کد خبر: ۷۷۳۷۱

حکیم مهر: سازمان دامپزشکی کشور با تولید مکمل پروتئینی جایگزین سویا  با برند" زیست فعال" موافقت کرد

 به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، «دکتر امیررضا شویک‌لو» عضو هیات علمی بخش تحقیقات فرآوری تولیدات دامی موسسه و از مجریان  طرح تولید مکمل پروتئینی جایگزین سویا برای خوراک دام در این باره گفت: این محصول در جشنواره‌ی ایده‌های برتر سازمان تات در سال 1399 به عنوان ایده برترانتخاب شده و مورد تقدیر وزیر وقت جهاد کشاورزی نیز قرار گرفت.

شرکت آبزی پروتئین یاس پس از ثبت اختراع تولید این محصول، برای تولید تجاری این محصول، نیازمند گرفتن مجوزهای بهداشتی از سازمان دامپزشکی کشور بود که پس از دو سال پی گیری و ارایه‌ مستندات علمی و فنی و تایید آن‌ها، این مجوز در تاریخ 28 آذرماه سال جاری توسط اداره‌ کل دامپزشکی استان گیلان صادر شد.

این محصول از این پس با مجوز سازمان دامپزشکی کشور و با نظارت‌های بهداشتی  اداره‌ کل دامپزشکی استان گیلان تولید می‌شود. فرمولاسیون این مکمل پروتئینی بر پایه‌ پروتئین هیدرولیز شد‌ه‌ ماهی است  و تولید تجاری آن با استفاده از امکانات فرآوری و ظرفیت خالی یکی از شرکت های پیشرو تولیدکننده‌ پودر ماهی در استان گیلان (ساحل کار بندر انزلی) انجام می‌شود.

دکتر شویک‌لو درباره‌ اهمیت این دستاورد گفت: صنعت دامپروری  و آبزی‌پروری کشور وابسته به واردات نهاده‌های دامی است که هر ساله منجر به خروج حجم گسترده‌ ایی ارز از کشور می‌شود.

 کنجاله سویا یکی از مهم‌ ترین نهاده‌های دامی در این صنعت است و جایگزین کردن آن با محصولات داخلی در رفع مشکلات مربوط به تامین ترکیبات پروتئینی خوراک دام بسیار با اهمیت است.

وی افزود: در ساخت این محصول از فناوری استخراج و هیدرولیز پروتئین‌های بازیافت شده از پسماند فرآوری آبزیان یا ماهیان ارزان قیمت و نیز پسماندهای محصولات کشاورزی  استفاده می‌شود.

 این فرآورده حداقل 45 درصد پروتئین داشته و برای تغذیه‌ انواع دام و آبزیان و حیوانات خانگی کاربرد دارد. از سوی دیگر این مکمل پروتئینی به دلیل داشتن ترکیبات زیست فعال، دارای ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی و ضد میکروبی بوده و موجب بهبود سیستم ایمنی بدن دام و عملکرد آن می‌شود.

 استفاده از این محصول در پرورش جوجه‌‍‌های گوشتی به تایید موسسه تحقیقات علوم دامی کشور رسیده است. مکمل زیست فعال هم‌چنین در آبزی‌ پروری و غذای حیوانات خانگی نیز مورد استفاده قرار گرفته که نتایج رضایت‌ بخشی را همراه داشته است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور،از تولید محصولی فرآسودمند از پسماندهای شیلاتی و کشاورزی، کمینه‌کردن یا حذف فاضلاب و پساب تولیدی و صرفه جویی در انرژی مصرفی را  از نوآوری‌های ساخت این محصول برشمرد.

وی خاطر نشان کرد، تولیدکنندگان خوراک یا پرورش دهندگان دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی می‌توانند از مشتریان هدف این محصول باشند؛ حال آن‌که پتانسیل صادرات آن به کشورهای همسایه نیزوجود دارد.

 

نظر شما
ادامه