کد خبر: ۸۰۰۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
برخی از دامپزشکان به دلایلی در مراکز تحقیقاتی ما کار می کنند. دامپزشکانی داریم که در موسسه رازی کار می کنند که چشم و چراغ ما هستند، زیرا مقدار زیادی از واکسن مورد نیاز را از موسسه رازی تهیه می کنیم، از طرفی دیگر مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت همکاری تنگاتنگی با سازمان دامپزشکی و دامپزشکان دارد...

حکیم مهر - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با استقبال از روابط بیشتر دامپزشکان با وزارت بهداشت، محققان و دامپزشکان مؤسسه رازی را چشم و چراغ وزارتخانه متبوع خود دانست.

دکتر مرضیه وحید دستجردی 28 دی ماه سالجاری در حاشیه آیین گشایش هفتمین گردهمایی دامپزشکان علوم بالینی در پاسخ به سؤال یک خبرنگار که پرسید بسیاری  از دامپزشکان معتقدند فعالیت هایشان در ارتباط تنگاتنگ با وزارت بهداشت است اما پل ارتباطی مستحکمی  بین این دو بخش وجود ندارد و به نظر می رسد وزارت بهداشت علاقه ندارد دامپزشکی زیر مجموعه  اش باشد. آیا شما هم این نظر را قبول دارید ؟ گفت : این جمله آخری که گفتید وزارت بهداشت علاقه ندارد دامپزشکان زیر مجموعه اش باشد را از خودتان گفتید دیگر؟ نه ، چون این نظر صحیح نیست. خیلی از دامپزشکان اکنون در رشته های تخصصی و phd  وزارت بهداشت مشغول کار هستند.

وی افزود : برخی از دامپزشکان به دلایلی در مراکز تحقیقاتی ما کار می کنند. دامپزشکانی داریم که در موسسه رازی کار می کنند که چشم و چراغ ما هستند، زیرا مقدار زیادی از واکسن مورد نیاز را از موسسه رازی تهیه می کنیم، از طرفی دیگر مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت همکاری تنگاتنگی با سازمان دامپزشکی و دامپزشکان دارد.

دکتر دستجردی اضافه کرد :  هر چقدر که ارتباط بین دوبخش نزدیکتر باشد بیشتر استقبال می کنیم، دلمان می خواهد روابط دامپزشکی و پزشکی مستقیم  و خیلی بهتر از این باشد، ولی ما نمی توانیم خودمان  بیائیم و بگوئیم که بیایید با ما ارتباط  بگیرید  ولی اگر از طرف دامپزشکان و سازمان‌های دامپزشکی و دانشکده های دامپزشکی هر اقدامی برای گسترش روابط  صورت بگیرد حتماً جواب مثبت می دهیم، زیرا می‌دانیم که این ارتباط به نفع کل نظام سلامت خواهد بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود : 61 درصد بیماریهای عفونی بین انسان و حیوان مشترک هستند و تقریباً 70 درصد بیماریهای نو پدید هم بین انسان و دام مشترک است، بنابراین می توانیم بگوییم 70 درصد‌ کل بیماری ها بین انسان و حیوان مشترک است. به همین علت  واقعا نقش دامپزشکی نقشی بسیار مهم ومحوری در سلامت است، غیر از اینکه مسئله تغذیه را هم داریم که تغذیه از منشا دامی یک مسئله بسیار مهم است.

وی در ادامه گفت : تاثیرات دام بر محیط زیست و تاثیر آن در سلامتی انسان بسیار مهم است، بنابراین از جهات مختلف دامپزشکی بر روی سلامت جامعه تاثیر می گذارد.

وزیر بهداشت گفت : ببینید ، قلب حیوان ، زایمان حیوان ،  گوارش حیوان ، دندان پزشکی حیوان ،  یعنی میخواهم بگویم که مسائل بین انسان و حیوان خیلی مشابهت دارد. اصلا یک مشابهت فوق العاده‌ای دارد. بنابر این هم از این بابت به شدت دامپزشکی نزدیک به پزشکی است و هم از منظر مسائل مربوط به سلامت و  ما هم از هر نوع همکاری و تعامل و هرگونه پل و ارتباط مشترک حمایت می کنیم و خیلی هم خوشحال می شویم.

وی در پایان گفت :  به عنوان مثال هنگامی که برای بازدید به برخی از مراکز تحقیقات پزشکی که  می رویم، مشاهده می کنیم که محققان بر روی سگی بیهوش مشغول عمل جراحی هستند، من سوال می کنم که چه کسی حیوان را بی هوش کرده و دکتر (متخصص) بی هوشی آن چه کسی است؟  که به من می گویند دکتر دامپزشک. از این مساله ساده گرفته تا مسائل بهداشتی مهم و راهبردی سلامت،  در همه زمینه ها نقش مهم دامپزشکی و دامپزشکان را می بینیم.

گفتنی است دکتر دستجردی در مراسم دو سال قبل روز ملی دامپزشکی هم در جمع دامپزشکان گفته بود : دامپزشکان در بحث غذا و امنیت غذایی حرف اول را می‎زنند اما با این حال به نظر می‎رسد از دامپزشکان در کشورمان به خوبی استفاده نمی‎شود و ما آمادگی داریم تا در این زمینه مدافع شما باشیم.

وی با ذکر خاطره‎ای از بازدید خود از Animal Lab در آن مراسم گفت : گاهی در این بازدیدها می‏دیدم که سگی را بیهوش کرده‎اند و روی آن مشغول تحقیق هستند و با خودم فکر می‏کردم بیهوش کردن را یک متخصص بیهوشی انجام داده اما وقتی می‏پرسیدم تحصیلات شما چیست آن فرد می‏گفت که دامپزشک است و این نشانه حضور مؤثر دامپزشکان در سطح وزارت بهداشت است.

دکتر مرضیه وحید دستجردی از سازمان دامپزشکی، نظام دامپزشکی و دانشکده‏های دامپزشکی خواست آنچه مدنظرشان است را پیشنهاد دهند تا در وزارت بهداشت به حد توان به آن پرداخته شود.

وی افزود : یک بار در شورای برنامه ریزی به من گفتند که دامپزشکان را از فهرست رشته‏های تخصصی (PhD) حذف کنیم که من با این موضوع مخالفت کردم و حضور دامپزشکان را در رشته‎های تخصصی مشترک لازم می‏دانم و حتی در راه‏اندازی رشته‏های مشترک و جدید اعلام آمادگی می‏کنم.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی همچنین در آن مراسم از دکتر دستور رئیس سازمان دامپزشکی و سایر دامپزشکان خواست خود را بیشتر از طریق رسانه‏ها معرفی کنند.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
-
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
0
0
من بعنوان یکی از دامپرشکان موسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی کمال تشکر رو بخاطر اظهار محبت ایشان دارم.
فقط کاش برخورد مجموعه را با نیروهای دامپزشک قراردادی که به حق جزء نخبگان و متعهد مملکت هستند را هم میدیدند
گلچین
|
-
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
0
0
خانوم وزیر حرفهای خوبی زدن ولی حیف که حرفن...!
دامپزشک بخش خصوصی اذربایجانغربی
|
-
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
0
0
با سلام به نظر اینجانب وزارت بهداشت قدر دکتران دامپزشک را خیلی بیشتر از سازمان دامپزشکی میداند و میتواند انها را بیشتر و بهتر از سازمان دامپزشکی به کارایی بکشد و دید وسیعتری دارد بهتر است سازمان دامپزشکی زیر مجموعه وزارت بهداشت شود تا هم دکتران بخش خصوصی اسوده شوند و هم بخش دولتی چون در حال حاضر بازرسین بخش دولتی با دامپزشکان بخش خصوصی پلیسی برخورد میکنند
یکی از دامپزشکان
|
-
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
0
0

اتفاقا حرف صرف نیستند و ایشان در هر جا که توانستند از ما دامپزشکان دفاع کرده اند.

مشکل در خود ماست که برخی از افراد که مدیر می شوند منافع خود را بر منافع رشته و کشور ترجیح می دهند.
یک دانشجو
|
-
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
0
0

لطفا در صورت امکان متن کامل سخنان وزیر محترم بهداشت را پخش کنید.

جای تأسف دارد که با برنامه ریزی غلط این همایش که با شرکت معاونت رئیس جمهوری و وزیر بهداشت و اساتید برتر کشور برگزار شد، کمترین انعکاسی در رسانه های اصلی پیدا نکرد.
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
0
0
ما همه دامپزشکان ارزوی زیر نظر رفتن وزارت بهداشت را داریم بلکه قدر ومنزلت و حقوق مارا درک کنند ولی چه کنیم که تمام مدیران کل استان ها را وزارت جهاد کشاورزی تعیین میکند وانها جرات طرح کار را ندارند
نظر شما
ادامه