کد خبر: ۱۰۰۸۴

حکیم مهر - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: بیشترین خسارت ناشی از زلزله اخیر مناطق ورزقان، اهر و هریس مربوط به دام و دامداری بوده است.

مسعود محمدیان اظهار کرد: خسارت وارد‌شده به بخش کشاورزی در این منطقه در حال بررسی است و با توجه به این‌که اماکن دامی بیشترین خسارت را متحمل شده‌‌اند، دولت تسهیلات کم‌بهره برای ساخت مجدد این زیرساخت‌ها تامین می‌کند تا در فصل زمستان اماکن نگهداری دام مهیا باشد.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که شغل عمده مردم این مناطق زراعت و دامداری بوده است، گفت: کارگروه مخاطرات طبیعی جهت بررسی میزان خسارت و هم‌چنین اقدامات پیشگیری و حفظ شرایط کشاورزی و بازسازی اماکن تخریب‌ شده تشکیل شده است.

وی افزود: این کارگروه میزان دام‌های تلف‌شده را صورت‌برداری خواهد کرد و هم‌چنین درخواست شده است که برای نگهداری دام‌ها، منطقه‌ حصار‌کشی آماده شود و هم‌چنین در صدد تهیه‌ واکسن و دارو برای دام‌های منطقه هستیم.

به گفته‌ محمدیان اماکن نگهداری دام‌ها در این مناطق از 40 تا 100درصد آسیب دیده‌اند که دولت برای ساخت مجدد این اماکن تسهیلات کم‌بهره می‌پردازد که تا فصل زمستان اماکن نگهداری دام آماده شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: کانال‌های انتقال آب در حال بررسی است که در صورت تخریب کانال‌های آبیاری این کانال‌ها سریعا اصلاح می‌شوند تا آبیاری به مزارع و باغات با تاخیر مواجه نشود و خسارت مجددی برای باغات و مزارع ایجاد کند.

محمدیان اظهار کرد: عمده‌ زراعت این منطقه مربوط به محصول دیم‌خیز گندم بوده که بخشی از کشاورزی محصولات‌شان را برداشت کرده بودند و بخشی در حال برداشت بوده و محصول عده‌ای از کشاورزان روی زمین مانده است.

وی اعلام کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی کمباین و ادوات کشاورزی برای برداشت محصول از زمین برای کشاورزان را فراهم می‌کند و هم‌چنین انبار‌هایی را برای نگهداری محصول‌ در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.

محمدیان گفت: در حال رایزنی هستیم که شرکت‌های معتبر برای خرید تضمینی گندم محصول از کشاورزان وارد شوند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی ابراز امیدواری کرد با تدابیر اندیشیده شده بخش کشاورزی و کشاورزان این منطقه با کمترین مشکل مواجه باشند و به فعالیت خود ادامه دهند.

محمدیان یادآور شد: استخر‌های پرورش ماهی در این منطقه فعال بوده‌اند که از زلزله اخیر خسارت دیده‌اند.

وی اظهار کرد: تعدادی از اماکن دامی و استخر‌های پرورش ماهی و مزارع و باغات این مناطق تحت پوشش بیمه بوده‌اند که خسارت‌ آنها از بیمه دریافت می‌شود و بخش‌هایی که تحت پوشش بیمه نبوده‌اند، میزان خسارات آنها به ستاد حوادث غیرمترقبه و بحران اعلام می‌شود.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه