کد خبر: ۱۱۳۴۱

حکیم مهر - مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: دامداران برای جلوگیری از ابتلای دام‌ها به بیماری‌ها از خرید دام بی‌هویت خودداری کنند.
حجت‌الله جعفری اظهار داشت: با توجه به اقدامات شبکه دامپزشکی هیچ موردی از طاعون نشخوارکنندگان کوچک سال جاری در ریگان مشاهده نشده است.

وی افزود: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یکی از مهم‌ترین بیماری‌های ویروسی و واگیردار دام است که عامل این این بیماری به گروه موربیلی ویروس و از خانواده پارامیکزویریده تعلق دارد و این ویروس با عوامل بیماری‌های طاعون گاوی، سرخک انسان، دیستمپرسگ و گوشتخواران وحشی به شکل نزدیکی وابسته است.

جعفری ادامه داد: از جمله نشانه‌های بالینی این بیماری می‌توان به افسردگی، تب، ترشحات چشم و بینی، زخم در دهان، تنفس نامنظم و سرفه، اسهال خونی و بدبو و درنهایت مرگ اشاره کرد.

وی تصریح کرد: این ویروس به راحتی از طریق مدفوع، ترشحات دهان و بزاق دام آلوده به دام سالم منتقل می‌شود از این ترشحات و تراوشات، به ویژه وقتی که سرفه و عطسه می‌کنند، ریزقطره‌های عفونت‌زایی در هوا منتشر  و این ریز قطره‌ها توسط سایر دام‌ها استنشاق و احتمالاً منجر به آلودگی آنها می‌شود.

جعفری بیان کرد: هر چند تماس نزدیک مهم‌ترین راه انتقال این بیماری است، اما ظن آن وجود دارد که این ترشحات و تراوشات آبشخورها، آخورها و بستر را نیز آلوده و آنها را به منابع آلودگی قابل اهمیتی تبدیل کند.

وی افزود: این بیماری موجب بروز التهاب در مجاری تنفسی، چشم‌ها و دستگاه گوارش دام شده که با تراوش ترشحات از چشم، بینی و دهان دام همراه است که بعدها این ترشحات دچار عفونت‌های ثانویه می‌شود.

جعفری اضافه کرد: همچنین خشک‌شدگی و چسبندگی این ترشحات که سبب چسبندگی پلک‌ها و انسداد مسیر تنفس دام می‌شود از دیگر نشانه‌های بالینی این بیماری مهم است.

وی افزود: لاشه دام مبتلا به این بیماری تحلیل رفته و دچار لاغری مفرط است و علاوه بر مراتب مذکور دچار بافت‌مردگی و خونریزی‌هایی به صورت نقطه‌ای در دهان و ابتدای دستگاه گوارش است، پرخونی و خونریزی دیگر قسمت‌های دستگاه گوارش و درگیری دستگاه تنفس نیز ازجمله یافته‌های کالبدگشایی این بیماری مهم است.

جعفری با اشاره به اینکه هیچ موردی از این بیماری در سال جاری در شهرستان ریگان مشاهده نشده است، تصریح کرد: ازجمله اقدامات لازم برای کنترل و پیشگیری از این بیماری مهم می‌توان به رعایت مدیریت بهداشتی دامداری‌ها و توجه به اصل بهسازی و نوسازی اماکن دامی اشاره کرد.

وی گفت: همچنین توجه به مقوله قرنطینه در زمان ورود دام جدید به گله در این زمینه امری الزامی است و با توجه به موقعیت ویژه شهرستان و ارتباط آن با استان‌های مرزی کشور از دامداران و عشایر شهرستان تقاضا می‌شود از خرید دام‌های فاقد هویت به گله خود خودداری کنند و برای حمل و جابه‌جایی دام‌های خود با شبکه دامپزشکی این شهرستان هماهنگی لازم راه عمل آورند.

این مسئول بیان کرد: یکی از مهمترین اقدامات این شبکه در زمینه کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی است که از ابتدای سال جاری تاکنون چهار مورد کلاس آموزشی برگزار شده است.

جعفری گفت: همچنین انجام واکسیناسیون دام در مناطق با اولویت در دیگر اقدامات مدنظر این شبکه است به طوری که تا پایان سال جاری 4 هزار راس دام سبک در مناطق در معرض خطر علیه این بیماری مهم واکسینه می‌شوند.

 

نظر شما
ادامه