کد خبر: ۱۰۹۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - اداره کل دامپزشکی استان تهران با انتشار مطلبی بدین شرح اعلام کرد :

نقش و جایگاه خدمات دامپزشکی در تامین، حفظ و ارتقاء بهداشت دام و بهداشت عمومی از طریق مبارزه  (پیشگیری، کنترل و ریشه کنی) با بیماریهای دامی، بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان، دستیابی به امنیت غذایی و سلامت غذا و به تبع آن سلامت جوامع بشری و شهروندی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، شهرستان تهران با وسعت حدود 730 کیلومتر مربع و با جمعیتی بیش از 8 میلیون نفر در جذب و مصرف مواد خام دامی شاید رتبه اول را در کشور دارا باشد که اهمیت کنترل و نظارتهای بهداشتی بر توزیع و مصرف مواد خام دامی بر هیچ کس پوشیده نمی با شد و این وظیفه اداره کل دامپزشکی تهران را بس سنگین و خطیر نموده است. همه ساله با فرا رسیدن موسم عید سعید قربان و روز عرفه طبق آئین های مذهبی و اعتقادی ورود دام زنده به استان تهران باوسعت و حجم بیشتری آغاز می شود.
   بر اساس آمار سال گذشته دراین روز قریب 30000 راس دام زنده در شهر تهران عرضه و کشتار می شود که حمل و نقل بهداشتی ، قرنطینه، معاینات قبل از کشتار و بازرسی پس از کشتار از اهم وظایف دامپزشکی بوده و  می بایست علیرغم نبود امکانات لازم بنحو احسن اجراء و اعمال شود اگر چه نبود جایگاههای عرضه بهداشتی دام به تعدادکافی در این استان در طول سال از معضلات اساسی بوده واحتمال بروز و شیوع بیماریهای مشترک قابل انتقال بین انسان و دام مانند: بیماری تب هموراژیک کریمه کنگو(CCHF)، کزاز،سیاه زخم و ... از موارد تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب می گردد و درایام عید  و مناسبات مذهبی به جهت افزایش ورود دام زنده و قربانی که این جزو مخاطرات اصلی می باشد. اداره کل دامپزشکی استان تهران با همکاری سازمان میادین میوه و تره بار   ،  در راستای تحقق اهداف بهداشتی جامعه و حفظ سلامت شهروندان عزیز به مناسبت عید سعید قربان در شهر تهران و شهرستانهای تابعه با پرپایی مراکز متعدد ، عرضه بهداشتی دام زنده و ذبح بهداشتی و شرعی  دام رابا اهداف زیر نظارت می نماید.

1-ارتقا  سطح بهداشت و سلامت عمومی جامعه

2-نظارت بر کشتار و کاهش احتمال انتقال انواع بیماریها بخصوص بیماریهای مشترک انسان و دام

3-کنترل کیفی و بهداشتی دام های عرضه شده

4-کنترل و بازرسی لاشه های کشتار شده

5-کاهش آلودگی  وحفظ بهداشت محیط و زیبایی شهر

6-ترویج سنت حسنه قربانی

7-نظارت مناسب بر نحوه توزین و قیمت دام

8-دسترسی آسان و مناسب شهروندان

9-کمک به اقتصاد خانوار با کنترل توزین و قیمت

10-کنترل تناسب مکان و نحوه فروش دام ها

11-جمع آوری وساماندهی دام های پراکند

با نظر به اینکه برخی بیماریهای مشترک بین انسان  و حیوان مثل هاری ، کزاز ، سیاه زخم و جنون گاوی صرفاٌ  روی دام زنده و توسط دکتر دامپزشک قابل تشخیص بوده و همچنین بسیاری از بیماریهای عفونی و انگلی مشترک بین انسان و دام مثل سل و کیست هیداتید در بازرسی پس از کشتار توسط دکتر  دامپزشک و کارشناسان بهداشت گوشت قابل تشخیص می باشد توصیه اکیدبه مردم اینکه دامهای قربانی خود را،  از مراکزی که با همکاری سازمان میادین میوه و تره بار ، سازمان بهزیستی  تحت نظارت ناظرین بهداشتی و ناظرین شرعی  اداره کل دامپزشکی استان قرار دارد  ،  تهیه نمایند

1

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
0
0
بهر حال محل كشتار دام بايد كشتارگاه باشد. مي توانند در كشتارگاهها به نيت قرباني دام ها ذبح و در ميادين ميوه و تره بار لاشه هاي گوشت در اختيار متقاضيان قرار داده شود.

آنچيزي كه مهم است نيت قرباني و در اختيار قرار دادن گوشت به عنوان ماده حياتي براي مصرف اقشاري است كه نيازمند به مايحتاج مورد نياز خود و البته دوستان و آشنايان هستند.


بهتر است براي مردم مشخص نمائيد كه مي توانند لاشه آماده گوشت را از فروشگاه مجاز گوشت (از جمله ميادين) يا گوشت بسته بندي از فروشگاه بخرند و سپس بر اساس ميزاني كه مي خواهند اهدا كنند اقدام به توزيع نمايند.

رسماً اعلام شود كه كشتار خارج از كشتارگاه غير قانوني و مستوجب جريمه خواهد بود (همانند پليس راهنمايي رانندگي كه اصولي و سر بزنگاه جريمه مي كند).
خواهشمند است از كشتار دام در سر چهار راه ها، در زمين هاي مخروبه اطراف و داخل شهر ها و ميادين جلوگيري نمائيد (البته اطاعت از اين اصول براي روستاها هم بسيار لازم است). لازمه اين كار براي اجرايي شده، فرهنگ سازي هم است كه در برنامه هاي اطلاع رساني عمومي بايد مطرح و فلسفه قرباني كردن و روش هاي صحيح و به روز كردن آن به بحث گذاشته شود.

پاينده باد ايران اسلامي، سربلند دامپزشكان سرفراز ميهن و حكيم مهر عزيز
نظر شما
ادامه