کد خبر: ۸۳۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - کتاب تک یاخته شناسی دامپزشکی توسط دکتر شاهرخ رنجبر بهادری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاداسلامی واحد گرمسار و دکتر بهارشمشادی عضو هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد گرمسار در شمارگان 2000 نسخه توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسارچاپ و منتشر شد.

در مقدمه این کتاب آمده است :

"تک یاخته ای ها موجوداتی تک سلولی هستند که دارای فعالیت های مختلف متابولیسمی و حرکتی بوده و عملکردهای مذکور توسط همان سلول واحد انجام می پذیرد.

درتک یاخته ها مانند سایر سلول ها اندامک های متعددی یافت می گردد. تک یاخته های گیاهی که در سلسله نباتات طبقه بندی می شوند دارای کلروفیل و کروماتوفور بوده، در دیواره سلولی آنها سلولز وجود دارد و مواد تشکیل دهنده هسته در سلول پخش می باشد.در تک یاخته های جانوری ، هسته سلول دارای دیواره مشخص بوده و دیواره سلول هم فاقد سلولز می باشد. این تک یاخته ها از نظر شکل و اندازه بسیار متفاوت می باشند. عده ای از آنها کروی یا بیضی بوده و برخی نیز دارای تقارن شعاعی یا جانبی هستند.

لیون هوگ برای نخستین بار4500 گونه متفاوت از تک یاخته ای ها را شرح داد .البته اغلب آنها آزاد زی بوده ودر شرایط مختلف محیطی مانند آب وخشکی زندگی می کنند .هر چند که تک یاخته های انگلی جانوری از نظر تعداد اندک به شمار می روند، اما نقش بسیار مهمی در ایجاد بیماری در انسان و دام های اهلی دارندو سبب کاهش تولیدات دامی ،ایجاد خسارات اقتصادی فراوان و حتی مرک و میر آنها نیز می گردند. لذا با توجه به اهمیت این دسته از انگل ها و نیز عدم وجود منابع فارسی جهت دسترسی محققان و دانشجویان مقاطع مختلف گروه دامپزشکی و علوم آزمایشگاهی ، تالیف کتاب حاضر در اولویت قرار گرفت و امید است تا استفاده از آن بتواند در این خصو مثمرثمر باشد."

گفتنی است دکتر رنجبر بهادری به تازگی به مرتبه استادی ارتقاء یافته است.

 

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زهره
|
-
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
3
0
با سلام.این کتاب، تست هم داره منظورم اینه که آیا نویسنده های محترم این کتاب در زمینه تک یاخته کتاب تستی هم تالیف کرده اند یا خیر؟ در ضمن قیمت کتاب هم لطفا ذکر کنیدو اینکه چطور و ازکجا میشه این کتاب ارزشمند را تهیه کرد.. با تشکر
نظر شما
ادامه