کد خبر: ۱۰۲۰۹

حکیم مهر - رئیس شبکه دامپزشکی ریگان گفت: بیماری اسیدوز در فصل برداشت خرما افزایش می‌یابد و کشاورزان باید در این زمینه مراقب باشند.
حجت‌الله جعفری با هشدار به کشاورزان و دامداران در زمینه بروز بیماری اسیدوز متابولیک در فصل برداشت خرما اظهار داشت: بیماری اسیدوز در فصل برداشت خرما و تمایل زیاد نشخوارکنندگان به خرما با توجه به مواد قندی بالای آن افزایش می‌یابد.

وی از دامداران شهرستان خواست نسبت به اهمیت موضوع توجه کافی داشته باشند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان افزود: سال گذشته با توجه به اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی دامداران نسبت به موضوع میزان بروز این بیماری به میزان 60 درصد نسبت به سال قبل آن کاهش یافت.

جعفری تصریح کرد: امسال نیز به منظور کنترل و پیشگیری از این بیماری یک اکیپ عملیاتی در شهرستان نسبت به آموزش و اطلاع‌رسانی دامداران نسبت به این بیماری اقدام می‌کند.

وی بیان داشت: اسیدوز یک بیماری متابولیک دام تلقی می‌شود و با مصرف مواد قندی از قبیل گندم، جو، سورگوم، خرما، انگور و ... رخ می‌دهد و موجب تولید مواد اسیدی از قبیل اسید لاکتیک در شکم می‌شود.

جعفری گفت: با کاهش اسیدیته محیط دستگاه گوارش شرایط مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری‌هایی از قبیل استرپتوکوکوس ولاکتوباسیلوس در شکم رخ می‌دهد و سپس این باکتری از طریق عروق خونی به کبد، ریه، قلب و مغز مهاجرت می‌کند.

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان افزود: از بین رفتن ویتامین سبب بروز مشکلات و عوارض عصبی در دام و همچنین با توجه به کاهش اسیدیته در محیط گوارش شرایط مناسبی برای تبدیل هیستیدین به هیستامین فراهم و با تاثیر بر عروق خونی بافت سم دام و ایجاد شرایط التهابی و پرخونی سبب لنگش در دام می‌شود.

 

نظر شما
ادامه