کد خبر: ۷۵۶۰۵

حکیم مهر: بقایای ۲۲۰۰ ساله تاپیر و پاندای غول‌پیکر قربانی‌شده در نزدیکی مقبره امپراتور چین کشف شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا،  تحقیقات جدید نشان می‌دهد که حدود ۲۲۰۰ سال پیش، رعایای «وِن» ـ امپراتور چین ـ یک پاندای غول‌پیکر و یک تاپیر را قربانی کردند و بقایای آن‌ها را در نزدیکی مقبره حاکم در شهر «شی‌آن» دفن کردند.

کشف اسکلت تاپیر باستان‌شناسان را شگفت‌زده کرد؛ زیرا نشان می‌دهد این حیوان، که زیستگاه آن دیگر در چین نیست، ممکن است در دوران باستان در این منطقه زندگی کرده باشد. درحالی‌که فسیل‌های تاپیر با قدمت بیش از ۱۰۰ هزار سال در چین کشف شده است، اما تصور می‌شد این حیوانات قبل از ۲۲۰۰ سال پیش در این کشور منقرض شده باشند.

امروزه پنج گونه تاپیر زنده وجود دارد. به نظر می‌رسد بقایایی که اخیرا کشف شده است به نوعی از خانواده تاپیر مالایی (Tapirus indicus) باشد که به عنوان تاپیر مالایی یا تاپیر آسیایی نیز شناخته می‌شود. بنا بر اعلام «باغ وحش دِنور»، تاپیر مالایی کاملاً بالغ می‌تواند ۱.۸ تا ۲.۴ متر طول و بین ۲۵۰ تا ۳۲۰ کیلوگرم وزن داشته باشد.

امروزه تاپیرهای مالایایی در معرض خطر انقراض هستند. «اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت» گزارش می‌دهد که کمتر از ۲۵۰۰ تاپیر بالغ وجود دارد و این گونه جانوری در طبیعت فقط در بخش‌هایی از آسیای جنوب شرقی مانند مالزی و تایلند یافت می‌شود.

باستان‌شناسان بین اوت ۲۰۲۱ تا اوت ۲۰۲۲ در مجموع ۲۳ گودال شامل حیوانات باستانی قربانی‌شده را در نزدیکی مقبره امپراتور ون (دوران حکومت در حدود ۱۸۰ قبل از میلاد تا ۱۵۷ قبل از میلاد) کشف کردند.

علاوه‌بر اسکلت‌ پاندای غول‌پیکر (Ailuropoda melanoleuca) و تاپیر، کاوشگران بقایای گااور(gaur)، ببر، طاووس سبز، غژگاو، میمون‌های پوزه‌طلایی و تاکین را در میان سایر حیوانات دفن‌شده در نزدیکی مقبره «ون» کشف کردند. این گونه‌ها هنوز در چین وجود دارند، اما برخی از آن‌ها در حال انقراض هستند.

در حالی که کشف بقایای تاپیر، نخستین مدرک فیزیکی از زندگی یک تاپیر در آن مقطع تاریخی چین است، اسناد باستانی نیز به حضور این حیوانات در این کشور اشاره کرده است. همچنین تصاویری از حیواناتی که شبیه تاپیرها هستند در آثار هنری چین باستان دیده می‌شود و روایت‌های باستانی نیز آن‌چه را که به نظر می‌رسد تاپیر هستند توصیف می‌کنند.

بر همین اساس «دونالد هارپر»، استاد مطالعات چینی در دانشگاه شیکاگو، معتقد است که این یافته‌ها نشان می‌دهد تاپیرها زمانی در این بخش از چین زندگی می‌کردند.

منبع: لایوساینس


نظر شما
ادامه