کد خبر: ۷۶۳۷۸
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر: رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به شیوع بیماری تب برفکی گفت: این بیماری صنعت دامپروری را دچار مشکل کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محمدرضا بهروزیان» در خصوص شیوع بیماری تب برفکی در خراسان رضوی اظهار کرد: بیماری تب برفکی بیماری ویروسی بوده که نشخوارکنندگان را مبتلا و صنعت دامپروری را دچار مشکل کرده و تاثیر منفی بر آن می‌گذارد.

وی در خصوص علائم این بیماری در دام تصریح کرد: از نشانه‌های این بیماری زخم در داخل بافت دهان، پستان و سم حیوان است و اینکه دام در غذا خوردن و راه رفتن دچار مشکل می‌شود.

وی افزود: این بیماری در دام بالغ موجب کاهش تولید شیر و کاهش وزن حیوان شده و در دام نابالغ یعنی بزغاله، گوساله و بره موجب مرگ و میر خواهد شد

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی در خصوص روش انتقال بیماری تب برفکی بیان کرد: این بیماری مسری بوده و قدرت شیوع بالایی دارد و به طریق مکانیکی از طرق تماس حیوانات با یکدیگر و یا از طریق باد منتقل می‌شود.

بهروزیان درباره نحوه جلوگیری از این بیماری افزود: مهمترین راه مبارزه با تب برفکی پیشگیری است که باید جدی گرفته شود. پیشگیری نیز از طریق ایمن سازی دام‌ها و واکسیناسیون صورت می‌گیرد. هر ساله حیوانات علیه این بیماری واکسینه می‌شوند که البته برای جلوگیری از شیوع آن تنها واکسیناسیون کافی نبوده و باید برخی مراقبت‌ها از جمله جلوگیری از حمل و نقل غیر مجاز دام و رعایت اصول امنیت زیستی در دامداری انجام شود. همچنین دام مشکوک باید قرنطینه شود و در داخل قرنطینه باشد و تنها در صورتی که هیچ نشانه‌ای از بیماری نداشت وارد گله شود.

وی درباره وجود کانون بیماری تب برفکی در خراسان رضوی گفت: استان از نظر شیوع در یکی و دو سال اخیر وضعیت مساعدی داشته اما اکنون این بیماری در شهرستان نیشابور دیده شده است که آزمایشگاه هم آن را تایید کرده، بنابراین اقدامات لازم در این خصوص صورت گرفته است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه واکسیناسیون این بیماری رایگان است، بیان کرد: به دامداران توصیه می‌شود که حتما واکسیناسیون را جدی بگیرند و در این رابطه با دامپزشکان همکاری لازم داشته باشند.


انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
2
4
چه تحت سویه ای جدا شده؟ سابقه واکسیناسیون با چه واکسنی داشته است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
2
2
بخش خصوصی رو نابود کردید با این واکسیناسیون رایگان.....بابا بگذارید خود دامدار هم حداقل در سلامت دامش سهیم باشه همانطور که مرغداران هستند و هیچوقت دنبال واکسن و واکسیناسیون رایگان نبودند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
1
1
حالا روابط عمومی سازمان باید مصاحبه کنه کاهشی بوده
اگر این اقا یکم به موضوعات آشنا بود میدونست اینطور مصاحبه نمیکرد که بعدها علیه سازمان استفاده بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Tanzania, the United Republic of |
۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
یک مورد کانون مشاهده شده و گزارش شده کسی که نکفته ریشه کن شده بیماری را داریم اما تعداد کانونها در کشور بسیار اندک است.
نظر شما
ادامه