کد خبر: ۱۱۲۴۵

حکیم مهر - طرح پایلوت پرورش شتر در ریگان درحالی به دلیل عدم همکاری دستگاههای مختلف راکد مانده است که پرورش این دام که نیاز به سرمایه اندک دارد می تواند با ایجاد زمینه اقتصاد پایدار در منطقه موجب محرومیت زدایی شود.
پرورش شتر از گذشته در شهرستان ریگان اهمیت فراوانی داشته است شهرستان ریگان با توجه به شرایط آب وهوایی نسبتا مناسب و دارا بودن علوفه وآب فراوان یکی از زیستگاه های مناسب این دام در کشور محسوب می شود ازطرف دیگرارتباط مرزی و جغرافیایی آن با استانهای سیستان و بلوچستان وهرمزگان و فراوانی این دام در این مناطق بر رشد پرورش این دام در شهرستان افزوده است.
علاوه براین حضور درختان کهور، گز و... که به صورت جنگل در این شهرستان وجود دارند علاوه بر تامین منبع تغذیه دام، شرایط مطلوبی جهت استراحت آن فراهم نموده است بطوری که در حال حاضر بیش از دو هزار و 500 نفر شتر در شهرستان وجود دارد تقریبا پرورش شتر در تمامی روستاهای این منطقه به صورت نسبی وجود دارد اما از جمله روستاهای پرتراکم در این خصوص می توان به ده رضا، نعمت آباد، سرزه، گزمیر، ملک آبادشیرآباد، باقرآباد، گزبهمن و چاه ملک اشاره نمود درخصوص ویژگی های زیست شناسی شتر نیز، باتوجه به آناتومی وساختار فیزیولوژیک ویژه، این دام قابلیت بالایی نسبت به تحمل شرایط کم آبی را دارد و حتی قادراست از طریق سوخت و سازچربی های موجود در کوهان خود تولید آب متابولیک نماید علاوه برارزش نسبتا بالای گوشت شتر از حیث تامین انرژی مورد نیازبدن و لذیذ بودن، در خصوص شیر شتر می توان به این مطلب اشاره نمود که شیر شتر به دلیل دارا بودن ویتامین ها، املاح نسبتا بالا و ترکیبات تقویت کننده سیستم ایمنی از اهمیت بالایی در جیره غذایی انسان برخوردار است همچنین شیر شتر قابلیت ماندگاری بالایی در دمای محیط دارد.
حجت الله جعفری مدیر شبکه دامپزشکی ریگان در گفتگو با خبر نگار مهر در رابطه با اقدامات شبکه دامپزشکی این شهرستان جهت مبارزه وکنترل بیماری های این دام گفت: می توان به برگزاری کلاسهای آموزشی و ترویجی ویژه عشایر و دامداران شهرستان جهت رعایت مدیریت بهداشتی این دام اشاره کرد.
جعفری افزود: ازابتدای سالجاری تاکنون چهار مورد کلاس آموزشی در این خصوص برگزار شده است.
وی گفت: همچنین قابل ذکراست تاپایان سالجاری قریب به 90 درصد جمعیت شترشهرستان نسبت به بیماری شاربن واکسینه و علیه بیماری های انگلی خارجی سمپاشی خواهند شد.
وی خاطر نشان کرد: از دامداران وعشایر تقاضا می شود با توجه به وجود طوفان های شن و ریگ در شهرستان که از جمله عوامل مستعد کننده این حیوان به بیماری پاستورلوز است نسبت به تهیه و واکسیناسیون دامهای خود با مراجعه به مرکز مایه کوبی بخش خصوصی شهرستان علیه این بیماری اقدام نمایند.
وی گفت: جهت حمل و جابه جایی دام به دیگرشهرستان حتما با هماهنگی شبکه دامپزشکی و دریافت گواهی بهداشتی حمل دام زنده اقدام نمایند.
در ادامه مدیر جهادکشاورزی شهرستان ریگان در گفتگو با مهر به این مطلب اشاره کرد که پرورش شتر در گذشته به صورت سنتی در این شهرستان رواج داشته و یکی از مهمترین محورهای تامین نیازهای اقتصادی مردم منطقه بوده است.
موسی جلالی گفت: از بدو تاسیس اداره جهاد کشاورزی بابرگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی نسبت به در اختیار قرار دادن اصول مدیریت پرورش این دام به دامداران وعشایر شهرستان اقدام شده است.
وی افزود: باتوجه به پتانسیل شهرستان در این خصوص با ساماندهی پرورش دهندگان ، بهسازی ونوسازی اماکن دامی و در اختیار قراردادن تسهیلات به دامداران زیر ساخت لازم برای پرورش این دام در شهرستان ایجاد شده است.
جلالی تصریح کرد: از جمله اهداف این مدیریت رواج پرورش صنعتی این دام می باشد که خوشبختانه درسالجاری درقالب طرح ستاد توسعه کشاورزی و در اختیارقراردادن تسهیلات دراین خصوص واستفاده از رهنمودها و مشاوره های افراد متخصص این زمینه نیز در شهرستان فراهم شده است.
وی افزود: در سال جاری طرح پایلوت پرورش شتر در روستای ملک آباد شیرآباد با حمایت وهمکاری سازمان جهادکشاورزی استان و دیگرنهادهای ذیربط در شهرستان جهت ترویج پرورش این دام در شهرستان و فراهم سازی یک طرح الگویی در کشور باید اجرا می شد که متاسفانه به دلیل همکاری نکردن دو اداره در شهرستان متوقف شد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ریگان افزود: طرح الگویی و نمونه پایلوت شتر برای اولین بار در استان در شهرستان ریگان شروع شد.
وی افزود: این طرح ابتدا در دشت گنبکی اجرا شد که با مخالفت منابع طبیعی همراه شد واین طرح راکد ماند.
جلالی گفت: برای اجرای این طرح پیگیریهای زیادی صورت گرفت و طرح در دشت رحمت آباد پیشنهاد شد که متاسفانه به دلیل تخصیص ندادن آب از طریق اداره آبیاری طرح در این مکان نیز راکد ماند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان افزود: اگر این طرح در شهرستان اجرا می شد پیامدهای مطلوبی را در پی داشت از جمله این پیامدها ایجاد اشتغالزایی برای بیش از 100 نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم بود.
وی افزود: در این طرح بیش از 400 نفر شتر خریداری شد که طرح اجرایی شود اما به دلیل همکاری نکردن این دو اداره اکنون شتران در منطقه بلا تکلیف رها شده اند.

نظر شما
ادامه