد دام به شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌های خود مراجعه کنند.

------------------------------

 

از ابتدای سال جاری تاکنون؛
10 میلیون قطعه طیور در کشتارگاه‌های لرستان کشتار شده است

 

مدیرکل دامپزشکی استان لرستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 10 میلیون 36 هزار و 876 قطعه طیور در کشتارگاه‌های این استان کشتار و به بازار مصرف عرضه شده است.

جواد گودرزی امروز اظهار داشت: در این مدت هیچگونه بیماری حادی مانند آنفلوآنزای فوق حاد طیور در استان مشهده نشده و طیور معدوم شده نیز مبتلا به بیماری‌های بومی پردندگان نظیر نیوکاسل و برونشیت و بوده است.
مدیرکل دامپزشکی استان لرستان گفت: 49 میلیون و 410 هزار و 958 قطعه انواع طیور در این استان طی سال جاری علیه انواع بیماری‌های طیور مایه‌کوبی شدند.
گودرزی خاطرنشان کرد: این تعداد شامل طیور بومی و مرغداری‌های صنعتی و سنتی استان هستند.
وی اظهار داشت: عملیات مایه‌کوبی طیور با همکاری بخش خصوصی و به صورت رایگان در سطح استان اجرا شده است.
گودرزی گفت: همچنین دراین مدت و درزمینه مبارزه با بیماری ماکیان و ایمن سازی طیور علاوه بر مایه‌کوبی، 2 میلیون و 87 هزار و 726 قطعه انواع طیور توسط بخش خصوصی و دولتی معاینه و درمان شده‌اند.
مدیرکل دامپزشکی استان لرستان افزود: در این مدت 84 هزار و 365 قطعه طیور مبتلا به بیماری در مرغداری‌های استان نیز شناسایی و معدوم شدند.
وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 10 میلیون 36 هزار و 876 قطعه طیور در کشتارگاه‌های این استان کشتار و به بازار مصرف عرضه شده است.
مدیرکل دامپزشکی لرستان در ادامه از آغاز واکسیناسیون تب برفکی در هفته گذشته در سطح استان لرستان خبر داد.
گودرزی اظهار داشت: فاز بیستم عملیات مایه کوبی علیه بیماری تب برفکی در دام‌های سبک و سنگین همزمان با سراسر کشور در استان آغاز شده است.
وی با بیان اینکه فاز بیستم واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در دام‌های سبک گوسفند و بز و سنگین گاو و گوساله شروع شده، اظهار داشت: عملیات فوق توسط بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی شهرستان‌های استان و نظارت بخش دولتی اداره کل دامپزشکی استان لرستان صورت می‌گیرد.
مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: در این طرح بالغ بر 600 هزار راس دام واکسینه می‌شوند.
گودرزی یادآور شد: این طرح توسط 17 اکیپ اجرایی بخش خصوصی، 21 اکیپ اجرایی بخش دولتی و 17 اکیپ نظارتی انجام می‌گیرد.
وی تصریح کرد: در این طرح150 هزار راس گاو و گوساله و 500 هزار راس گوسفند و بز علیه بیماری تب برفکی واکسینه می‌شوند.
مدیرکل دامپزشکی لرستان اظهار داشت: این طرح به‌صورت کاملا رایگان اجرا می‌شود و بابت واکسینه کردن دام‌ها هیچگونه وجهی از دامداران گرفته نمی‌شود.
گودرزی گفت: تمام هزینه‌های اجرای طرح مایه‌کوبی علیه بیماری تب برفکی که بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون ریال بوده توسط اداره کل دامپزشکی استان پرداخت می‌شود.

نظر شما
ادامه