کد خبر: ۷۸۱۶۰
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
مشاهیر دامپزشکی جهان:
سالیان سال است که بسیاری از اساتید، ما دامپزشکان و حتی دانشجویان دامپزشکی امروز در ایران، کتاب مرجع veterinary medicine را با نام «کتاب بلاد» می‌شناسیم ...

مشاهیر دامپزشکی جهان

پروفسور داگلاس بلاد (۲۰۱۳ - ۱۹۲۰)

دکتر حسن بازیار

رئیس اداره قرنطینه اداره کل دامپزشکی استان بوشهر

متخصص بیماری‌های داخلی دام‌‌های بزرگ 

سالیان سال است که بسیاری از اساتید، ما دامپزشکان و حتی دانشجویان دامپزشکی امروز در ایران، کتاب مرجع veterinary medicine را با نام «کتاب بلاد» می‌شناسیم و وقتی نیاز به رجوع به این کتاب مفید باشد، می‌گوییم فلان مطلب در خصوص فلان بیماری در «بلاد» اینگونه نوشته شده است و بیراهه نیست اگه بگوییم عموم کلینیسین‌های دام‌‌های بزرگ، پاکت این کتاب را داشته‌اند.

آری، با وجود ویرایش‌های جدیدتر این کتاب بعد از بلاد با نویسندگان ارشدی همچون رادوستیس و کانستیبل، هنوز کتاب را به نام بلاد می‌شناسیم.

مختصری از زندگی این مرد بنام دامپزشکی جهان برگرفته از کتاب veterinary medicine ویرایش یازدهم جهت آشنایی بیشتر با مشاهیر دامپزشکی ارائه می‌شود.

پروفسور داگلاس بلاد (2013-1920)

 

از راست: پروفسور داگ بلاد، پیتر کانستیبل و کن هینچکلیف (وریبی، ملبورن،  2008) 

پروفسور داگلاس بلاد در سال 1926 از ایست‌هام لندن به استرالیا آمد. خانواده‌اش در ریچموند نیو ساوت ولز ساکن شدند و رکود بزرگ اقتصادی را به سختی پشت سر گذاشتند.

از طریق بورسیه تحصیلی، او در دبیرستان کشاورزی هورلستون تحصیل کرد و در آنجا از مطالعه حیوانات به ویژه گاوها و سگ‌ها لذت برد. پس از دبیرستان، داگ وارد دوره کارشناسی دامپزشکی در دانشگاه سیدنی شد. در طول جنگ جهانی دوم او و گروهی از هم دانشگاهیان‌اش، دانشگاه را متقاعد کردند که به آن ها اجازه دهد یک دوره تحصلی فشرده را بگذرانند تا بتوانند در سال 1942 فارغ‌التحصیل شوند و سپس برای خدمت سربازی ثبت نام کنند. داگ کاپیتان یک واحد نظارت به نام گاوچران کرتین در سرزمین شمالی شد. او به مدت 12 سال به تدریس در دانشکده دامپزشکی دانشگاه سیدنی برگشت. سپس او از سال 1957 تا1962 در کالج دامپزشکی اونتاریو در گوئلف طب دام‌های بزرگ را تدریس کرد. در این زمان بود که او به اتوو رادوستیس و کلایو گی درس داد که متعاقبا هر دوی آنها به همراه داگ، نویسندگان کتاب veterinary medicine شدند.

داگ در سال 1962 به عنوان استاد تمام دامپزشکی و رئیس موسس علوم دامپزشکی در دانشگاه ملبورن منصوب شد.داگ در سال 1968 از ریاست دانشگاه کناره‌گیری کرد اما به تدریس ادامه داد و پس از 23 سال خدمت در سال 1985 بازنشسته شد.

داگ در دوران تحصیل خود در دانشگاه ملبورن، کلایو گی را به عنوان هیئت علمی در دانشکده دامپزشکی استخدام کرد و به کن هینچکلیف و پیتر کانستیبل درس داد که هر دوی آنها به عنوان نویسندگان کتاب veterinary medicine و رؤسای دانشکده‌های دامپزشکی از او پیروی کردند؛ هینچکلیف در دانشگاه ملبورن و کانستیبل در دانشگاه ایلینویز.

داگ به پاس خدماتش به علم دامپزشکی جوائز و مدارک افتخاری بسیاری از جمله مدال شفیلد از دانشگاه گوئلف، جایزه گیلروت برای خدمات شایسته به علم دامپزشکی از انجمن دامپزشکی استرالیا و نشان امپراطوری بریتانیا را دریافت کرد. او در تاسیس  کالج دانشمندان دامپزشکی استرالیا و نیوزلند مشارکت داشت. همچنین به عنوان یکی از اعضای کمیته بخش ویکتوریایی انجمن دامپزشکی استرالیا و به عنوان هیئت مدیره هیئت جراحان دامپزشکی ویکتوریا خدمت کرد.

در سال های اولیه داگ بلاد آموزش دامپزشکی بالینی را متحول کرد. او یک استاد عالی بود. داگ یکی از اولین اساتید دامپزشکی بالینی بود که تشخیص داد پاتوفیزیولوژی مبنای آموزش فرآیندهای بیماری در دام‌های بزرگ است. او همچنین بر اصول پاتوفیزیولوژی در توضیح سندرم‌ها و در آموزش معاینه و تشخیص بالینی تمرکز کرد. این شیوه‌ای بود که او از آموزش‌های استاد خود، دانشمند دامپزشکی آکسفورد H.B. Parry که اولین ویرایش کتاب veterinary medicine به او اختصاص دارد را توسعه داد. این شیوه آموزش بالینی در تضاد آشکار با شیوه به یاد‌سپاری (حفظ کردن مطالب) که در بسیاری از رشته‌ها در آن زمان رایج بود و کاملا در تضاد با روش تدریس در معاینه و تشخیص بالینی بود که اساسا بر تشخیص الگو متکی بود.

داگ بلاد همچنین آموزش داد که روش‌های معاینه بالینی باید مبتنی بر سیستم باشد و باید به صورت سیستماتیک انجام شود و باید با استفاده از تمام حواس و تکنیک‌های موجود انجام گیرد. او همچنین آموزش داد که فرآیند تشخیصی rule out (رد کردن) باید شامل در نظر گرفتن اپیدمیولوژی ارائه شده‌ بیماری، بررسی محیط و تشخیص احتمالی وقوع بیماری باشد که با ضرب المثل مکرر او خلاصه می‌شود: «بیماری‌های رایج معمولا رخ میدهند؟». اگر چه این شیوه ممکن است برای فارغ‌التحصیلان اخیر بدیهی به نظر برسد، اما در دهه 1950 و اوایل دهه 1960‌ انقلابی به حساب می‌آمد. در واقع آنها پایه و اساس اصول آموزشی فعلی در دامپزشکی بالینی دام‌های بزرگ را ایجاد کردند. دانشجویان آن دوره قدیمی با قدردانی فرآوان، درک دامپزشکی بالینی را که توسط داگ بلاد آموزش داده شده و سهم خاص او را به یاد می‌آورند. داگ در طول سال‌های بعد در حرفه تدریس خود، توانایی الهام بخشیدن به دانشجویان  را داشت و نسل‌هایی از دانشجویان با احترام و تحسین به او نگاه می‌کردند.

اولین ویرایش کتاب veterinary medicine توسط D.C. Blood و J.A. Handerson تالیف و عنوان آن veterinary medicine ، کتاب بیماری‌های گاو، اسب، گوسفند، خوک و بز بود و بر اساس سخنرانی‌های داگ بلاد و جیم هندرسون و آموزش و شیوه فلسفی  داگ بود. آن زمان کتاب‌های کمی در رشته دامپزشکی وجود داشت و کتاب‌ها به زبان انگلیسی منتشر می‌شدند که عمدتا مربوط به دامپزشکی بالینی بود و بیماری‌های حیوانات مزرعه‌ای در دسترس نبود. کتاب به دو بخش عمده تقسیم شد؛ یک بخش (طب عمومی) اختلال در عملکرد اندام‌ها را شامل می‌شد و بخش دیگر (طب تخصصی) بیماری‌های حیوانات مزرعه را در بر می‌گرفت. این قالب تا نسخه یازدهم دنبال شد.

نسخه دوم در سال 1963 منتشر شد و دارای دو فصل اضافی بود که بیماری‌های انگلی را پوشش می‌داد. تقریبا هر پنج سال یک بار با تغییرات عمده و جزئی در قالب اکثر نسخه‌ها افزودن فصل‌هایی که به موضوعات جدید می پردازند یا افزودن مطالبی در عناوین فرعی خاص برای برجسته کردن، به عنوان مثال اپیدمیولوژی یا پیامدهای بیماری مشترک انسان و دام که در نسخه‌های جدید منتشر می‌شوند. با این حال همیشه با هر نسخه یک تجدید نظر گسترده در توصیف بیماری‌ها بر اساس مقالات جاری وجود داشت. اختلاف پروفسور هندرسون با کتاب باعث متوقف شدن ویرایش پنجم شد که آن نسخه توسط پروفسور رادوستیس به عنوان نویسنده ارشد و دیگران به عنوان سایر نویسندگان مشارکت کننده تعیین گردید. بلاد با همکاری نویسندگانی از جمله هینچکلیف، گی، رادوستیس و کانستیبل، 9 نسخه را در مدت 45 سال تالیف کرد.

در مقدمه چاپ اول بیان شد که این کتاب عمدتا برای دانشجویان دامپزشکی طراحی شده است؛ اگرچه انتظار می‌رفت که این کتاب برای دامپزشکان و تکنسین‌های میدانی ارزشمند باشد. انتظار اخیر مطمئنا درست به اثبات رسیده است و این کتاب به طور گسترده به عنوان مرجع توسط دامپزشکان در دام‌های بزرگ در سراسر کشورهای انگلیسی زبان مورد استفاده قرار گرفته است. نسخه‌های کتاب به زبان‌های  فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی، پرتغالی، ژاپنی،چینی و روسی نیز ترجمه شده است.

داگ بلاد علاوه بر اشتیاق به روش و دقت تشخیص بیماری در حیوانات و گله‌ها، به طب پیشگیرانه نیز علاقه داشت و طرفدار جدی این نظریه بود که بیماری‌های تحت بالینی از نظر اقتصادی مهمتر از بیماری بالینی در حیوانات مزرعه‌ای است. او با دیگر همکارانش در دانشگاه ملبورن برنامه‌های بهداشتی را برای گاو شیری و گاوهای گوشتی و گوسفند توسعه داد و آزمایش‌های عملی این برنامه‌ها را در گله و گله‌های تحت کنترل انجام داد.

داگ بلاد یکی از اولین طرفداران استفاده از رایانه برای مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌ها در تشخیص بالینی و مدیریت و سلامت گله بود. این برنامه‌های بهداشتی گله با موفقیت در چندین کشور به صورت تجاری پذیرفته شده است.

داگ دارای هوش بالا همراه با اخلاق کاری پایان ناپذیری بود. او مرد خانواده و سخاوتمند بود که شوق زندگی داشت و به خانواده و دستاوردهای آنها افتخار می‌کرد. او عاشق دویدن، پیادهروی صبحگاهی با سگ‌های نژاد بوردرکولی‌ محبوبش، موسیقی و ادبیات بود. داگ علاقه زیادی به پخت نان، عکاسی از پرندگان و پوشیدن پاپیون بود.

 

انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
محید
|
Canada
|
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
0
11
بسیار عالی بود از اقای دکتر بازیار بواسطه نگارش این متن و معرفی بخشی از تاریخ دامپزشکی جهان تشکر و قدرانی دارم
پاسخ ها
حسن بازيار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
تشكر از شما و بقيه دوستان و همكاران محترم جهت توجه و علاقمندي به موضوع
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
0
6
ممنون برای متن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
0
3
دکتر بازیار ما دلمون واسه خودتون تنگ شده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
0
1
چه خدمت شیرین و ارزشمندی،
روحشون شاد
ایرج گرامی نیا - دامپزشک از بوشهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
1
1
با عرض سلام خدمت همکاران
جناب آقای دکتر بازیار دوست بزرگوار
تشکر بی شائبه و تقدیر بی نهایه ما همکاران کمترین شما برادر بزرگوار بابت این مقاله وزین که پرده ای از بخشی از تاریخ دامپزشکی جهان را کنار زده تا بهتر و بیشتر به زوایای پنهان و پیدای تمامی دامپزشکان که در سراسر گیتی برای اعتلای این رشته کوشیده اند ارج می نهیم و موفقیت و سلامتی شما را از یزدان بخشاینده آرزومندیم
انشالله به امید موفقیت‌های بیشتر.
پاسخ ها
حسن بازيار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
آقاي دكتر گرامي نيا دوست و برادر بزارگوارم از توجه ،لطف و بزرگواري شما بسيار متشكرم.حق ياورتان
خادمی
|
Turkiye
|
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
0
0
درود بر دکتر بازیار عزیز
پاسخ ها
حسن بازيار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
ممنون از شما بابت لطفتان
امیر
|
Poland
|
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
0
0
عالی بود ممنون بابت متن زیبا
محمدرضا عباسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
1
0
درود بر دوست و استاد گرامی آقای دکتر بازیار عزیز بابت ارائه مطالب بسیار ارزشمند .
پاسخ ها
حسن بازيار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
دوست و برادر گرامي جناب آقاي دكتر عباسي عزيز از توجه و محبتتان بسيار متشكرم.
محمودی
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
0
1
بسیار عالی
دستمریزاد جناب دکتر بازیار عزیز?
Kamran
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
0
0
سلام عرض ادب خدمت دوست و هکار گرانقدر آقای دکتر بازیار. عنوان و متن بسیار خوبی هست و البته مرتبط با رشته تخصصی جنابعالی. در آخرین بار که به خدمت جنابعالی دردفتر کارتان امدم کتاب بصورت باز روی میزتان بود و برای بنده جالب بود. شاد و سلامت باشید.
پاسخ ها
حسن بازيار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
دكتر آب سالان فرد گرامي تشكر از توجه الطاف شما.
مجتبی رضایی نیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
0
0
درود دکتر بسیار عالی
پاسخ ها
حسن بازيار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
دكتر رضايي عزيز ممنون از لطف و توجه تان
فرهید همت‌زاده
|
Australia
|
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
0
5
طی دوران خدمتم در دانشکده دامپزشکی دانشگاه ملبورن چند باری توفیق مصاحبت با پروفسور بلاد را داشتم. ایشان دوست صمیمی زنده یاد پروفسور جاب، نویسنده کتاب ارزشمند Jubb and Kenedy, Veterinary pathology بودند . هر زمانی جناب پروفسور بلاد در دانشکده حاضر می‌شدند، حتما به دیدار پروفسور جاب می آمدند و از آنجایی که اطاق ایشان درست روبروی اطاق کار من بود ، نه تنها از مصاحبت این دو بزرگوار لذت می‌بردم بلکه به هر بهانه ای سلام‌ علیکی هم با هردو میکردم..
طی سفری که به ایران داشتم، از اقای دکتر تاج بخش خواستم که یک جلد کتاب انگلیسی تاریخ پزشکی و دامپزشکی ایران، که با رنج بسیار و به دست توانای ایشان نوشته شده و توسط موسسه مریال فرانسه به چاپ رسیده بود را برای آقای دکتر جاب امضا کرده و بفرستند. استاد عزیزم جناب آقای دکتر تاج بخش با متانت تمام کتاب را پس از امضا به من دادند که تقدیم کنم. دکتر جاب طی نامه ای بسیار زیبا تشکر خودشان را از ارسال کتاب به دکتر تاج بخش عزیز ابراز کردند.
روزی از روزها که دکتر بلاد به دانشکده آمده بودند، به اتاق کار من آمدند و گفتند که پروف جاب ( که البته به واسطه دوستی دیرینه با هم، ایشان را Jubby صدا می کردند) کتابی را به من نشان دادند که خیلی دوست دارم آن را داشته باشم.‌ من با کمال میل کتاب خودم را که امضای استاد را در آن داشتم به امانت به ایشان دادم.
جالب‌تر آنکه در یکی از جلساتی که در دانشگاه ملبورن به مطالعه تاریخ دامپزشکی جهان اختصاص داشته، دکتر بلاد کتاب تاریخ دامپزشکی ایران را در آنجا معرفی می‌کنند. متاسفانه من در آن جلسه توفیق شرکت نداشتم ولی خبر آن را پروفسور کن که رییس دانشکده بودند و جزو نویسندگان کتاب Veterinary medicine هم هستند (نفر سوم در عکس) به من دادند.
در روزهای آخر خدمتم در دانشگاه ملبورن، جناب دکتر بلاد و جناب دکتر کارل هاریگین استاد بیماری‌های طیور به دانشکده آمده بودند و من سراغ کتاب را از ایشان گرفتم. گفتند که کتاب را آنقدر دوست دارند که آن را همیشه روی coffee table جلوی دستشان دارند و چون کارل که همسایه ایشان هستد کتاب را دیده اند و بسیار دوست داشته ان، از من اجازه خواستند که و آن به کارل امانت بدهند، که البته پذیرفتم.
به هر حال گفتم که دانشگاه ملبورن را جهت پیوستن به دانشگاه آدلاید دارم‌ترک میکنم و هردو با آرزوی موفقیت برای من از من خدا حافظی کردند. نغز تر انکه، پرسیدم در دوران باز نشستگی چه می‌کنید ، گفتند که سوای بر خواندن کتاب بر حسب عادت روزانه، به هنگام پیاده روی عصرگاهی به همراه کارل، پلاستیک های ریخته شده در طبیعت را جمع میکنیم و یر سطل های بازیافت میریزیم! و از این کار بسیار لذت هم می‌بریم.
متاسفانه گردش روزگار دیگر فرصتی به من نداد که هم پروف جاب و هم پروف بلاد را دیگر بار ببینم. روح هر دو بزرگوار شاد که خدمات بسیار گران بهایی به جامه علمی جهان و خاصه علم دامپزشکی نمودند و حق استادی بر گردن همه دانش آموختگان دامپزشکی در سراسر جهان دارند.
جدی پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
0
1
سلام جناب دکتر بازیار عزیز عالی بود استفاده کردیم
نظر شما
ادامه