کد خبر: ۷۴۸۱۹
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر: امروز صبح اخبار متفاوتی در فضای مجازی مبنی بر تلف شدن ۱۲۰ رأس دام سبک در یکی از روستاهای شهرستان سرخس بلافاصله پس از رسیدن به آبشخورها منعکس شد، موضوعی که برخی دلیل این اتفاق را عمدی و به دنبال عامل مسموم کردن دام‌ها بودند و عده‌ای این رویداد را غیر عمدی می‌دانستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، در همین خصوص مدیر دامپزشکی سرخس گفت: ساعت ۹ صبح روز پنج‌شنبه یکم خردادماه از سوی دهیار روستای پس‌کمر و شبکه بهداشت شهرستان در خصوص تلف شدن تعدادی گوسفند با دامپزشکی سرخس تماس گرفتند.

«محمد بهادری» اظهار کرد: بر اساس آنچه اعلام شد ۱۲۰ رأس گوسفند به محض رسیدن به آبشخور و نوشیدن آب، در یک فاصله زمانی ۵ تا ۱۰ دقیقه به همراه ۲ رأس الاغ تلف شدند.

وی عنوان کرد: چون روستای پس‌کمر تا مرکز شهرستان فاصله‌ای حدود یک ساعت دارد، به همین دلیل بلافاصله تدابیر لازم اتخاذ و نیروها متشکل از سه نفر به محل اعزام شدیم.

مدیر دامپزشکی سرخس بیان کرد: چون احتمال وجود مواد مسمومیت‌زا در آب بود از دامداران منطقه خواسته شد سریعاً دام‌های سالم را از محل آبشخور و آب‌های موجود دور کنند.

وی با اشاره به اینکه در محل مرزبانان، تعدادی از مأموران بهداشت محیط و دامداران حضور داشتند، گفت: در بررسی‌های اولیه عمدی یا غیر عمدی بودن اتفاق مشخص نشد.

بهادری افزود: هر چند دامداران به کسی مشکوک نبودند و فرد یا افرادی را متهم نکردند ولی درخواست داشتند پرونده از سوی دستگاه قضایی بررسی شود.

وی با بیان اینکه هنوز نتیجه عمدی یا غیر عمدی بودن این اتفاق به ما اعلام نشده است، تصریح کرد: بر اساس شواهد اولیه چون احتمال مسمومیت نسبت به آبی که دام‌ها نوشیده بودند وجود داشت از امعاء و احشاء داخلی حدود ۱۰ تا ۱۵ رأس دام تلف شده اقدام به نمونه‌برداری شد.

مدیر دامپزشکی سرخس با اعلام اینکه پس از کالبدشکافی، نمونه‌ها بر اساس ضوابط سازمان دامپزشکی به اداره کل خراسان رضوی ارسال شد، افزود: آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی در حال بررسی دلیل تلف شدن دام‌هاست و به زودی نتیجه را اعلام خواهد کرد.

وی تعداد کل گله گوسفندان را حدود ۴۰۰ رأس اعلام نمود و خاطرنشان کرد: متأسفانه به طور سهوی یا غیر سهوی یک مورد در سال این اتفاقات می‌افتد.

مدیر دامپزشکی شهرستان سرخس گفت: حدود ۴۰۰ هزار رأس دام سبک و ۲۸۰۰ رأس دام سنگین در شهرستان وجود دارد.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سبک رو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
1
1
تجربه میگه علت مسمومیت ه . اونهم بادز بالای سم . سیانور یا ارگانوفسفره . ماده دیگه کوداوره ست که در آبیاری قطره ای مستقیم میزنن به سیستم آبرسانی و خروج آب از یکی از لوله ها که احتمالا جایی جمع شده و احشام مصرف کردند. سهل انگاری و نابودی سرمایه ملی . جای تاسف داره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
این میزان تلفات در اثر مسمومیت با سیانور ویا کود اوره را کجا گزارش کرده.؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
0
0
با تشکر از همکاران .ای کاش از فرایند معدوم سازی هم عکس تهیه میکردن
نظر شما
ادامه