کد خبر: ۷۷۱۱۴
تعداد نظرات: ۱۱ نظر

حکیم مهر: یک دامپزشک به ابعاد خطرناک رشد بی رویه سگ و گربه های بلاصاحب اشاره می کند و شهرداری ها را متولی اصلی پیگیری این روند می داند. این در حالی است که نه مردم و نه شهرداری ها در این راستا هیچ کار موثری انجام نمی دهند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رکنا، بیاید کمی با هم گپ بزنیم. من حیوانات را خیلی دوست دارم، از سگ و گربه و پرنده گرفته تا آبزیان. دلم می خواهد همیشه در سلامت کامل روی کره زمین باشند. از اینکه در خانه سگی را به عنوان حیوان خانگی نگه دارم حس بدی ندارم؛ همچنین گربه و پرندگان؛ اما چنین تصمیمی برای زندگی ام نگرفته ام؛ ولی اگر تو از آنها سرپرستی می کنی، به علاقه ات احترام می گذارم.

همانقدر که من به گربه ها و سگ ها و... علاقه مند هستم، امکان ندارد به آنها در خیابان غذا بدهم. من نمی خواهم سگ های ولگرد آنقدر زیاد شوند که امثال «پیروز» کوچولوهایی که در طبیعت وجود دارند را از بین ببرند.

«دوست داشتن» اصولی دارد، زیاد که باشد مرگبار می شود، کم باشد هم خطرناک می شود پس باید معقول و درست گربه های خیابانی و سگ های ولگرد و... را دوست داشته باشید؛ تا با خطای سهوی در دوست داشتن، یک چرخه زیستی را از بین نبریم.

مقصر این ماجرا، که به حیوانات غذا می دهی، تو نیستی؛ بلکه آموزش و پرورش است که در هیچ بخشی از آموزش عمومی، در سنی که شخصیت اجتماعی رشد می کند محافظت از حیات وحش را به صورت اصولی آموزش نداده اند.

ایران از نظر تعداد مرگ و میر «هاری» ناشی از سگ گزیدگی رتبه سوم جهان را دارد

جالب است بدانید ایران از نظر تعداد مرگ و میر «هاری» ناشی از سگ گزیدگی بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ با ۳۷ مورد مرگ، در رتبه سوم جهان قرار دارد. علاوه بر آن، آمار بالای ۳۲۰ هزار سگ گزیدگی در سال ۱۴۰۱ در کشور ثبت شده است. این اعداد و ارقام گرچه عجیب به‌نظر می‌رسند، اما واقعی هستند.

دستورالعمل کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب سال گذشته به شهرداری ها ابلاغ شد ولی اجرا کجاست؟

«دکتر فهیمه اسلامی» دامپزشک و کارشناس حوزه حیات وحش در گفت و گو با رکنا می گوید: دستورالعمل کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب در سال 1401 به تمام شهرداری های کشور ابلاغ شده است؛ اما نتیجه اقدامات شهرداری ها در افزایش جمعیت این سگ ها روشن است! دستگاه قضایی باید این موضوع را رصد کند و شهرداری ها را بابت این مهم مواخده کند. کمتر کشوری را در دنیا می توانید پیدا کنید که در آن حیوانی به صورت پرسه زن وجود داشته باشد.

وی تاکید می کند: غذادهی به حیوانات بلاصاحب آسیب رسان است با این وجود به نظر می رسد عدم آگاهی مردم از این کار، موجب تداوم غذارسانی به سگ های بلاصاحب باشد. بالغ بر 5 الی 6 میلیون سگ بلاصاحب در کشور وجود دارد و الان در جمعیت کنترل سگ های بلاصاحب این وضعیت خیلی جدی تر هم شده است. برای هر «واکسن هاری» باید ارز زیادی هزینه شود و به وزارت بهداشت هزینه زیادی تحمیل می شود. حتی عقیم سازی سگ ها نیز راه حل خیلی کاربردی نیست.

این دامپزشک در ادامه می گوید: بعد از هاری، کیست هیداتید است که از مدفوع گوشت خوارانی مثل سگ روی سبزی و علف ها به وجود می آید. این کیست موجب بروز آسیب در کبد، ریه و سایر اندام های بدن می شود. اگر هر پستاندار، از جمله انسان، آن سبزی را مصرف کند، دچار این کیست شده و گاها درمان های به شدت دشواری خواهد داشت و حتی مجر به انجام جراحی هم می شود. از سویی دیگر، حمله سگ های بلاصاحب به حیوانات وحشی در مناطق حفاظت شده به صورت گله ای را نیز داریم که برای حیات وحش بسیار خطرناک است. در تالاب های خاص کشور نیز می بینیم که تخم و جوجه های پرندگان مهاجر را می خورند.

وی می افزاید: در شرایطی که مردم، ناآگاهانه به این حیوانات بلاصاحب غذارسانی می کنند، باید دادستانی به عنوان مدعی العموم به ماجرا ورود کند. تا زمانی که این سگ و گربه ها غذا داشته باشند، تولید مثلشان بیشتر هم می شود. سگ ها در هر بار زادآوری، 6 تا 12 توله به دنیا می آورند.

گربه های شهری ناقل بیماری هستند

او در خصوص گربه های شهری که ناقل انواع بیماری ها نیز هستند، می گوید: عده ای با غذارسانی بی رویه شهروندان به این گربه ها، شهر را تبدیل به زباله دانی تبدیل می کنند و هر جایی جلوی گربه ها غذا می گذارند.

این دامپزشک با اشاره به اینکه آموزش و پرورش و رسانه ها وظیفه آموزش و آگاهی رسانی در خصوص این موضوع را دارند، می گوید: بیشتر پارک های تهران را که نگاه می کنید، تن ماهی، برنج، گوشت و مرغ و... دیده می شود که برای این گربه ها ریخته و بهداشت و زیبایی شهری را از بین برده اند.

گربه های شهری می توانند هاری را نیز منتقل می کنند

او در پایان همچنین به این موضوع که این حیوانات واکسن دریافت نمی کنند و قرص های ضد انگل نمی خورند، ناقل «هاری» و برخی انگل ها هستند، می افزاید: هاری فقط با گاز گرفتن منتقل نمی شود. پنجه ای که گربه روی بدن فرد می کشد هم می تواند منتقل کننده این بیماری باشد. همچنین اگر بزاق دهان حیوان روی پوستی که خراش یا زخم دارد بریزد هم می تواند هاری را منتقل کند. گربه های تهران دیگر موش نمی گیرند؛ چون به راحتی غذا در اختیار دارند. برای همین است که کنترل موش ها از حد خارج شده است. موشی که عامل انتقال 90 درصد بیماری های عفونی است و اگر گربه گرسنه باشد، به دنبال شکار موش می رود و به این شیوه، به کنترل جمعیت آن حیوان موذی نیز کمک می کند.

 

انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
1
12
علت انجمن های خائن به اصطلاح حمایت از حیواناتند تا شهرداری میخواد برخورد کنه شروع به وای و...منافعشون در گسترش این حیواناتست
درآمدهای بعضا میلیاردی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
خوشحالم که کم کم همه با روحیات این انجمن ها آشنا می شوند
سید شهرام میرزمانی
|
Germany
|
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
1
4
تهران موش دیگر ندارد که گربه بتواند شکار کند ، بیشتر رت است که برخی از آنها بزرگتر از گربه ها هستند مشکلات زیست محیطی تهران نیاز به یک برنامه جامع و همه جانبه چند سازمانی نیاز دارد
کارمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
0
6
تا وقتی بصورت همه جانبه بخصوص از طریق رسانه های ملی مضرات حیوانات ولگرد به مردم تشریح نشود و این به اصطلاح روشنفکران حامی حیوانات توجیه نشوند وضعیت روز بروز بدتر هم میشود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
0
4
مطالب جالبی بود.علاوه بردرخطر قرار دادن شهروندان ،.تعداد زیاد سگهای ولگرد حیات وحش وحیواناتی نظیر خرگوش وروباه و گوزن رانیزدرمعرض آسیب جدی قرار داده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
2
2
آمار سگ ولگرد را از کجا آوردن. به نظرم این عدد اصلا واقعی به نظر نمیاد. ضمن این که بین ۵ میلیون تا ۶ میلیون با توجه به جمعیت آماری که ایشان اعلان می فرمایند، اختلاف معناداری وجود دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
0
4
خانم دکتر انتقال لیشمانیوز (احشایی ) توسط سگ های ولگرد که اتفاقا با وجود موش ها یا همان رت ها می توانند زنجیره کاملی را ایجاد نمایند، از مهمترین خطرهای این جانوران است.
رجبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
0
4
غذارسانی به سگ های بلاصاحب یک اشتباه بزرگ هست که حامیان فکر میکنن کاره درستی میکنن اما وقتی غذای این سگ ها اماده باشه فقط میخوان زاد و ولد کنن و هر روز با مشکلات گسترده تری روبرو بشیم
شهرداری هم متاسفانه خونه خاله شده و پیمانکارانی که میان فقط به فکر جیب خودشون هستند نه جمع کردن سگها از محیط شهری
ناشناس
|
Turkiye
|
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
0
1
متاسفم که یک‌ نماینده از جامعه دانپزشکی با همچین اطلاعات غلط و غیر فنی مصاحبه میکنه و‌متاسفانه بار منفی بیشتری رو‌ایجاد خواهد کرد، کاش حداقل دستورالعمل های icam, who ٫faoرو مطالعه میکردین با پروتکل های روز دنیا آشنا میشدین بعد اظهارنظر میکردین، مشکل ما دقیقا همین نظرات عیر کارشناسی و اصولی چه از مسئولین و بعضا از همکاراست...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
0
1
باید به کمک مردم تمام حیوانات بی صاحب در سطح شهر جمع آوری و عقیم سازی شوند. و یا برای مصارف خوراکی به کشورهای شرقی صادر شوند. تمام حیوانات با صاحب را هم از سطح معابر جمع آوری شود یعنی در پارک جایی تمیز برای نشستن باقی نگذاشتند همه جا را با فضولاتشون کثیف کردند ضمن اینکه از صدای بد آن هم آرامشی باقی نمانده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
0
0
تصور می‌کنید آموزش و پرورش ما با توجه به سیاستهای کلی در صورت قبول آموزش در این زمینه ،چه نوع آموزش با چه محتوایی خواهد داد، تصور شما این است که این به نفع جامعه دامپزشکی و پت خواهد بود یا به ضرر!!؟؟ دیگر اینکه این آمار از کجا آمده؟! این اطلاعات بر مبنای چه منبعی است...
نظر شما
ادامه