کد خبر: ۱۱۰۸۹

حکیم مهر - رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: 5 هزار راس دام سبک شهرستان فهرج علیه بیماری قانقاریا در دو بخش نگین کویر و بخش مرکزی این شهرستان واکسینه شدند.
مهدی بمان‌ دشتی اظهار داشت: 5 هزار رأس دام سبک شهرستان فهرج علیه بیماری قانقرایا توسط بخش خصوصی در دو بخش نگین کویر و بخش مرکزی مایه‌کوبی شدند.

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: در دو ماه گذشته 150 نفر از دامداران و عشایر شهرستان فهرج در پنج کلاس آموزشی و در بخش‌های نگین کویر و بخش مرکزی با بیماری قانقرایای دام سبک آشنا شدند.

بمان‌دشتی برگزاری کلاس‌های آموزشی را برای بالا بردن آگاهی دامداران، آشنایی با بیماری دامی و راه‌های پیشگیری از بیماری‌های دام بیان کرد و افزود: بیماری قانقاریا و بیماری‌های انگلی دام در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی‌های متوالی و کاهش پوشش گیاهی منطقه و به ویژه گیاهان با خاصیت ضد انگلی و ضد باکتریایی در دام‌های منطقه ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: جابه‌جایی دام غیر واکسینه از محیط آلوده به محیط غیر آلوده بر اثر استرس وارده طی حمل و نقل، بیماری در دام‌های وارد شده را ایجاد و به سایر دام‌های منطقه منتقل می‌کند.

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج خاطرنشان کرد: دامپزشکی فهرج با هدف مبارزه با بیماری عفونت کبدی در صورت مراجعه دامداران با استفاده از توان بخش خصوصی اقدام به واکسیناسیون دام‌ها کرده است و تاکنون افزون بر 5 هزار راس دام سبک علیه بیماری قانقرایا واکسینه شدند.

وی ابراز داشت: این بیماری در گوسفندان دو تا چهار سال با تغذیه مناسب، در مناطقی با شیوع بالای بیماری انگلی در فصول تابستان و پاییز به دلیل فعالیت حلزون‌ها به عنوان میزبان واسط انگل کبدی مشاهده می‌شود و علوفه آلوده به لاشه دام تلف شده بر اثر بیماری عامل انتشار بیماری است.

بیماری سل در ریگان مشاهده نشده است

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان اظهار داشت: کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام یکی از مهم‌ترین اهداف حرفه دامپزشکی برای تأمین و تضمین بهداشت عمومی جامعه  است.

حجت‌الله جعفری افزود: از جمله این بیماری‌ها می‌توان به بیماری سل گاوی اشاره کرد که با تمام کنترل و پیشگیری‌هایی که در زمینه این بیماری به عمل آمده و با توجه به پیشرفت‌هایی که در امر تشخیص و درمان آن انجام گرفته است، باز هم در عصر کنونی به صورت یک مشکل و معضل در بهداشت عمومی و یک بیماری عفونی مسری و خطرناک در اغلب نقاط دنیا تلقی می‌شود.

وی بیان داشت: این بیماری یک بیماری قابل انتقال بین انسان و دام و عامل آن در گاو مایکوباکتریوم بوسیس است، این باکتری با توجه به دارا بودن ساختار و دیواره سلولی ‌ضخیم ‌در برابر حرارت، ‌خشکی و اغلب ضد‌ عفونی کننده‌ها مقاوم است.

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان خاطرنشان کرد: بیماری سل به دو صورت ریوی و خارج ریوی بروز می‌ِکند و میکروب سل پس از ورود به ریه و ایجاد ضایعه اولیه می‌تواند از طریق جریان خون، عروق لنفاوی و یا بر اثر مجاورت مستقیم به دیگر قسمت‌های بدن منتشر شود و دیگر اعضای محوطه بطنی، سیستم اسکلتی، عضلات و ... را درگیر کند.

جعفری گفت: از مهم‌ترین راه‌های کنترل و مبارزه با بیماری سل انجام تست‌های غربالگری برای تشخیص دام‌های راکتور و آلوده است؛ این تست بر پایه واکنش‌های ایمونولوژک دام استوار است و به عنوان تست توبرکولیناسیون و به صورت داخل جلدی در ناحیه پوست گردن دام ترزیق می‌شود.

وی تصریح کرد: به همین منظور شبکه دامپزشکی ریگان از ابتدای سال جاری تاکنون اقدام به تست 585 رأس گاو علیه این بیماری کرده و این تست‌ها‌ توسط دو اکیپ عملیاتی در شهرستان در دو بخش مرکزی و گنبکی انجام شده است.

جعفری عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون هیچ مورد دام مشکوک و راکتوری علیه‌ بیماری سل در شهرستان ریگان مشاهده نشده است.

وی خاطر نشان کرد: ضد ‌عفونی مرتب جایگاه دام و رعایت اصول و ضوابط قرنطینه‌ای دام از جمله اقدامات کنترلی این بیماری مهم است.

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان افزود: محورهایی از قبیل رعایت مدیریت بهداشتی دامداری‌ها و بهسازی و نوسازی اماکن دامی را نباید در چرخه کنترلی این بیماری فراموش کرد.

جعفری از دامداران و عشایر شهرستان خواست در زمینه کنترل این بیماری خطرناک همکاری لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی داشته باشند و قبل از خرید دام‌‌های جدید و ورود دام به فارم برای انجام تست مربوطه با این شبکه هماهنگی لازم را به عمل آورند.

 

نظر شما
ادامه