کد خبر: ۱۰۰۴۹

حکیم مهر - رئیس شبکه دامپزشکی کرمان گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون یک‌هزار و 180 گواهی حمل دام زنده برای کشتار در کشتارگاه‌های دام این شهرستان از استان‌های دیگر صادر شده است.
محمدمهدی یزدان‌پناه اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا کنون یک هزار و 180 گواهی حمل دام زنده برای کشتار در کشتارگاه‌های دام شهرستان کرمان از استان‌های دیگر صادر شده است.

وی افزود: این شبکه اقدام به نظارت دقیق بر ورود حمل و نقل و کشتار دام های ورودی به این شهرستان در کشتارگاه‌ کرده است.

یزدان‌پناه ابراز داشت: با توجه به بزرگی کشتارگاه کرمان و در راستای تنظیم بازار گوشت از ابتدای سال جاری 33 هزار رأس دام زنده برای کشتار به شهرستان کرمان وارده شده است.

وی خاطرنشان کرد: 483 مورد بازرسی از خودروهای حمل فرآورده‌های دامی به مقصد این شهرستان به منظور تأیید سلامت انواع گوشت قرمز و سفید صورت پذیرفته است.

یزدان‌پناه بیان داشت: این مقدار فرآورده برای توزیع در مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی، سردخانه‌ها و کارخانه‌های کنسروسازی وارد شهرستان کرمان شده است.

رئیس شبکه دام پزشکی شهرستان کرمان عنوان کرد: از آن جایی که بسیاری از بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک با حمل و نقل غیر مجاز فرآورده‌های دامی زنده و طیور از منطقه‌ای به منطقه دیگر انتقال می‌یابند و سبب گسترش بیماری‌ و ایجاد خسارت مالی و جانی بسیار می‌شوند، اما توجه به حمل و نقل بهداشتی با نظارت دامپزشکی الزامی است.

وی تصریح کرد: صدور هر نوع دام و فرآورده‌های خام دامی به خارج از شهرستان مستلزم اخذ مجوز و گواهی حمل بهداشتی دامپزشکی است.

یزدان‌پناه افزود: مرغداران و کسانی که قصد حمل هر گونه از فرآورده‌های خام دامی را دارند، باید قبل از اقدام به انتقال به شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان مراجعه و نسبت به دریافت گواهی حمل دام اقدام کنند.

یزدان‌پناه با اشاره به برگزاری دوره آشنایی با روش‌های صحیح استفاده از دارو برای دامداران ابراز داشت: یکی از عوامل اصلی ایجاد مقاومت دارویی در انسان استفاده بیش از حد داروها و عدم رعایت دوره منع مصرف دارو در دام است.

وی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین مواد شیمیایی که از راه مصرف غذایی با منشأ دامی به انسان منتقل می‌شود، شامل آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضد انگل و آفت‌کش‌ها هستند.

یزدان‌پناه بیان داشت: تمام داروهای مورد استفاده دام، طیور و آبزیان باید مجوز رسمی از سازمان دامپزشکی را داشته باشند.

وی عنوان کرد: در این دوره آموزشی دامداران علاوه بر بالا بردن سطح آگاهی خود در زمینه نحوه استفاده از دارو با بیماری‌های تب برفکی، تب کریمه‌کنگو و تب مالت آشنا شدند.

 

نظر شما
ادامه