کد خبر: ۱۰۱۵
دسامبر سالجاری مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا (CDC) گزارشی از ابتلای 48 نفر در 25 ایالت آمریکا به میکروب Salmonella typhimurium منتشر کرد که همه این موارد ناشی از تماس با دوزیستان بخصوص قورباغه‎ها بوده است. بیشتر مبتلایان (77 درصد) بچه‎های زیر ده سال و بطور متوسط چهارساله بوده اند. البته مطابق این گزارش فوت افراد مبتلا اتفاق نیفتاده است...
TC5

حکیم مهر -  بسیاری از مردم درباره خطر انتقال باکتری سالمونلا از طریق لاک پشت و سایر خزندگان آگاهی دارند اما عمده آنان نمی دانند که دوزیستان هم می توانند چنین خطری داشته باشند.


دسامبر سالجاری مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا (CDC) گزارشی از ابتلای 48 نفر در 25 ایالت آمریکا به میکروب Salmonella typhimurium منتشر کرد که همه این موارد ناشی از تماس با دوزیستان بخصوص قورباغه‎ها بوده است. بیشتر مبتلایان (77 درصد) بچه‎های زیر ده سال و بطور متوسط چهارساله بوده اند. البته مطابق این گزارش فوت افراد مبتلا اتفاق نیفتاده است.
معنای این گزارش آن نیست که افرادی که از دوزیستان یا خزندگان نگهداری می کنند اینکار را ترک کنند بلکه به این معنا است که صاحبان اینگونه حیوانات خانگی باید احتیاط لازم را در مراقبت خود و خانواده شان از بیماری بیشتر بعمل آورند.
چند کار ساده که صاحبان اینگونه حیوانات خانگی برای پیشگیری از ابتلا به عفونت سالمونلایی باید انجام دهند عبارت است از :
- همیشه دست های خود را به خوبی با آب و صابون بعد از لمس دوزیستان یا خزندگان ، محل زندگی آنها یا هر چیزی که به آنها مرتبط است (حتی غذای آنها) و مدفوعشان بشویید.
- بزرگترها باید مراقبت لمس اینگونه حیوانات توسط کودکان و خردسالان باشند و حتماً آنها را در شستشوی کامل دستانشان یاری دهند.
- اگر شما یا یکی از اعضای خانواده‎تان علائمی نظیر اسهال ،دردهای شکمی ، تب یا سایر نشانه های عفونت و بیماری را داشتید حتماً در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید و پزشک معالج خود یادآوری کنید که در خانه اینگونه حیوانات را نگهداری می کنید.
- کودکان زیر 5 سال به هیچ وجه نباید به تنهایی به این حیوانات نزدیک شوند و آنها را لمس نمایند و باید در این مورد نهایت دقت و توجه از سوی بزرگترها بعمل آید. به یاد داشته باشید که کودکان در این سن به شدت مستعد ابتلا به عفونت سالمونلایی هستند.
- افراد مسن یا مبتلایان به ضعف سیستم ایمنی هم استعداد بالایی برای ابتلا به عفونت سالمونلایی دارند و باید بسیار در لمس و ارتباط با اینگونه حیوانات مراقب باشند.
- از نگهداری دوزیستان و خزندگان در مهدکودک ها اکیداً پرهیز نمایید.
- اینگونه حیوانات را به هیچ وجه به محل خواب کودکان بخصوص در سنین زیر 5 سال نبرید.
- هرگز به اینگونه حیوانات اجازه ندهید که آزادانه در محیط خانه بگردند.
- حتماً اینگونه حیوانات را از آشپزخانه یا محلهای طبخ و آماده سازی غذا دور نگه دارید.
- هنگامی که جای نگهداری اینگونه حیوانات را تمیز می کنید ، حتماً از دستکش استفاده کرده و اینکار را دور از آشپزخانه یا محلهای طبخ و آماده سازی غذا انجام دهید. در صورت امکان این کار را بیرون از منزل یا در محلهای دور از دسترس کودکان و افراد مسن و مبتلایان به نقص سیستم ایمنی انجام دهید. بعد از تمیز کردن جای نگهداری اینگونه حیوانات هم دستکش را دور انداخته و دستانتان را به خوبی بشویید. ضمناً هرگز به کودکان زیر 5 سال اجازه تمیز کردن جای نگهداری اینگونه حیوانات را ندهید.
- از سینک ظرفشویی آشپزخانه برای شستشوی ظرف غذا یا وسایل مرتبط با این حیوانات و یا برای حمام کردن آنها استفاده نکنید.

 

نظر شما
ادامه