کد خبر: ۱۱۵۵۰

حکیم مهر - رئیس شبکه دامپزشکی ریگان گفت: نقش دامپزشکی به عنوان رونق‌دهنده دامپروری در اساس زندگی عشایر برجسته است و در همین راستا دامپزشکی ریگان خدمات قابل توجهی به عشایر ریگان ارائه می‌دهد.
حجت‌الله جعفری اظهار داشت: کنترل و مبارزه با بیماری‌های دامی و جلوگیری از بروز و انتقال بیماری‌های مشترک به جمعیت انسانی یکی از مهم‌ترین اهداف حرفه دامپزشکی است.

وی افزود: رسیدن به این هدف مهم به منظور تضمین و سلامتی دام و انسان در برگیرنده نقش مهم دامپزشکی در جامعه است و با توجه به بافت روستایی و عشایری شهرستان ریگان بدیهی است عشایر به عنوان مهم‌ترین قشر مرتبط با دامپزشکی تعریف می‌شوند.

جعفری بیان کرد: زندگی عشایر بر سه محور دام، انسان و محیط زیست پایدار است و دامپروری به عنوان تأمین‌کننده نیاز اقتصادی و بهداشتی عشایر از مهمترین ارکان این سه محور تلقی می‌شود، لذا نقش دامپزشکی به عنوان رونق‌دهنده دامپروری در اساس زندگی عشایر برجسته است.

وی گفت: شهرستان ریگان با توجه به موقعیت استراتژیکی مهم و ارتباط آن با اقوام و طوایف مربوط به استان‌های کرمان، سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و منطقه جیرفت کهنوج و همچنین دارا بودن هر دو نوع اقلیمی ییلاقی و قشلاقی یکی از مهم‌ترین مناطق عشایرخیز استان محسوب می‌شود.

جعفری تصریح کرد: به همین منظور شبکه دامپزشکی این شهرستان در قالب طرح‌های کنترل و مبارزه با بیماری‌های واگیر و انگلی دام، آموزش و ترویج عشایر به منظور رعایت بهداشت، توجه به مقوله قرنطینه و جابه‌جایی و حمل و نقل بهداشتی دام زنده، مبارزه با بیماری‌های ناشی از معضل خشکسالی و کنترل بهداشتی فرآورده‌های خام دامی به عشایر شهرستان خدمات‌دهی می‌کند.

وی افزود: از ابتدای سال جاری به منظور مبارزه با بیماری‌های انگلی خارجی دام 51 هزار رأس دام سبک، 2 هزار رأس دام سنگین، 22 هزار متر مربع جایگاه دام عشایر سمپاشی و همچنین 75 هزار رأس دام سبک علیه آبله، شاربن، بروسلوز گوسفندی، آنتروتوکسمی و قانقاریا مایه‌کوبی شدند.

جعفری افزود: از سال گذشته تاکنون در مناطق کوهستانی وعشایری تعداد 250 ویال آنتی‌بیوتیک، 100 بطری داروی ضدانگل خوراکی و تعداد 85 داروی ضدانگل تزریقی و 15 داروی تقویتی برای درمان دام‌های عشایر مصرف شده است.

جعفری گفت: در سال جاری به میزان 100 درصد جمعیت دامی عشایر علیه بیماری تب مالت واکسینه شدند.

 

نظر شما
ادامه