کد خبر: ۷۸۱۲۰
تعداد نظرات: ۶ نظر

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: زمینه صادرات اجزای مختلف غیرخوراکی دام و طیور، طبق ضوابط از سوی شرکت‌های دارای مجوز بسته‌بندی آلایش دام استان، فراهم شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر حمزه آقا پور کاظمی» روز دوشنبه با توضیح این نکته که سالانه انواع آلایش غیرخوراکی دام استان به دلیل مسایل شرعی معدوم و یا به صورت قاچاق عرضه می شود، افزود: با تصمیم دامپزشکی مازندران، از این پس همه اجزای غیرخوراکی دام از جمله دنبلان، نرینه و پستان دام به جای معدوم سازی، صادر خواهد شد.

وی کشور چین را بزرگترین متقاضی انواع آلایش دامی از مازندران دانست و ادامه داد:‌ صادرات اجزای غیر خوراکی دام ارز آوری قابل توجهی برای کشور دارد.

مدیر کل دامپزشکی مازندران با ذکر این نکته که به دلیل تقاضای بیش از حد دنبلان دام که طبق مسایل شرعی حرام محسوب می شود، شاهد قاچاق و یا معدوم سازی آن هستیم، اظهار داشت: با این تصمیم می توان به لحاظ اقتصادی به درآمد زایی ارزی خوبی دست بیابیم.

خون، فضله، نری، فرج، بچه دان و جفت، غدد "دشول"، تخم دنبلان، عضو نخودی شکل در مغز حیوان، مغز حرام که درمیان تیره پشت است، پیی که در دو طرف تیره پشت است، زهره‌دان، سپرز "طحال"، بول دان " مثانه"، حدقه چشم و چیزی که در میان سم حیوان قرار دارد " ذات الاشاجع" حرام است.

قانون نظارت بر ذبح شرعی، مصوب سال ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی است که آیین‌نامه اجرایی آن در سال ۱۳۸۸ به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد و ناظران شرعی اکنون بر اساس همین قانون نسبت به ذبح اسلامی در کشتارگاه‌های دام و طیور نظارت می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران تصریح کرد: در ۴۶هزار بازدیدی که کارشناسان این اداره کل امسال از مراکز عرضه محصولات دامی استان داشتند با تشکیل ۳۱۶ پرونده قضایی تخلف، علاوه بر این که ۳۵ واحد پلمب شد، ۲۷۰ تن فرآورده های خام دامی غیر مجاز کشف و ضبط شده است.

وی سود فرآورده های خام دامی را بسیار بالا دانست و گفت: بررسی ها نشان می دهد که به دلیل منافع قابل توجه، جریمه نقدی و مجازات برای متخلفان برای تخلف و قاچاق مجدد فرآورده های دامی توجیه اقتصادی دارد.

آقا پور کاظمی از اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت های بهداشتی دامپزشکی ویژه ایام نوروزی و ماه مبارک رمضان با اعزام ۸۴ گروه به صورت روزانه خبر داد و گفت:‌ در این طرح باید تمامی مراکز، تولید، نگهداری و توزیع فرآورده‌های خام دامی، سردخانه‌های مربوطه، کشتارگاه‌های دام و طیور، رستوران‌ها، هتل‌ها و مجتمع‌های تفریحی داخل شهری و بین‌راهی، آلاچیق داران و کلیه مراکزی که به نوعی با فرآورده‌های خام دامی خدمات به مسافرین نوروزی می‌دهند و خودروهای ویژه حمل فرآورده‌های خام دامی مورد بازرسی مشترک قرار گیرند.

مدیر کل دامپزشکی مازندران همچنین یکی از ماموریت های مهم این داره کل را تشدید بر نظارت ترخیص نهاده های دامی در بنادر استان عنوان کرد و گفت: با همکاری دستگاه قضایی امسال ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محموله نهاده دام و طیور ذرت به دلیل آلودگی از مبدا، تخلیه و ترخیص نشده است و به مبدا همان کشور برگردانده شد.

همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم مازندران و همسو با رویکرد گسترش فعالیت اقتصادی واردات و صادرات محصولات مختلف از طریق دریای خزر، بنادر مازندران به خصوص بندر امیر آباد مرکز واردات انواع نهاده های دامی کشور شده است.

وجود بیش ازسه هزارو ۵۰۰ مرکز آبزی پروری با تولید سالانه بیش از ۱۰۰هزار تن، فعالیت ۲هزار و ۵۰۰ مرغداری با تولید سالانه ۲۱۰ هزار تن گوشت سفید، وجود حدود سه میلیون راس دام سبک و سنگین که ۷۰ درصد آن در قالب دامداری کوچک و سنتی است، مصرف سالانه ۹۰۰ هزار تن شیرخام در کارخانه های لبنی مازندران و پرورش انواع ماکیان نقش دامپزشکی استان را در صدور مجوز و نظارت از مزرعه تا سفره را دوچندان کرده است.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
0
10
با سلام و خداقوت به همکاران خوب مازندران.....تصمیم بسیار خوبی گرفته شده .........در طی حدود 15 سال گذشته که این کار در استان اصفهان در حال انجام است عواید ارزی خوبی نصیب کشور شده است . انشالله با این تصمیم های خوب بتوان ارزآوری بیشتری برای کشور داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
9
0
ارزآوری به قیمت صادرات حرام!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
این دیگه ازون حرفا بود!!!!!!
شاه می بخشه، شاهزاده نمی بخشه! فقها و صاحبان فتوا سالهاست اجازه دادن عزیز جان. کاسه داغتر از آش نشیم.
reza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
ای بابا این تفکرات غلط چیه گریبان گیر این کشور شده (تفکرات داعشی) کشورهای دیگه میخوان استفاده کنن مسلمانان استفاده نمیکنن مشکلش چیه
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
0
2
عجب عکسی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
عالی............داره.
نظر شما
ادامه