کد خبر: ۱۰۸۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر -  محققان بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز موفق به تولید کیت استخراج عمومی DNA شدند.

سینا آتش‌پز گرگری، مجری طرح  در خصوص این طرح گفت: یکی از ابتدایی ترین نیاز هایی که در تحقیقات بیولوژی مولکولی وجود دارد دسترسی سریع، آسان و ارزان به ماده ژنتیکی یک موجود زنده یا همان DNA آن موجود است که اکثرا توسط شرکت های بزرگ خارجی به کشور وارد می شوند و از طرفی این کیت ها اغلب به صورت اختصاصی برای استخراج DNA از طیف محدودی از موجودات زنده کاربرد دارند.

وی در رابطه با سیر مراحل تحقیقاتی این طرح تصریح کرد: در همین راستا از سال 1386 در یک کار گروهی و در مرکز تحقیقات ریزفن‌آوری دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به این فکر افتادیم تا با طراحی یک کیت جامع و عمومی بتوانیم نیاز روزافزون و گسترده مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و آزمایشگاهی کشور در این زمینه را برآورده کنیم که این امر نهایتا به ثبت اختراع کیت استخراج عمومی DNA منجر شد.

آتش‌پز گرگری در خصوص مزایای این کیت خاطرنشان کرد: از مهمترین مزایای این کیت عمومی و جامع بودن آن به لحاظ کاربرد در طیف وسیعی از نمونه های موجودات زنده جهت استخراج DNA است. ویژگی دیگر آن کاهش چشمگیر استفاده از مواد شیمیایی سمی رایج در کیت ها و پروتکل های مشابه و نیز صرفه‌جویی اساسی در هزینه و وقت به لحاظ کوتاه و خلاصه بودن مراحل استخراج است.

وی با اشاره به این که این طرح موفق به کسب تاییدیه های علمی مختلف از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور و انتشار در مجلات معتبر علمی بین المللی و ارایه درکنگره ها و سمینارهای مختلف علمی شده است، افزود: جامعیت کاربرد و سهل الاستفاده بودن آن آینده روشن و درخشانی را برای این طرح جهت کسب جایگاهی شایسته در طرح‌های تحقیقاتی داخلی و بین المللی ترسیم می‌کند و با توجه به اینکه واردات این گونه محصولات تحقیقاتی از کشورهای غربی مستلزم ارزبری و هزینه بالاست، امیدواریم استفاده از این کیت با توجه به اختلاف قیمت قابل توجه آن باعث صرفه جویی ارزی بالا و قطع وابستگی شود.

مخترع برگزیده جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی با بیان این که یکی از دغدغه‌های محققان، حمایت مناسب از سوی دولت است، اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات اکثر محققان و فارغ التحصیلان کشورمان وجود این حس است که آنطور که باید از آنان حمایت و قدردانی نمی شود. البته اخیرا حمایت های خوبی توسط بنیاد ملی نخبگان انجام می شود ولی به نظر من کافی نیست. متاسفانه فرار مغزها یک واقعیت است که به دلیل عدم وجود بستر و شرایط نامناسب فعالیت علمی در داخل شاهد آن هستیم ومن امیدوارم مسوولان امر با برنامه های مناسب و ارایه راهکار های سنجیده به حل این مشکل کمک کنند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مریم حسینی از تهران
|
-
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
0
0
باسلام
من دانش آموز سال اول دبیرستان میباشم و به پروژه شما علاقه مند میباشم
من در مدرسه در حال تحقیق بر روی pcr میباشم و برای استفاده از dna باید ابتدا آن را استخراج کنم و نیاز به کیت استخراج dna دارم
حال از شما تقاضا دارم تا مرا راهنمایی نماید که چگونه میتوانم کیت ساخته شده شما را تهیه
کنم
با تشکر فراوان
29 فروردین 90
سينا آتش‌پز
|
-
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
0
0
با سلام
لطفا با اینجانب تماس حاصل فرمایید.
sina_atashpaz@yahoo.com
نظر شما
ادامه