کد خبر: ۱۰۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
حکیم مهر -  این‌روزها دوباره سگ‌کُشی و گربه‌کشی در سطح شهر تهران آغاز شده و نه تنها این موجودات بی‌گناه را در سطح شهر از بین می‌برند، حتی به حاشیه‌ی شهر و کوه‌هایی که این حیوانات به آن‌جا پناه برده‌اند می‌روند و آن‌ها را به گلوله می‌بندند.

در روزهای اخیر تعدادی مرد مسلح به «بام تهران» رفته و در حضور شهروندان سگ‌ها را به گلوله بستند. کسانی که شاهد این کشتار وسیع بودند، می‌گویند که مردان مسلح،  گاهی به دست و پای این حیوانات بی‌پناه گلوله شلیک می کردند. بدین ترتیب این حبوانات بعد از زجر بسیار جان می دادند.

«افصحی» یکی از کسانی‌که از نزدیک شاهد کشتار سگ‌ها در بام تهران بوده می‌گوید:  ساعت ۱۲.۳۰ شب بود که به‌همراه دوستانم در «بام تهران» نشسته بودیم که صدای شلیک تیر شنیدیم. برگشتم نگاه کردم در قسمت محدوه‌ی باز آن‌جا زیر نور پروژکتور دیدم دو قلاده سگ توسط سه مرد مسلح کشته شدند.

برخی کسانی که  برای جلوگیری از شلیک‌های بعدی به سمت این مردان مسلح می دویدند، با این هشدار مواجه می شدند که جلوتر نیایید چون ممکن است تیر به شما اصابت کندشهرداری حق تیر ندارد

واحد اجرائیات شهرداری مسوول اصلی این قتل عام حیوانات شهری است.  کارشناسان حقوقی می گویند، این اقدام شهرداری، غیر قانونی است چون خیلی وقت است که حکم تیر برداشته شده و اجازه ندارند هیچ حیوانی‌را با شلیک گلوله بکشند مگر این‌که شاکی خصوصی داشته باشد یا سگ هار باشد.

از دکتر هومن ملوک‌پور، دامپزشک می پرسیم این که شهرداری تهران دوباره کشتار حیوانات را شروع کرده، چه نتایجی دارد؟
متاسفانه ما هم هر روز خبرهایی از این دست را از دوستانی که در این مسئله دخیل هستند و نیز از دوست‌داران حیوانات و مراجعینی که به کلینیک می‌آیند می‌شنویم.

همچنین در طول روز تلفن‌های زیادی به ما می‌شود که می‌گویند ما در طول شب صدای شلیک گلوله می‌شنویم و وقتی از پنجره خانه‌مان به بیرون نگاه می‌کنیم افرادی را می‌بینیم که دنبال کشتار حیوانات در خیابان‌ها هستند.

تا آن‌جا که من اطلاع دارم و در دو مرکزی که مربوط به این قضیه در اروپا هست، حضور داشتم چنین اتفاقاتی در اروپا هم می‌افتد اما امحای حیوانات خیابانی یا به تعبیری حیوانات مزاحم در تمام دنیا شکل قضیه‌اش فرق می‌کند.

در آن‌جا شکل قضیه این‌طور است که هرجایی که حیوان خیابانی مزاحم شهروندان شود؛ شهرداری‌ها یا مراکز مربوطه وارد عمل می‌شوند حیوان را زنده‌گیری می‌کنند آن‌را به مراکزی منتقل می‌کنند که بعضآ زیر نظر شهرداری‌ها هستند و در بسیاری موارد ارگان‌های مردمی یا «ان‌جی‌او»ها، از این حیوانات نگه‌داری می‌کنند.

آن‌ها را واکسیناسیون و درمان ضدانگلی می‌کنند و همه این‌ها بر عهده و خرج دولت آن کشورها است. بعد از مدتی این حیوانات را به‌صورت رایگان به خانواده‌هایی که خواستار نگهداری از آن‌ها هستند واگذار می‌کنند.

اگر بعد از یک مدت مشخصی اگر کسی خواهان آن‌ها نباشد، آن‌ها را به‌صورت انسانی کشتار می‌کنند. یعنی این‌که داروی بیهوشی به آن‌ها تزریق می‌کنند و به روش انسانی از بین می‌برند. نه این روشی که متاسفانه در کشور ما انجام می‌شود؛ با شلیک گلوله، آن‌هم در منظر عمومی.

این‌کار نه تنها لطمه‌ی روانی به شهروندان ما می‌زند بلکه می‌تواند تبعات بهداشتی برای جامعه داشته باشد. ممکن است حیوانی که مورد اصابت گلوله قرار گرفته در وهله‌ی اول کشته نشود و این حیوان با زخم‌های عفونی، آلودگی را به جاهای دیگر انتقال دهد.

قبلا شب‌ها سگ‌هایی را در خیابان‌ها می‌دیدیم اما الآن سگی را در سطح شهر نمی‌بینیم. احتمال این‌که تمام این‌ها را از بین برده باشند هست، اما حالا دارند به کوه‌ها می‌روند و سگ‌ها را می‌کشند.
اگر به تاریخ صد ساله‌ی تهران نگاه کنیم می‌بینیم شاید نزدیک به ۹۰ در صد بافت شهری تهران، چیزی که الآن بنا نهاده شده، محیط زیست حیواناتی بوده که قبلآ این‌جا زندگی می‌کردند و این‌ها مجبور شدند که کوچ کنند و به حاشیه‌ی شهر بروند.

همین اتفاقی که الآن افتاده و در شمالی‌ترین نقطه‌ی تهران که مردم برای کوه‌نوردی می‌روند، آن‌جا می‌روند و این حیوانات را از بین می‌برند واقعآ جای سوال است! من نمی‌دانم از چه منبعی، از چه مسئولی این‌را پرسید

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
bita
|
-
|
۰۴:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
0
0
سلام
با اینکه این مطلب به یک سال گذشته برمیگرده اما هنوز هم شاهد کشتار وحشیانه این حیوانات بی آزار هستیم. سوال من اینه که آیا راهی برای جلوگیری از این عمل در برابر شهرداری هست یا خیر؟
نظر شما
ادامه