کد خبر: ۱۱۰۸

حکیم مهر -  معاون دفتر بررسی کنترل و مراقبت بیماری‌های سازمان دامپزشکی کشور گفت: میدان‌های عرضه دام مناسب‌ترین محل برای انتقال بیماری تب برفکی است.

دکتر وحید عطارددر سمینار آموزشی تب برفکی ویژه دامداران استان قم که در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد، اظهار داشت: ما هر زمانی که بخواهیم می‌توانیم بیماری را کنترل کنیم و این امر زمانی محقق می‌شود که بین دامداران همکاری خوبی صورت بگیرد.
وی ادامه داد: بیماری تب برفکی نوعی از بیماری است که حیواناتی که سم دارند به آن مبتلا می‌شوند و این حیوانات می‌توانند وحشی و هم می‌توانند حیوانات اهلی باشند و خسارت اقتصادی بسیاری به بار خواهد آورد.
معاون دفتر بررسی کنترل و مراقبت بیماری‌های سازمان دامپزشکی با بیان اینکه بیماری تب برفکی از هفت راه قابل انتشار است، خاطرنشان کرد: این بیماری بیشتر در قاره آفریقا و آسیا در دام‌ها نفوذ کرده است و در کشورهای همسایه ایران نیز بیشترین فراوانی را دارد.
وی با بیان اینکه میدان‌های عرضه دام مناسب‌ترین محل برای انتقال بیماری تب برفکی است، یادآور شد: علائم این بیماری تب، بی‌اشتهایی دام، کسل شدن دام و کاهش وزن و شیر در گاوهای شیری، تاول زدن در دهان و برخی از قسمت‌های بدن دام است و علائم این بیماری در گاو و گوساله مشخص است ولی این علائم در گوسفند مشخص نیست.
عطارد با بیان اینکه پیشگیری نقش مهمی در کنترل و ریشه‌کنی این بیماری دارد، خاطرنشان کرد: بسیاری از علائم این بیماری با استفاده از مواد ضد عفونی قابل برطرف شدن است.
وی با بیان اینکه بیماری تب برفکی از راه‌های مختلفی انتقال می‌یابد، تصریح کرد: علاوه بر انتقال بیماری تب برفکی توسط دام، انسان‌ها نیز می‌توانند این بیماری را از دامی به دام دیگر منتقل کنند، امکان دارد که ویروس تب برفکی به لباس دامداری نفوذ کرده باشد و این دامدار در تماس با دام سالم ویروس بیماری تب برفکی را به دام سالم منتقل کند.
معاون دفتر بررسی کنترل و مراقبت بیماری‌های سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: تمام کسانی که با دام و فراورده‌های دامی ارتباط دارند اگر موازین بهداشتی را رعایت نکنند به‌ راحتی این بیماری را منتقل خواهند کرد.
وی گفت: اگر در واکسیناسیون گاوها نیز برای هر گاو یک سوزن استفاده نکنیم ممکن است بیماری تب برفکی به دام دیگر منتقل شود؛ تب برفکی بیماری است که به راحتی منتقل می‌شود و به راحتی در محیط باقی خواهد ماند و ما باید با این بیماری با احتیاط مقابله کنیم.
عطارد اضافه کرد: این بیماری نیاز به واکسن و پیشگیری دارد و برای این بیماری دارو باید در زمان خاصی تجویز شود.

 

 

نظر شما
ادامه