کد خبر: ۷۷۸۲۶
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
معضلات سه‌گانه داروخانه‌های دامپزشکی در گفت‌وگوی حکیم مهر با «دکتر مجید سعیدفر» فارماکولوژیست:
«دکتر مجید سعیدفر» افزود: شرایط کنونی بلبشویی است که در آن فلان دامپزشک در محیط اینستاگرام با گردن بلند راجع به جی اس قاچاق لایو می‌گذارد و آن را ترویج می‌کند و می‌گوید از من خریداری کنید ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «در حالی که بیمارستان اجازه دسترسی به دارو دارد و به کلینیک هم اجازه دادند که داروهای اورژانس داشته باشد، اما من داروخانهدار در سه ماه اخیر حتی یک ویال نفروختم.» این درد دل یکی از داروخانهداران دامپزشکی در گفتوگو با حکیم مهر است.

«دکتر مجید سعیدفر» متخصص فارماکولوژی و مدیر تحقیقات صنعت داروسازی در گفتوگو با حکیم مهر ضمن انتقاد از عدم اطلاع سازمان دامپزشکی از سازوکار «کامپندیوم» تصریح میکند: «سازمان دامپزشکی علیرغم تذکرات متعدد هنوز نمیداند که کامپندیوم چیست و لذا آن را غیرقانونی میداند؛ نتیجه آن هرج و مرج کنونی است که علاوه بر داروی قاچاق که ما هیچ نظارتی روی آن نداریم و استفاده میشود، بدتر از آن داروهای انسانی بدون هیچ نظارت و تنظیم دزی وارد فیلد پت میشود.»

حکیم مهر: آقای دکتر، حالا که شورای جدید نظام دامپزشکی استانها درحال تشکیل است، از نظر شما مهمترین معضلات حوزه داروخانههای دامپزشکی چیست و اعضای شورا بهتر است که کدام موارد را در اولویت کارهای خود قرار دهند؟

یکی از معضلات بسیار بزرگ حوزه داروخانههای دامپزشکی که تاکنون حل نشده و ظاهرا ارادهای هم برای حل آن نیست و با این روند تبدیل به فاجعه شده و همه چیز را به هم میریزد، این است که دارو به نام داروخانه اما به کام همه جز خود داروخانه است. به این صورت که کلینیسین در بیمارستان، کلینیک، مطب و... به دارو دسترسی دارد، تا جایی که در سه ماه گذشته برای من داروخانهدار، حتی سه نسخه هم نیامده است. در حالی که داروخانه من مخصوص پت است و اتفاقا در نقاط شمالی تهران واقع شده و اطراف آن هم مملو از مطب و کلینیک است.

در حالی که بیمارستان اجازه دسترسی به دارو دارد و به کلینیک هم اجازه دادند که داروهای اورژانس داشته باشد اما من داروخانهدار در این سه ماه حتی یک ویال نفروختم. مگر میشود که نیاز به دارو نباشد؟ در حالی داروی دام و طیور به صورت کارتنی و جعبهای است که من حتی یک ویال آنتیبیوتیک نفروختم. دلیل آن این است که تمام افراد اعم از دامپزشک و غیردامپزشک که در حوزه درمان دخالت میکنند، مسلح به انواع داروهای رسمی و غیررسمی هستند.

حکیم مهر: مشکلات دیگر حوزه داروخانههای دامپزشکی چیست؟

در تمام دنیا ما چیزی تحت عنوان «کامپندیوم» داریم که میگوید وقتی دارویی را به صورت آماده برای پت ندارید و سازمان دامپزشکی یا شرکتهای تولیدکننده، آن را برای پت نساختند، در نتیجه باید داروهای دام و طیور یا داروهای انسانی را تبدیل به داروی پت کنید. لذا کسی نمیتواند نسخه بنویسد و شخص را به داروخانه انسانی بفرستد. خود من داروخانه انسانی دارم و دیدم که صاحب نسخه مراجعه میکند و میگوید که قرص را بکوب، خرد کن، کپسول را باز کن و به خورد پت بده. شما تمام کتابها را هم که ورق بزنید، متوجه منشاء این بدعت دامپزشکان ایرانی نمیشوید. بعد میگویند دلیل آن این است که این دارو را در دامپزشکی نداریم. اصلا هم حواسشان نیست که وقتی قرار است کپسول داخل روده باز شود، چطور میگویید که این را باز کن و در آب بریز و به خورد پت بده؟! در اینجا ما نیازمند کامپندیوم هستیم که میگوید این دارو را تبدیل به داروی آماده مصرف میکنم.

نمونه این کار در داروخانههای انسانی و به این صورت انجام میشود که پزشک یک نسخه میدهد و میگوید به داروساز بگو که یک لوسیون یا یک شربت آماده مصرف برای تو بسازد. خود من این موارد را با زحمت فراوان برای هر دامپزشکی که این موضوع را فهمیده میسازم، اما سازمان دامپزشکی متوجه این موضوع نیست و میگوید این کار غیرقانونی است، در صورتی که این طور نیست. من فارماکولوژیست هستم و میدانم که کامپندیوم چیست اما سازمان دامپزشکی علیرغم تذکرات متعدد نمیداند کامپندیوم چیست. بنابراین این هرج و مرج راه افتاده که علاوه بر داروی قاچاق که ما هیچ نظارتی روی آن نداریم و استفاده میشود، بدتر از آن داروهای انسانی بدون هیچ نظارت و تنظیم دزی وارد فیلد پت میشود.

معضل سوم این است که پتشاپها نیز در حال فروش دارو هستند و به شکل علنی تبلیغ هم میکنند که نمونههای آن در اینستاگرام زیاد است. چون دارو قاچاق است و میتوانند آن را تحویل بگیرند و دارویی نیست که شرکتهای پخش بخواهند در اختیار آنها قرار دهند و مجوز داروخانه بخواهند. انواع و اقسام پروبیوتیکها، ویتامینها، داروهای غضروفساز، مکمل و حتی داروهای قلب و عروق و اعصاب و روان و قارچ و پوست و... از این جمله هستند.

متاسفانه من در این حوزه ارادهای ازسوی سازمان دامپزشکی کشور و همچنین نظام دامپزشکی استانها نمیبینم که به این سه موضوع اصلی و فاجعهبار، سروسامان دهند. در حال حاضر یک شرکت داخلی ملوکسیکام تزریقی تولید کرده و ویال 20 میلی آن را به قیمت 38 هزار تومان عرضه میکند، در حالی که نمونه قاچاق آن در بازار ویالی یک میلیون تومان است و همه نیز از آن نمونه یک میلیون تومانی استفاده میکنند، چون در آن 300 هزار تومان سود نهفته است. میگویند داروهای ایرانی خوب نیست و صاحب دام را به دنبال داروی خارجی میفرستند. حالا اینکه طرف میخواهد پول دهد، ایرادی ندارد اما نه سازمان دامپزشکی و نه نظام دامپزشکی، هیچ کدام هیچ ارادهای برای سامان دادن به این موضوع به صورت علمی ندارند.

من از 10 سال پیش پیشنهاد دادم که سازمان دامپزشکی حداقل برای حیوانات خانگی یک فارماکوپه تنظیم کند. حوزه دام و طیور که از دست رفت و هر کس هر کاری که دلش بخواهد میکند. هیچ ارادهای برای این موضوع وجود ندارد و اگر این سه معضل حل نشود -که نشده- بلبشویی مثل شرایط کنونی ایجاد میکند که در آن فلان دامپزشک در محیط اینستاگرام با گردن بلند راجع به جی اس قاچاق لایو میگذارد و آن را ترویج میکند و میگوید از من خریداری کنید.

حکیم مهر: راهکارهای پیشنهادی شما برای شورای جدید نظام دامپزشکی استان چیست؟

راهکار پیشنهادی من خیلی ساده است. اعضای شورای جدید خودشان دستاندرکار این موضوع و نسبت به زوایای آن دارای مهارت هستند. به نظر من باید یک آموزش و کنترل خوب از سوی یک مرجع در زمینه بحث کامپندیوم و فارماکوپه اعمال شود. کمااینکه در همه دنیا الگوهایی برای آن هست و تنها کاری که ما باید بکنیم این است که نیت کنیم و دست از باندبازی برداریم. شوراهایی که در سازمان تشکیل میشود، متشکل از یکسری افراد همیشگی و تکراری هستند که باید بیرون بیایند و چند نفر انسان باسواد و این کاره حضور پیدا کنند و حمایت شوند و کار شود. تا زمانی که فقط شعار است، هیچ اتفاقی نمی افتد. 

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
4
9
سخنران خوبی هستند ...
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
4
5
متاسفانه برخی داروخانه ها ................ ویزیت میکنند به همراه تزریقات و سرم تراپی و ...، داروی بدون نسخه می دهند، واکسن میفروشند و ........... در خیلی از موارد هم یک فرد ....... یا نهایتا کاردان دامپزشکی در داروخانه کار می کند و صاحب داروخانه خودش به کار دیگه ای مشغول هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
داداش دکترها نسخه نمیفرستن. خود دکترها دارو دارن و میفروشن دیگه نسخه نمیاد داروخانه. حالا داروخانه خرجشو از کجا بیاره؟ بشینه فتوسنتز کنه؟! داروخانه های انسانی هم بدون نسخه زیاد دارو میفروشن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
1
7
دادستان میگه سگ گردانی ممنوع هست
بعدا شما میگین سازمان دولتی بیاد فارماکوپه درست کنه!!؟
دامپزشک
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
4
10
...................... شما نکروز ناشی از تزریق انروهای ایرانی رو ندیدید؟ عدم پاسخ به درمان آیورهای ایرانی رو ندیدید؟ ................ اگر من کپسولی رو باز میکنم، درمانم نباید جواب بده و خودم باید پاسخگوش باشم دیگه، شما نگران چی هستین؟ .....................
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
0
10
اخرین چیزی که از کشور درست بشه دغدغه شماست.
دامپزشک
|
Germany
|
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
5
3
حرف حق جواب نداره .بسیار عالی گفتید
ناشناس
|
India
|
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
5
4
باید امتیازات لازم برای تاسیس داروخانه دامپزشکی کاهش پیدا کنه به ویژه در کلانشهر ها
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
0
5
راهكار واضح است ممنوعيت ورود كالاي قانوني باعث رواج قاچاق ميشود اين موضوع رو نظام بايد بطور جدي پيگيري كند و از سازمان شكايت كند حتي با ستاد مبارزه با قاچاق كالا صحبت كند دستورالعمل هاي احمقانه ممنوعيت ها باعث توسعه قاچاق ميشوند وقتي كالاي خارجي با كيفيت ارزانتر ولو قاچاق وجود دارد كدام عقل سليم مي گويد كه كلينيسين ريسك كند و داروي گرانتر بي كيفيت تر ايراني مصرف كند؟؟
مجوز داروخانه های دامپزشکی را به متخصص فارماکولوژی واگذار کنین
|
United States of America
|
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
14
2
برای تموم شدن این هرج و مرج و جلوگیری از تخلف ،وقت اون نرسیده که مجوز داروخانه دامپزشکی به کسی که پی اچ دی فارماکولوژی داره و پروفسور در فارماکولوژی هست واگذار بشه؟ کی میخایین به خودتون بیایین؟ کسی که پی اچ دی فارماکولوژی دامپزشکی قبول شده قطعا به دروس مورد نیاز تسلط داشته و می‌تونه مسول فنی داروخانه دامپزشکی باشه ،
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
شما پروفسور و استاد تمام فارماکولوژی هم باشی باز چون فقط درس دارو و شیمی دارو خوندی و کیس و حیوان بیمار ندیدی، نمیتونی مجوز داروخانه بگیری. اما به عنوان نسخه پیچ موافقم که پی اچ دی های فارماکولوژی در داروخانه ها مجوز کار داشته باشن و حقوق شون هم به اندازه مسئول فنی دامپزشک باشه.
ناشناس بخون
| United States of America |
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
داروخانه های دامپزشکی فقط فروشنده هستند و پت شاپ کدوم کار درمانی تخصصی انجام میدن!؟نقشی در درمان ندارن ،تمام درس های لازم رو برای قبولی در این رشته خوندن !نسخه پیچ ؟ چی مصرف می‌کنی دوست عزیز ؟ طرف دوازده سال خونده از کاردان دامپزشکی شده فارماکولوژیست ! دوبرابر جنابعالی و همه دوستانی که تحت فشار دیسلایک زدن ،نسخه پیچی که الآنم حتی داروخانه پزشکی دوره دوماهه داره ! قوانین قدیمی هستن هیچ جای دنیا یه پزشک عمومی ،داروخانه،ازمایشگاه نداره ،شده شبیه بعضی داروهای گیاهی که میگن از نفخ شکم تا سرطان رو درمان می‌کنه ،کسی که فارماکولوژیست هست به لحاظ فنی و علمی توانایی مسول فنی باشه ،ربطی به حیوان ندارع و کیس ،دامدار گاو و شترمرغ رو بغل می‌کنه می‌بره داخل داروخانه که مسول داروخانه هم علاوه بردامپزشک بار دوم معاینه کنه؟ خزنده رو چی ؟ کروکودیل و پیتون و باغ وحش هم میبرن داروخانه تا کیس ببینه؟ یجور بی منطق و الکی صحبت نکن ،یه چیزی بگو بگنجه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
دوست عزیز 12 سال که سهله 50 سال هم درس دارو بخونی چون دروس درمانگاهی نخوندی نمی تونی مجوز داروخانه بگیری. دامپزشکی که مجوز داروخانه گرفته دروس درمانگاهی خونده و کارآموزی رفته و کیس دیده. دو سال آخر دوره دکتری دامپزشکی دروس درمانگاهی و کارآموزی عملی هست. همینکه اطلاع نداری دامپزشکی چه دروسی داره نشون میده که صلاحیت گرفتن مجوز که سهله صلاحیت ارائه نظر رو هم در این مورد ندارید.
ناشناس
|
Serbia
|
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
5
2
امتیاز تاسیس داروخانه دامپزشکی خیلی بالاست
دامپزشک دولتی البرز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
3
6
داروخانه ی دامپزشکی شمال شهرتان را به کلینیک دامپزشکی تغییر دهید.
اساسا داروخانه ی دامپزشکی یک تقلید از سیستم انسانی هست که اصلا معنا ندارد و در تضاد با منافع عموم است. همه جای دنیا داروی دامپزشکی در اختیار کلینیسین است و حتی شرکت دارویی که دارو را برای کلینیسین ارسال میکند، لیبل را با نام آن دکتر چاپ و نصب میکند تا مسئولیت آن در ادامه با آن کلینیسین باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
دوست عزیز چند تا کشور دنیا سفر کردی یا تحصیلات داشتی؟ چرا دیمی و حرف بی ربط میزنی؟
ب ع
|
Germany
|
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
1
2
مسئله اصلی این است که بازار دام کوچک یا حیوانات خانگی در ایران به دلایل مذهبی، فرهنگی و حتی سیاسی بسیار کوچک مانده است و به همین دلیل نه تولیدکنندگان داخلی و نه واردکنندگان میلی برای ورود به این بازار ندارند. در نتیجه کلینیسین مجبور به استفاده از داروهای دام بزرگ و انسانی است. آنچه که کم و بیش پیدا میشود اغلب به صورت قاچاق وارد میشود.
کلینسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
3
3
دکتر طاهر میرزایی بزرگوار شاید براتون نسخه نمیاد اما ایا شما هم قانونی کار میکنی؟ ایا بدون نسخه هیچ گونه دارویی تجویز نمیکنی؟
ایا داروی خارجی قاچاق نداری؟ ایا ویزیت نمیکنی؟ ایا واکسن نمیزمی؟
من بچه شهرستانم یه روز در خیابان اسکندری مشغول گشتن داروخانه و پتشاپها بودم که دیدم مشتری به صاحب داروخانه گفت واکسن سگ داری و داروخانه گفت بله و بهش قیمت هم داد...
شما خودتون در جریان هستید بنا به دلایلی که باز خودتون بهتر از من میدونید هیچگونه داروی کتامین وارد نمیشه...سیاست بر اینه و دام کوچک برای دولت مهم نیست... شما کتامین داری بیام از شما بگیرم؟ اما خوبیش اینه قاچاقش در دسترس هست و کارم لنگ نمیمونه...
من وقتی شروع به کار کردم از پرنده فروش تا کاردان و داروخانه و مسئول فنی داروخانه و همسران صاحب داروخانه تو کارم دخالت میکردن ...ویزیت غیر مجاز میکردن...دارو میدادن حتی نسخه من رو کم وزیاد میکردن....به هر حال گذشت....اما الان چی شده؟ من هم شدم همرنگ بقیه...دیگه برام مهم نیست کی داره چیکار میکنه...
دم خودم گرم هم ویزیت میکنم هم نسخه میدم...صفر تا صد با خودمه....مطبم رو هم ببندن دیگه کارم گرفته...بیرون مثل کاردانهای دامپزشک کار میکنم....سیار....
به شماهم پیشنهاد میکنم...این رشته صاحب نداره...ویزیتت رو بکن...تجویز دارو کن...همه کار بکن..................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
1
2
دکتر‌ مجید سعید فر ،هم فارماکوپه دامپزشکی و هم دارونامه دامپزشکی چاپ و منتشر شده است ،تعجب می کنم شما به عنوان متخصص فارماکولوژی ،چگونه از انتشار آن ها خبر ندارید،
بیطار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
0
1
بزرگترین معضل داروهای دامپزشکی نادامپزشک ها بخصوص حامی ها هستن. پنج تا حامی زنجیره دار و مطرح رو بگیرید حکم سنگین بدین و درس عبرت بقیه کنید همه چی درست میشه
تا این قشر بی ادب و دریده سرپا هستن اوضاع همینه که هست بهتر هم نمیشه
نظر شما
ادامه