کد خبر: ۷۹۰۱

حکیم مهر - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر با اشاره به افزایش بیش از سه برابری قیمت سبوس و حدود دو برابر شدن قیمت جو دامی از کاهش 6 هزار تنی تولید سالانه شیر و گوشت قرمز در این شهرستان خبر داد.
غلام رضا قنبری در نشست اعضای کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی شهرستان بهشهر، گفت: تنها قشری که به ویژه پس از اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها حمایت نشد، دامداران بودند.
وی تصریح کرد: قیمت سبوس مصوب دولت 195 تومان بود که پس از مدتی به 250 تومان و هم‌اکنون بین کیلویی420 تا 450 تومان تحویل دامداران می‌شود، همچنین قیمت جو 295 تومان مصوبه دولت بود و اکنون در خودِ بندر امیرآباد کیلویی 483 تومان تحویل اتحادیه دامداران می‌شود.
عضو کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان بهشهر از تاثیر منفی افزایش قیمت سبوس، جو و نهاده‌های دامی بر تولیدات شیر و گوشت قرمز گفت و اینکه سال گذشته در همین زمان 42 هزار تن شیر و 6/5 هزار تن تولید گوشت قرمز داشتیم که امسال به 38 هزار تن شیر و 2/4 هزار تن گوشت قرمز کاهش یافته است.
وی با اشاره به وجود 32 هزار دام سنگین و 24 هزار رأس دام سبک در بهشهر، ابراز داشت: روزانه 120 تن شیر در شهرستان تولید و 50 تن آن توسط سکوهای جمع‌آوری شیر به بازار هدف منتقل می‌شود.
قنبری در بخش دیگری از سخنان خود از افزایش تولید گوشت سفید و عسل گفت و اینکه سال گذشته 12 هزار تن و امسال 18 هزار تن تولید گوشت سفید داشتیم و تولید عسل هم از 112 تن در سال گذشته به 117 تن در سال جاری رسید.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر، در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به تصمیم کارگروه سلامت و امنیت غذایی بر خروج دامداری‌ها از محدوده شهر، خاطرنشان کرد: اگر با وضعیت فعلی که بستر کار و زیر ساخت برای انتقال دامداری‌ها به بیرون از محدوده شهری وجود ندارد، دامداری‌ها از شهر دور شوند با مشکلات اشتغال، افزایش قیمت گوشت، شیر و کمبود این منابع غذایی روبرو می‌شویم.
قنبری ادامه داد: حدود سه کیلومتر از جاده بیرون شهر باید برای این منظور برق‌رسانی شود، آب و گاز و جاده مناسب هم نیاز است.
وی عنوان کرد: امسال برای 200 دامدار در سطح استان و 20 دامدار در بهشهر تسهیلات در نظر گرفتند و با این تسهیلات نمی‌توانیم دامداران را اجبار به بیرون رفتن از محیط فعلی کنیم.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر در پایان سخنان خود پیشنهاد داد؛ با توجه به وجود 16 هزار هکتار از اراضی بانک زمین در مناطق جلگه‌ای و دشت بهشهر بخشی از زمین‌ها را به دامداران اختصاص دهند و زیرساخت‌های لازم را هم برای آنها فراهم کنند.
در این جلسه مقرر شد آمار کاملی از تعداد دامداری‌های محدوده شهر و منازلی که دام تک رأس یا چند رأس نگهداری می کنند گرفته شود تا برنامه‌ریزی دقیقی برای خروج آن ها از محدوده شهر انجام شود.  

 

 

نظر شما
ادامه