کد خبر: ۱۰۱۶۹

حکیم مهر - مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران گفت: علیرغم این‌که به منظور تامین گوشت قرمز کشور، صادرات دام زنده ممنوع شده است دام‌های سبک به صورت غیرمجاز به کشور‌های حاشیه‌ خلیج‌فارس و همچنین دام‌های دیگر مانند گوساله، به کشور ترکیه می‌رود.

سعید سلطانی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس بهای خوبی برای گوشت قرمز ایرانی می‌پردازند گوسفند و بره به صورت قاچاقی به این کشورها می‌رود و گوساله‌های تازه از شیر گرفته شده کشورمان که می‌تواند به وزن مطلوب برسد و گوشت مورد نیاز داخل را تامین کند نیز به ترکیه قاچاق می‌شوند.

وی اظهار کرد: سال گذشته 230 هزار تن دام زنده به صورت رسمی صادر شد که میزان قاچاق چند برابر این رقم است.

سلطانی با تاکید بر لزوم جلوگیری از قاچاق دام زنده از کشور تصریح کرد: با جلوگیری از قاچاق گوسفند و گوساله، عرضه گوشت در بازار داخلی افزایش می‌یابد و در صورت تامین علوفه مورد نیاز، حداقل 10 درصد بر تولید گوشت قرمز کشور افزوده می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران گفت: ظرفیت تولید شیرخام و گوشت قرمز در کشور بیش از نیاز و مصرف جامعه است، اما به دلیل عدم حمایت، این ظرفیت‌ها فعال نشده و ظرفیت‌های دامداری‌ها خالی مانده است، درصورتی که با فعال شدن ظرفیت‌های خالی تولید محصولات دامی افزایش می‌یابد و نیازی به واردات گوشت قرمز نخواهیم داشت.

به گفته وی یک میلیون و 200 هزار تن ظرفیت تولید گوشت قرمز در کشور وجود دارد اما سال گذشته 980 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید شد.

سلطانی با ابراز گلایه از اینکه به جای بررسی علت افزایش قیمت‌ سریعا درهای واردات گشوده می‌شود، گفت: هزینه سوخت، حمل و نقل، هزینه کارگری، برق و نرخ انواع نهاده‌های دامی افزایش یافت و نهاده‌های وارداتی نیز به دلیل مواجه شدن با تحریم‌ها، افزایش نرخ ارز و همچنین افزایش قیمت جهانی غلات، با افزایش شدید قیمت مواجه شد لذا هزینه تمام شده شیر و گوشت هم افزایش یافته است.

به گفته این دامدار، قیمت‌های تمام شده تولید محصولات دامی افزایش یافته، اما آنقدر باید به مشکلات تولید در این صنعت بها داده نمی‌شود و « در شرایطی که با افزایش قیمت مواجه می‌شویم به جای بررسی علل این افزایش با ضرب تعزیراتی قیمت‌ها کاهش می‌یابد و درهای وارداتی گشوده می‌شوند.»

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران قیمت خرید هر کیلو لاشه گوسفند را 16 هزار تومان و لاشه‌ گوساله را 14 هزار تومان عنوان کرد.

 

نظر شما
ادامه