کد خبر: ۸۹۶۸

حکیم مهر - مدیرکل حفاظت زیست گیلان گفت: رانندگان وسائط نقلیه باید حق تقدم لاک ‌پشتها را مقدم شمرده تا بدون آسیب از عرض جادهها و خیابانها عبور کنند.
امیر عبدوس با اشاره به بیدار شدن خزندگان از خواب زمستانی و شروع فعالیتهای آنها در محیط زیست خود گفت: گاهی آسیبهای جدی به جمعیت خزندگان وارد می‌ شود.

وی افزود: با شروع فصل نشا، خزندگان از قبیل لاک ‌پشتهای آب شیرین نیز شروع به فعالیت می‌ کنند و برای تامین غذا از زیستگاههای خود خارج و برای ورود به حواشی شالیزارها و در راههای استان با بی‌ دقتی مردم زیر چرخهای خودروها له می‌ شوند.

وی اظهار داشت: لاک ‌پشتها از ساکنان بسیار قدیمی کره زمین هستند و قدمت اجدادشان به دوران دوم زمین‌ شناسی باز می ‌گردد.

مدیرکل حفاظت زیست گیلان گفت: بدون شک صحنه‌ های له شدن این گونه ‌های بی‌آزار زیر چرخ خودروها تجربه‌ ای نیست که کسی بتواند با بی‌ تفاوتی از آن بگذرد و با کمی احتیاط می ‌توان جمعیت این گونه‌ ها را در استان مورد تهدید قرار نداد.

وی با بیان اینکه تحقیقات باستان ‌شناسی نشان می‌ دهد نخستین لاک ‌پشت 200 میلیون سال پیش بر روی زمین پدیدار شده است و شکل کنونی لاک‌ پشتها بر روی کره زمین قدمتی 150 میلیون ساله دارد، قدرت این خزندگان در تطبیق با شرایط محیطی به سادگی جمعیت ‌شان را تاکنون حفظ کرده است ولی به نظر می ‌رسد انسان مدرن با قدمت کمتر از 200 سال این تاریخچه زیست محیطی را با چالش مواجه کند.

عبدوس تصریح کرد: لاک ‌پشتهای آب شیرین در پوسته ‌ای از جنس سخت استخوانی یا شاخی زندگی می ‌کنند و تمامی آنها جوانه ‌های تازه روئیده را به عنوان غذای قالب بر می‌ گزینند.

وی یادآور شد: متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل تخریب زیستگاههای جلگه‌ ای به واسطه توسعه مراکز انسانی و کشاورزی تعداد قربانیان بین جاده ‌ای لاک پشتهای آب شیرین در استان بیشتر شده است.
 

نظر شما
ادامه