کد خبر: ۹۴۱۱

حکیم مهر - مدیر‌کل دامپزشکی هرمزگان از فراهم شدن مقدمات واردات دام زنده سبک از استرالیا به بندرعباس خبر داد.
محمد غریب در حاشیه نشست کارگروه اشتغال در پاسخ به استاندار هرمزگان پیرامون چرایی عدم فعالیت نیمی از واحدهای پرواربندی در هرمزگان اظهار داشت: از آنجایی که دام‌های مورد نیاز واحدهای پرواربندی استان باید از طریق واحدهای مولد تولید شود، در این بخش با مشکلاتی در استان رو به رو هستیم.

وی با بیان اینکه وزارتخانه مخالف به هم خوردن اصالت ژنتیکی دام‌ها در کشور است، افزود: در راستای تامین بازار، بحث واردات دام از پاکستان برای کشتار مطرح بود.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان ادامه داد: در این مبحث دام‌های مدنظر وارد سیستان و بلوچستان می‌شوند و پس از آن به استان‌های مدنظر انتقال داده می‌شوند.

غریب افزود: پروتکل مدنظر برای تحقق این پروسه از طرف پاکستان امضا نشده است.

به گفته وی، تراز دام به دلیل نوسانات و ارتقای ارز در کشور برعکس شده به نحوی که روند جابه‌جایی دام در مرزهای غربی و شرقی برعکس شده است.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان با اشاره به واردات دام سبک از استرالیا به بندرعباس افزود: دو تیم از استرالیا امکانات مورد نظر را در استان‌های بوشهر، اعم از قرنطینه‌ها و کشتارگاه‌ها مورد بازدید قرار دادند.

وی اضافه کرد: در بوشهر یک قرنطینه حیوانی تأیید شد اما در هرمزگان قرنطینه موجود در باغو بندرعباس مورد تأیید تیم استرالیایی قرار نگرفت که مقرر شد این قرنطینه استانداردسازی شود.

غریب ادامه داد: در صورت برخوردار شدن اماکن دامی و قرنطینه‌ای استان می‌تواند واردات دام سبک زنده را از استرالیا آغاز کند.

وی گفت: در واقع این واردات و قرنطینه با هدف تامین نیاز استان و سایر استان‌های کشور انجام می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی هرمزگان نیز در ادامه با اشاره به آمادگی جهاد کشاورزی برای واگذاری قرنطینه باغو به بخش خصوصی، اظهار داشت: این قرنطینه با صرف اعتباری معادل 300 میلیون تومان به حد استاندارد بر‌می‌گردد.

جعفر صبوری افزود: از آنجایی که واردات دام سبک توسط بخش خصوصی انجام می‌شود بهتر است قرنطینه نیز توسط بخش خصوصی مدیریت شود.

به گفته معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی هرمزگان در حال حاضر از 456 واحد پرواربندی در هرمزگان نیمی از این واحدها فعال است.

غریب اضافه کرد: به دلیل نبود دام مورد نیاز در استان و عدم صدور مجوزهای لازم نیمی از ظرفیت واحدهای پرواربندی از سیستم تولید خارج شده است.

هم‌چنین استاندار هرمزگان نیز در ادامه جهاد کشاورزی را مامور کرد تا در زمینه فعال‌سازی بخش خصوصی و تعاونی دامداران با هدف مهیاسازی پروسه واردات دام از استرالیا و راه‌اندازی قرنطینه باغو اقدام کنند.

ابراهیم عزیزی در ادامه هم‌چنین پیشنهاد داد، برای واردات دام از سیستان و بلوچستان نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده و مشکلات در این راستا برطرف شود.

گفتنی است سال جاری از سوی رهبر انقلاب به عنوان "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" نامگذاری شده است.

 

نظر شما
ادامه