کد خبر: ۱۰۲۱۱

حکیم مهر - رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ضمن تشریح برخی طرح‌های پژوهشی این مرکز،اعلام کرد: کارهای تحقیقاتی بسیاری در حوزه بیماری‌های عفونی و عوامل میکروبی و درمان آنها توسط محققان مرکز در حال انجام است.

دکتر علوی «مطالعه‌ فراوانی عفونت HIV بین معتادین تزریقی اهواز» را از دستاوردهای جدید پژوهشی این مرکز برشمرد و عوامل خطر بین این گروه را شامل اشتراک مصرف در سوزن و سرنگ، پایین بودن سطح بهداشت و گاهی اعتیاد هم‌زمان به چند ماده مخدر که شانس ابتلای معتادان را به بیماری‌های ریوی، HIV و هپاتیت افزایش می‌دهد، دانست.

وی همچنین از پژوهشی تحت عنوان "ریسک ساختارها یا عوامل خطر بیماری‌ سل در بیماران بستری شده در بیمارستان رازی اهواز" به عنوان دیگر طرح پژوهشی مرکز نام برد و تصریح کرد: سابقه بیماری سل در خانواده یا حضور در زندان، دو عامل مساعدکننده ابتلا به بیماری سل هستند. همچنین در پژوهش "بررسی رابطه سل و دیابت" این نتیجه حاصل شد که بیماران مبتلا به دیابت بیش از افراد سالم، در معرض بیماری سل قرار می‌گیرند.

به گفته رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نتایج پژوهشی " مدیریت سل در مراکز بهداشتی درمانی استان خوزستان" نشان داده که روند ابتلا به سل در استان رو به کاهش و بیانگر موفقیت این مراکز تحقیقاتی در کنترل بیماری سل است.

علوی، بررسی وضعیت بیماری تب مالت در استان خوزستان را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: گسترش و شیوع این بیماری و ارتباط مواد غذایی با ابتلا به این بیماری از جمله موارد مورد بررسی در این پژوهش است.

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز یکی از فعالیت‌های این مرکز را انتشار مجله علمی JJM یا Jondishapour Journal of Microbiology با همکاری دانشکده پزشکی عنوان کرد و افزود: این مجله امسال به عنوان یک مجله ISI شناخته شد؛ در حال حاضر حدود چهار سال از فعالیت این مرکز می‌گذرد و این مجله دوره پنجم فعالیت خود را طی می‌کند. سالانه پنج یا شش شماره از این مجله چاپ می‌شود و بسیاری از محققان کشورهای دیگر مانند مکزیک، ترکیه، انگلیس و آمریکا مقالات خود را برای چاپ به این مجله ارسال می‌کنند.

علوی درباره اعضای گروه پژوهشی مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان ساخت: در حال حاضر این مرکز دارای هشت عضو هیات علمی تمام وقت Ph.D در تخصص‌های بالینی و پایه و شش عضو هیات علمی نیمه‌وقت دارای Ph.D در زمینه ویروس‌شناسی، قارچ‌شناسی، انگل‌شناسی و ایمونولوژی است. همچنین هیات موسس، 12 نفر عضو شورای پژوهشی و همچنین محققانی از دیگر دانشگاه‌ها با مرکز همکاری دارند.

 

نظر شما
ادامه