کد خبر: ۱۰۰۷۹
حکیم مهر - مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان مرکزی گفت: تغییر در قوانین مربوط به ذبح های آزاد دام جهت نذورات مردمی از خواسته های مهم این حوزه در حفظ بهداشت، سلامت و اصول شرعی ذبح است.
حجت الاسلام 'منصور ساعدی'  در جمع خبرنگاران افزود: فرهنگ سازی در راستای ذبح شرعی و بهداشتی در مناسبت ها و مراسم مختلف باید از سوی مبلغان دینی و کارشناسان دامپزشکی و بهداشتی انجام شود تا مردم با تبعات و زیان های ذبح آزاد و سنتی آشنا شوند.
وی اظهار کرد: ذبح حیوانات حلال گوشت تنها در کشتارگاه های دارای مجوز بهداشتی و شرعی و با حضور ناظران دامپزشکی مورد تایید است و در غیر این صورت با متخلفین برخورد قانونی می شود.
مسول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی و عید سعید قربان طبق قانون مردم مجاز هستند با نظارت دامپزشک و ناظر شرعی لاشه مورد نظر خود را جهت نذری و قربانی در سطح شهر و روستا ذبح کنند و در غیر این صورت باید این مهم در کشتارگاه ها انجام شود.
حجت الاسلام ساعدی خاطر نشان کرد: در همین راستا شهرداری ها به عنوان متولیان کشتارگاه موظف به ایجاد و ساخت سردخانه های مدرن و کشتارگاه های مجهز هستند تا عملیات ذبح و تحویل گوشت سالم به مردم با اطمینان خاطر انجام شود.
وی یادآور شد: گوشت استحصالی از حیوانات ذبح شده باید 24 ساعت در سردخانه نگهداری شده تا از سلامت آن اطمینان حاصل شود و این در حالی است که در ذبح سنتی این عملیات صورت نمی گیرد و حضور دامپزشک در محل الزامی است.
مسول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان مرکزی توضیح داد: ذبح اسلامی از صحیح ترین و سالم ترین روش ها در کشتار حیوانات است که در جهان مورد تایید همه مذاهب قرار دارد.
حجت الاسلام ساعدی تاکید کرد: شناسایی و جداسازی 15 جزء حرام و غیر قابل مصرف گاو و گوسفند بر عهده ناظران بهداشتی و شرعی دامپزشکی بوده و تا مرحله معدوم سازی در کشتارگاه ها باید مورد نظارت قرار گیرد.
وی عنوان کرد: در خصوص فراورده های وارداتی از کشورهای دیگر نیز ناظران شرعی در کشور مبدا حضور یافته و با رعایت کلیه قوانین اسلامی ذبح انجام می شود.
مسول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان مرکزی اضافه کرد: هم اکنون این استان دارای 18 روحانی به عنوان ناظر شرعی است که بر عملکرد ذبح در کشتارگاه ها نظارت دارند.
نظر شما
ادامه