کد خبر: ۱۰۴۹۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی فهرج و بوشهر

 

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج تأکید کرد
ضرورت راه‌اندازی پست قرنطینه دامی در فهرج


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: با توجه به قرارگیری فهرج در مسیر جاده ترانزیتی کرمان و سیستان و بلوچستان و پدیده شوم قاچاق دام، راه‌اندازی پست قرنطینه دامی در این شهرستان ضروری است.
مهدی بمان‌دشتی بر لزوم راه‌اندازی پست قرنطینه دامی در این شهرستان تأکید کرد و اظهار داشت: فهرج در مسیر جاده ترانزیتی کرمان و سیستان و بلوچستان قرار دارد و پدیده شوم قاچاق دام می‌تواند سبب شیوع و انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام شود.

وی با بیان اینکه قاچاق دام بر صنعت دامپروری و دامداری تأثیر منفی می‌گذارد، افزود: تاکنون در زمینه راه‌اندازی پست قرنطینه دامی مکاتباتی داشتیم که در این شهرستان راه‌اندازی شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج تصریح کرد: قاچاق دام می‌تواند سبب انتشار و شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام شود و دام‌های قاچاق می‌توانند سبب شیوع بیماری‌های دامی تب برفکی و کریمه‌ کنگو شوند.

بمان‌دشتی از تعامل خوب مسئولان و نیروی انتظامی با این شبکه و برخورد با قاچاقچیان دام قدردانی کرد و گفت: تاکنون با پدیده شوم قاچاق دام برخورد و اقدامات مناسبی صورت گرفته است.

وی از شهروندان خواست از خرید هر گونه دام بدون هویت خودداری و قبل از هر اقداماتی با کارشناسان این شبکه مشورت کنند.

به گزارش فارس، شهرستان فهرج با قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی کرمان سیستان و بلوچستان در مسیر حمل دام قاچاق قرار دارد.

 

-----------------------------

 

معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی استان بوشهر خبر داد :
واکسیناسیون سراسری تب برفکی در جمعیت دامی استان بوشهر


معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی استان بوشهر طی گفتگویی از آغاز طرح سراسری و همزمان واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دامی (گاو و گوسفند و بز) این استان خبر داد.
محمدمهدی سیمرونی اظهار داشت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، طرح سراسری و همزمان واکسیناسیون تب برفکی از اول مهرماه سال‌جاری با همکاری 18 اکیپ بخش دولتی و هفت اکیپ بخش خصوصی در کل استان انجام خواهد شد.

سیمرونی در ادامه عنوان داشت: این طرح از اول مهرماه به مدت 20 روز کاری در تمام دامداری‌های صنعتی، پرواربندی و جمعیت گاوی استان بوشهر انجام خواهد شد و متعاقب آن واکسیناسیون گوسفند و بز روستایی و عشایر نیز از 15 آبان لغایت 15 آذر سال جاری در دستور کار قرار دارد.

معاون فنی دامپزشکی استان بوشهر گفت: در این طرح که با همکاری مستمر اکیپ‌های دولتی و خصوصی و با نظارت دقیق کارشناسان در سطح شهرستان‌ها انجام خواهد شد پیش‌بینی می‌شود تعداد 19 هزار راس گاو و گوساله و 550 هزار راس گوسفند و بز واکسینه شوند.

سیمرونی یادآور شد: طرح سراسری و همزمان واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دامی (گاو و گوسفند و بز) همه ساله در دو نوبت انجام می‌شود که نوبت اول آن در سال 91 با آغاز فصل پاییز در سراسر استان انجام خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه