کد خبر: ۱۱۱۰۴

حکیم مهر - بر اساس مکاتبات صورت‌گرفته بین دو کشور تولید 12 هزار تن محصولات آبزی و اشتغال‌آفرینی کشاورزان مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی با اعلام این مطلب گفت: در سال 90 حدود چهارهزار تن ماهی سردآبی و گرم‌آبی در استان تولید شد، این در حالی است که در سال جاری به چهارهزار و 500 تن افزایش می‌یابد.

محمدرضا مهدی‌زاده افزود: مصرف سرانه ماهی در جهان 16 کیلوگرم و در ایران 9.2 کیلوگرم است. این در حالی است که در استان در سال 74، 100 گرم بود، اما با برنامه‌های اجراشده اکنون به 5.5 کیلوگرم رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: مصرف سالانه آبزیان در استان 33 هزار تن است که از استان‌های مختلف کشور وارد می‌شود.

مهدی‌زاده ادامه داد: جلگه رخ ظرفیت تولید دوهزار تن آبزیان در سال را دارد، اما با توجه به اینکه کشاورزان آشنایی با پرورش ماهی ندارند، لذا از این ظرفیت استفاده نشده که لازم است در این رابطه به کشاورزان آموزش داده شود.

این مقام مسئول با اشاره به ظرفیت تولید آبزیان در سد دوستی تصریح کرد: این سد ظرفیت تولید 12 هزار تن آبزیان را دارد، اما بر اساس امضاء پروتکلی که بین دو کشور ترکمنستان و ایران امضاء شده، دو کشور تا 25 کیلومتری سد حق استفاده از آب ندارند.

وی در پایان یادآور شد: با مکاتبات بین سازمان شیلات و وزارت کشاورزی ترکمنستان، در صدد هستیم تا از این ظرفیت برای تولید آبزیان و اشتغال در این منطقه استفاده شود.

 

نظر شما
ادامه