کد خبر: ۱۰۹۸۵

حکیم مهر - با وجود ممنوعیت قانونی فروش شیر خام و خطراتی که روی سلامت افراد دارد، خام‌فروشی فرآورده‌های لبنی در سطح شهر افزایش پیدا کرده است.

مشاور مدیرعامل صنایع شیر با اعلام این مطلب درباره افزایش قیمت لبنیات با وجود کاهش قیمت شیر خام گفت: قیمت‌های پگاه بر اساس قیمتی‌های مصوب سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است، ولی در روزهای اخیر افزایش قیمت در بعضی از برندها وجود دارد.

حسین چمنی افزود: فروش شیر خام به قیمت مصوب هنوز همه‌گیر نشده و استان‌های خراسان و اصفهان عقد قرارداد نکرده که این امر در افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی تأثیرگذار است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا پنیر 400 گرمی یک‌هزار و 600 تومانی در سال گذشته به قیمت سه‌هزار و 200 تومان رسیده است، خاطرنشان کرد: شیر خام با وجود کاهش قیمت هنوز به‌طور میانگین به قیمت یک‌هزار و 50 و تا سقف یک‌هزار و 200 تومان به فروش می‌رسد و به دلیل اینکه این قرارداد در تمام استان‌ها با دامداران بسته نشده، حمل و نقل آن از سایر استان‌ها نیز افزایش یافته است.

چمنی با بیان اینکه هزینه حمل و نقل هر کیلوگرم شیر خام حدود 50 تومان است، ادامه داد: شیر کاملاً قابلیت جابه‌جایی داشته و حمل و نقل آن به صرفه است و از استان‌هایی که شیر خام را بر اساس قیمت مصوب می‌فروشند، حمل و نقل آن انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: بر خلاف نص قانون که فروش شیر خام را ممنوع کرده، فله‌فروشی آن زیاد شده و با قیمت‌های نسبتاً بالا به فروش می‌رسد.

فعال بخش خصوصی یادآور شد: در بعضی از نقاط کشور، تانکرها شیر و دوغ خام را به فروش می‌رسانند که این کار در بعضی از نقاط تهران نیز مشاهده شده است.

چمنی در پایان تأکید کرد: از سال 1930 میلادی به‌دلیل خطراتی که فروش شیر خام بر روی سلامت افراد دارد، فروش آن ممنوع است ولی در چند ماه اخیر در سکوت دستگاه‌های نظارتی این کار در کشور گسترش پیدا کرده است.

 

نظر شما
ادامه