کد خبر: ۹۴۷۰

حکیم مهر - سخنگوی کمیسیون کشاورزی گفت: وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سئوالات نمایندگان توپ را به زمین وزارت صنعت، معدن و تجارت می اندازد و متولی بازرگانی نیز توپ را به زمین بخش تولید روانه می کند، این روند سبب شد نمایندگان خانه ملت، طرح انتزاع وظایف بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت را به تصویب رسانند.


عباس پاپی زاده، نماینده مردم دزفول و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با بیان این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر مشکلات زیادی گریبان بخش کشاورزی را گرفته است.
وی افزود: به طور کلی مجلس به این نتیجه رسید که بخش کشاورزی از نظر مدیریتی، برنامه و عملکرد مشکل دارد.
پاپی زاده خاطر نشان ساخت: مجلس برای حل مشکلات فعلی بخش کشاورزی تصمیم گرفت که اقدامی به نفع مصالح کشور انجام دهد.
وی گفت: طرح انتزاع وظایف بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی سبب می شود یک دستگاه در مقابل مسایل پیش آمده مسئول و پاسخگو باشد.
پاپی زاده ادامه داد: مجلس سعی می کند تا مشکلات بخش در سطح کلان حل شود اما وزارت جهاد کشاورزی در مدیریت کلان و سکانداری نیز مشکلاتی دارد که به آن رسیدگی خواهد شد.
وی تصریح کرد: در بحث صادرات و واردات، ماده 16 قانون افزایش بهره وری به تصویب مجلس رسیده و بر اساس این قانون، مجوز واردات باید با نظر وزارت جهاد کشاورزی باشد.
نماینده مردم دزفول افزود: مجوزهای صادره بوسیله وزارت جهاد کشاورزی بر اساس تولید تنظیم می شود و بر این اساس واردات می تواند در برخی فصول سال انجام شود.
وی خاطر نشان ساخت: در شرایطی که تا کنون به درستی از ظرفیت های ماده 16 قانون افزایش بهره وری استفاده نشده است، تصویب قوانین فراتر در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است.
پاپی زاده بیان داشت: در بدنه دولت نیز مخالفت های جدی با طرح انتزاع مطرح است برخی در بدنه وزارت جهاد کشاورزی نیز با این طرح مخالف هستند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر بحث کوچک سازی بدنه دولت در دستور کار قرار دارد و تصویب طرح انتزاع سبب می شود، به بدنه وزارت جهاد کشاورزی که یک مجموعه تخصصی تولید است، افزوده شود.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی گفت: تصویب طرح انتزاع سبب می شود وظایف نامتجانسی در یک وزارتخانه جمع شود به همین دلیل، طرح انتزاع وظایف بازرگانی باید اصلاح شود.
وی اضافه کرد: متاسفانه در طرح انتزاع، مفاهیم به درستی مشخص نشده است به عنوان مثال، تمامی صنایع فرآوری که ماده اولیه آنها از بخش کشاورزی تامین می شود، زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی قرار خواهند گرفت.
پاپی زاده اذعان داشت: صنایع نساجی نیز یک مجموعه فرآوری کننده محصولات بخش کشاورزی به حساب می آیند و بهتر است این مجموعه زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت مدیریت شود.
وی افزود: در طرح انتزاع، انتقال مجموعه های تولیدکننده فرش دستباف به زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی نیز مطرح شده با این توجیه که مواد اولیه فرش در بخش کشاورزی تولید می شود.
نماینده مردم دزفول گفت: فرش یک صنعت است و کارخانه های بزرگی اقدام به تولید فرش ماشینی می کنند، رنگ آمیزی الیاف و غیره نیز بیشتر به فعالیت های بخش صنعت مرتبط است.
وی تاکید کرد: طرح انتزاع باید بیشتر چکش کاری شود تا یک قانون پخته از آن خارج شود.
پاپی زاده تصریح کرد: هدف از تصویب طرح انتزاع وظایف بازرگانی از وزارت صنعت، معدن تجارت آن است که مجلس موازی کاری ها را به حداقل برساند و تمرکز در تصمیم گیری ایجاد کند.
وی ادامه داد: اما باید موارد را به درستی مشخص کنیم و مرزها به روشنی تعریف شود.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی اظهار داشت: کم کاری ها و فرافکنی های دو وزارتخانه مجلس را به اینجا رساند که اوضاع کشاورزی مناسب نیست و تامین اقلام مورد نیاز مردم با مشکل مواجه است.
وی افزود: به دلیل حاکمیت مدیریت ضعیف در بخش کشاورزی نتوانسته ایم از ابزارهای خود که مجلس و دولت در اختیار مدیریت کلان بخش تولید قرار داده استفاده کنیم و مشکلات روی هم مانده و تلمبار شده اند.
پاپی زاده در پایان سخنان خود گفت: عده ای به دنبال کندن برخی بخش ها و افزودن آن به مجموعه وزارت جهاد کشاورزی هستند اما فکر می کنم در یکسال باقی مانده عمر دولت، تصویب این طرح بیشتر یک فرافکنی است.

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه