کد خبر: ۱۰۲۸۲

حکیم مهر - سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برای نخستین بار اجرای طرح آمیخته‌گری نژاد خارجی در دام‌های سبک در استان اجرا می‌شود.

علی مبارکی با بیان اینکه این طرح امسال 600 راس گوسفند را تحت پوشش قرار می‌دهد افزود: در این طرح آمیخته‌گری گوسفند نژاد "رومانف" با پایه مادری مغانی، به روش "لاپاراسکوپی" انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح توسط یک شرکت از تهران با هدف تثبیت ژن چندقلوزایی، صفات مادری قوی، زودبازدهی بره‌ها و فروش آنها در بازار مصرف و افزایش تعداد زادآوری میش‌ها به سه بره طی دو سال اجرا خواهد شد.

مبارکی با بیان اینکه طرح آمیخته‌گری نژاد "آلپاین" نیز 50 راس بز، در سطح استان را زیرپوشش قرار می‌دهد گفت: آمیخته‌گری این نژاد فرانسوی با هدف افزایش تولید شیر در دام سبک و نیز اقتصادی‌تر کردن پرورش بز در استان اجرایی می‌‌شود.

وی مهم‌ترین مشکل برای بهره برداران بخش دامپروری را سنتی بودن فعالیت آنان عنوان و اضافه کرد: سنتی و معیشتی بودن فعالیت بهره‌برداران این بخش از مسائلی است که در حال حاضر گریبانگیر پرورش دام سبک در استان است.

وی توضیح داد: در شرایط سنتی، از هر 100 راس میش، 70 بره در سال گرفته می‌شود که این تعداد اصلا صرفه اقتصادی برای ادامه ندارد این در حالی است که بااستفاده از طرح‌های نوین، از هر 100 میش، 126 بره در سال گرفته می‌شود.

مبارکی در باره اقدامات حمایتی برای اقتصادی کردن فعالیت دامپروران اظهار داشت: برای ارتقای سطح درآمد روستاییان و بهره‌برداران بخش دامپروری از سال 86 طرح اصلاح نژاد دام سبک و نیز طرح مدیریت تولیدمثل دام سبک در 800 راس از گوسفندان استان به صورت الگویی انجام شد.

او اظهار کرد : هدف از اجرای این طرح افزایش بهره‌وری و کاهش تلفات و بیماری‌ها، افزایش دوقلوزایی در دام، افزاش تعداد اخذ بره‌ها است به گونه‌ای که از هر میش، در دو سال سه بره گرفته می‌شود.

 

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه