کد خبر: ۱۰۱۸۹

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در حوزه دارویی در تولید داروهای دامی به خودکفایی نسبی در استان رسیده‌ایم و در ارتباط با مواد اولیه دارویی قدم‌های موثری برداشته شده است.

خبرگزاری فارس: خودکفایی خراسان رضوی در تولید داروهای دامی
 دکتر ناصر مرگان ازغدی عصر یکم شهریورماه سال جاری ضمن بازدید از دفتر خبرگزاری فارس خراسان رضوی، اظهار کرد: برای روز ملی دامپزشکی که در 14 مهر ماه برگزار می‌شود، به تناسب سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی برنامه‌های در روزهای 8 تا 14 مهرماه تبیین شده که تمام روزهای هفته نامگذاری شده است و براساس هر روزی که نامگذاری شده برنامه‌هایی برای آن روز تبیین گردیده است.

به گفته وی این برنامه ها شامل افتتاحیه‌هایی در زمینه دامپزشکی استان و همچنین رونمایی از طرح‌های جدید که برای نخستین بار در کشور در خراسان رضوی رونمایی می‌شود می باشد.

وی با اشاره به اقداماتی که برای این روز در شهرستان‌های استان انجام شده است، ادامه داد: همایشی به منظور شناسایی واحدهای نمونه در فعالیت‌های دامپزشکی در این هفته برگزار می‌شود و همچنین در این راستا از افراد برتر در زمینه فعالیت‌های دامپزشکی در سطح استان نیز تقدیر می‌کنیم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو علائم مشخصی در دام ندارد، افزود: این بیماری به منظور مشترک بودن بین انسان و حیوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و برای جلوگیری از این بیماری و تشخیص علائم آن از سوی وزارت بهداشت و دامپزشکی استان اقدامات موثری صورت گرفته است.

مرگان ازغدی در ادامه با اشاره به آمار تلفات این بیماری در سال جاری افزود: از سال‌های گذشته میزان مبتلایان به بیماری کریمه کنگو و مرگ و میر آنان افزایش چشمگیری نداشته است و حساسیت جامعه پزشکی در سال جاری بیشتر بر روی تشخیص این بیماری و علائم آن بوده است.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات پیشگیرانه در ارتباط با این بیماری افزایش مطلوبی داشته است، اضافه کرد: فعالیت در حوزه پیشگیری از تب کنگو ارتباط مستقیم با اعتباراتی دارد که به این سازمان اختصاص می‌دهند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی اظهار کرد: آموزش در کشتارگاه‌ها نیز از اقداماتی است که برای پیشگیری از تب کنگو در سطح استان صورت گرفته است و همچنین کنترل بهداشتی خود کشتارگاه‌ها نیز تاثیر بسزایی در این امر داشته است.

مرگان ازغدی در ادامه گفت: بیشترین جمعیتی که در معرض این بیماری هستند شامل دامپزشکان، کارکنان کشتارگاه‌ها، مسئولین بهداشتی و پزشکان در بیمارستان‌ها هستند که باید آموزش‌های لازم را در ارتباط با این بیماری را به صورت تخصصی داشته باشند تا از خطر ابتلا به این بیماری دور بمانند.

وی خاطرنشان کرد: برای واکسیناسیون دام‌ها به سبب اینکه تب کنگو یک بیماری ویروسی است و علائم خاصی ندارد و شناسایی آن امکان‌پذیر نیست و اقدامی پرهزینه است نمی‌توان برنامه ای داشت.

خبرگزاری فارس: بازدید مدیرکل دامپزشکی خراسان‌رضوی از خبرگزاری فارس در مشهد

گفتنی است در این بازدید، دکتر ناصر مرگان ازغدی را دکتر احمد شریعتی، رئیس اداره دارو، درمان و آزمایشگاه‌ها و دکتر جعفر عطارباشی رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره‌کل دامپزشکی خراسان‌رضوی همراهی می ‎کردند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌رضوی در این بازدید از نقش بارز خبرنگاران و رسانه‌ها در تبیین سلامت و بهداشت عمومی هم گفت و از اطلاع‌رسانی بسیار مناسبی که بخصوص در زمینه تب کریمه کنگو داشتند تقدیر نمود.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه