کد خبر: ۷۶۵۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: عامل تلف شدن ۲ خرس قهوه‌ای طی چند روز گذشته در منطقه مجن شاهرود تصادف با خودرو بود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، طی چند روز گذشته تصاویر و اخباری مبنی بر تلف شدن ۲ خرس قهوه‌ای در شبکه‌های اجتماعی در استان سمنان منتشر شد که عامل تلف شدن آنها را نحوه زنده گیری، کشته شدن با گلوله و تزریق نامناسب داروی بیهوشی ذکر کردند، اما مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان روایت دیگری از این حادثه دارد.

«دکتر بهرامعلی ظاهری» روز دوشنبه در این خصوص اظهار کرد: عامل تلف شدن هر ۲ خرس قهوه‌ای تصادف در جاده تاش منطقه مجن شاهرود است.

وی با اشاره به اینکه شب حادثه خبری مبنی بر مشاهده یک خرس زخمی در حوالی جاده تاش به اداره حفاظت محیط زیست شاهرود مخابره شد، افزود: کارکنان ستادی منطقه شاهرود بی‌درنگ در محل حضور یافتند، به دلیل اینکه خرس زخمی و شب‌هنگام بود، مدیریت این موضوع تا صبح در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه صبح روز بعد خرس زخمی که از ناحیه پای راست دچار شکستگی شده بود، مشاهده و اقدام به زنده‌گیری شد، ادامه داد: به دلیل شدت درد، حیوان بسیار خوی درندگی داشت.

وی با بیان اینکه احتمال هرگونه حادثه ناگواری برای مردم محلی وجود داشت، اظهار کرد: در محل نسبت به بیهوشی و آرامش اولیه خرس اقدام شد اما به دلیل زخمی بودن داروی بیهوشی آن طور که باید عملکرد مناسبی نداشت.

ظاهری با بیان اینکه نسبت به مقیدسازی خرس با تور اقدام شد تا داروی بیهوشی در اسرع وقت اثرگذاری خود را داشته باشد، ابراز کرد: یک دقیقه پس از مقیدسازی بیهوشی صورت گرفت و درمان اولیه و باندپیچی عضو حرکتی در محل انجام و نسبت به انتقال خرس به مرکز درمانی اقدام شد.

وی تصریح کرد: به دلیل خونریزی شدیدی که این خرس از شب قبل داشت، در هنگام انتقال تلف شد.

وی ادامه داد: خرس دوم هم براثر تصادف با خودرو در همین منطقه ۲ دستش شکست و در محل حادثه تلف شده بود.

سه رده حفاظتی برای حیات وحش شرق استان سمنان

ظاهری با اشاره به اینکه سه رده حفاظتی برای گونه‌های حیوانی منطقه تعیین شده است، اظهار کرد: گونه‌های در معرض شدید انقراض، گونه‌های در معرض انقراض و گونه‌های حمایت شده، از رده‌های تعیین شده است و خرس قهوه‌ای در رده گونه‌های حمایت شده قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از مردم خواست اخبار دقیق و درست را از منابع معتبر جویا شوند.

به گزارش ایرنا، پارک‌، اثر ملی و طبیعی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده، مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست به شمار می‌رود و استان سمنان به جز اثر ملی و طبیعی، از تنوع زیستی دیگر مناطق چهارگانه برخوردار است.

مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲ و سه دهم میلیون هکتار و در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.

۲ پارک ملی کویر گرمسار و پارک توران یا خارتوران شاهرود ۲ ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا در استان سمنان است و هم چنین استان سمنان منطقه های حفاظت شده در محدوده جنگل ابر و پرور و پنج منطقه شکارممنوع دارد.

۱۶ درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان وجود دارد و حدود ۳۰ درصد از انواع گونه های گیاهی و جانوری کشور از جمله گونه های خاصی مانند یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، زاغ بور و گورخر ایرانی در این استان زیست می کنند و این نشان از اهمیت استان در زیستگاه حیات وحش و در مقابل علاقه شکارچیان به این استان است و اتخاذ راهبردهای هوشمندانه و افزایش مشارکت مردمی برای حفاظت از محیط زیست امری اجتناب‌ناپذیر است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد رضا
|
Finland
|
۰۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
0
1
سلام
یه نکته بسیار مهم این وسط در اظهار نظر مدیرکل محترم محیط‌زیست مغفول موند اینه که:
مدیرکل محترم
یا خرس ندیده
یا خودرو ندیده
یا تصادف ندیده!!!
خدای‌ناکرده با یه سواری اگه به یه ‌سگ تصادف کنی، «که به مراتب جثه کوچکتری نیست به خرس داره» تمام جلو ماشین جمع میشه!!!
حالا در خبرها اعلام شده که یکی از خرس‌ها نر بالغ بوده !!!
یه خرس نر بالغ، با هر ماشینی تصادف کنه، ماشین رو نابود میکنه!!!
این چه تصادفی بوده که ضربه ناشی از تصادف به سینه خرس اصابت کرده و خرس چند روزی زنده هم مونده و خودرو و سرنشینانش هم چیزیش‌ن نشده!!!
نظر شما
ادامه