کد خبر: ۷۴۶۹۵
نگاه شما:
فرصت‌های شغلی برای دامپزشکان و سایر رده‌های وابسته شامل حوزه‌های متنوعی مانند کارکردهای بالینی، آموزش و تحقیق، مراقبت و نظارت، بهداشت عمومی و سایر خدمات مرتبط می‌شود ...

دامپزشکی و دنیای امروز

دکتر رضا اسدی - دامپزشک

دامپزشکان و پیرادامپزشکان امروزی، افرادی هستند که برای حفاظت از بهداشت حیوانات و انسانها آموزش دیدهاند. آنها سخت کار میکنند تا نیازهای بهداشتی و رفاهی حیوانات را برطرف کنند. دامپزشکان همچنین نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست، تحقیقات، امنیت و ایمنی مواد غذایی و بهداشت عمومی دارند.

فرصتهای شغلی برای دامپزشکان و سایر ردههای وابسته شامل حوزههای متنوعی مانند کارکردهای بالینی، آموزش و تحقیق، مراقبت و نظارت، بهداشت عمومی و سایر خدمات مرتبط میشود.

در کشورهای توسعهیافته تقریباً دو سوم دامپزشکان در کار بالینی بصورت خصوصی یا شرکتی کار میکنند و مراقبتهای دامپزشکی را برای طیف گستردهای از گونهها ارائه میدهند. بسیاری از آنها فقط حیوانات خانگی مانند سگ، گربه، پرندگان، پستانداران کوچک (مانند همستر، خوکچه هندی)، خزندگان و ماهی ها را درمان می کنند. برخی از دامپزشکان به طور انحصاری اسبها را درمان می کنند. برخی دیگر ترکیبی از گونه ها را درمان می کنند. برخی از دامپزشکان فعالیت خود را محدود به مراقبت از حیوانات مزرعه و دامداری می کنند و به صاحبان آنها در مورد مصرف صحیح دارو و عرضه غذای سالم از مزرعه تا قاشق توصیه میکنند ...

دامپزشکان در دانشگاهها به دانشجویان دامپزشکی، دانشجویان فناوری دامپزشکی، سایر متخصصان رشته های دامپزشکی آموزش می دهند. اعضای هیئت علمی دانشکدههای دامپزشکی تحقیقات انجام میدهند، آموزش میدهند، مراقبت از حیوانات را در بیمارستان آموزشی دامپزشکی ارائه و برنامههای آموزشی مداوم را برای کمک به دامپزشکان در جهت کسب دانش و مهارتهای جدید توسعه میدهند.

دامپزشکان علاقمند به پژوهش شاغل در دانشگاهها، دانشکدهها، سازمانهای دولتی یا در صنعت، در حال یافتن راههای جدیدی برای تشخیص، درمان و پیشگیری از اختلالات در حوزه بهداشت حیوانات و انسان هستند و این دامپزشکان کمک های مهمی به سلامت انسانها می کنند؛ به عنوان مثال، دامپزشکان به اکتشافاتی دست یافتند که به کنترل مالاریا و تب زرد کمک کرد، معمای بوتولیسم را حل کرد، یک داروی ضد انعقاد برای درمان برخی از افراد مبتلا به بیماری قلبی تولید کرد و علت عفونت ویروس نیل غربی را شناسایی کرد. آنها همچنین تکنیک هایی مانند اندام مصنوعی دائمی و درمان های جدید برای بیماری های مفصلی و استخوان های شکسته را توسعه و اصلاح کردند.

دامپزشکان شاغل در شرکت های تحقیقاتی دارویی و زیستپزشکی، تولید داروها و محصولات بیولوژیکی را برای استفاده انسان و حیوان توسعه، آزمایش و نظارت می کنند. علاوه بر مدرک دامپزشکی عمومی، این دامپزشکان معمولاً دارای تحصیلات تخصصی در زمینه هایی مانند فارماکولوژی، سم شناسی، ویروس شناسی، باکتری شناسی، حیوانات آزمایشگاهی یا پاتولوژی هستند.

دامپزشکان و پیرادامپزشکان همچنین در مدیریت، امور نظارتی، فروش و خدمات فنی، مشاغل کشاورزی، شرکت های مرتبط با غذای حیوانات خانگی و شرکت های داروسازی کار می کنند. آنها در صنایع شیمیایی کشاورزی، آزمایشگاه های خصوصی و صنایع خوراک دام و طیور نیز مورد تقاضا هستند.

برای جلوگیری از ورود بیماری های اگزوتیک به هر کشور، دامپزشکان توسط سازمان های دولتی برای قرنطینه و بازرسی از حیواناتی که به کشور وارد می شوند، بکارگیری می شوند. آنها با کمک پیرادامپزشکان  مرتبط بر محموله های بین المللی و بین استانی داخلی نظارت می کنند. دامپزشکان می توانند کمپین هایی را برای پیشگیری و ریشهکنی بیماری هایی مانند سل و هاری که سلامت حیوانات و انسانها را تهدید می کنند، مدیریت نمایند.

دامپزشکان در حوزه بازرسی و ایمنی مواد غذایی وزارت جهاد کشاورزی طوری فعالیت میکنند که فقط دامهای سالم وارد منابع غذایی جامعه گردد. آنها مراقب هستند که گوشت، مرغ و محصولات تخم مرغ از طریق برنامه های بازرسی با نظارت دقیق برای مصرف جامعه بی خطر باشند. دامپزشکان در توسعه و آزمایش واکسن های جدید برای ایمنی و اثربخشی نظارت می کنند. دامپزشکان همچنین مسئول اجرای قوانین انسان دوستانه برای درمان حیوانات، حفاظت از بهداشت دامداری از طریق نظارت بر بیماری ها و جلوگیری از ورود بیماری های دامی با منشاء خارج از کشور و در نهایت جلوگیری از به خطر افتادن امنیت و ایمنی مواد غذایی کشور  هستند.

دامپزشکان به عنوان اپیدمیولوژیست در سازمان‌های یک کشور نیز فعالیت می‌کنند که در این حوزه  شیوع بیماری‌های دامی و انسانی مانند بیماری‌های با منشاء مواد غذایی، آنفلوانزا و هاری را بررسی می‌کنند. آنها به اطمینان از ایمنی کارخانه های فرآوری مواد غذایی، رستوران ها و منابع آب کمک می کنند. بسیاری از آنها در سازمانهای مرتبط با بهداشت عمومی کشور خدمت می کنند. دامپزشکان شاغل در سازمان حفاظت از محیط زیست  اثرات آفتکشها، آلاینده های صنعتی و سایر آلاینده ها را بر روی حیوانات و مردم مطالعه می کنند. در سازمان غذا و دارو، دامپزشکان ایمنی و اثربخشی داروها، محصولات پزشکی، و افزودنی های غذایی را ارزیابی می کنند. دامپزشکان همچنین در حوزه بهداشت و بیماریهای آبزیان و حیات وحش نیز کار میکنند.

دامپزشکان در حوزه پدافند غیرعامل و سایر موارد مرتبط با امنیت ملی از طریق فعالیت های خود در توسعه و نظارت بر بیماریها و رویهها و پروتکلهای ضد تروریسم، از بهداشت و ایمنی حیوانات و مردم محافظت می کنند.

بلایای طبیعی و انسانی خطرات قابل توجهی برای حیوانات و انسان ها به همراه دارد و در اینخصوص نیز دامپزشکان نقش حیاتی در کمک به جوامع برای آماده شدن و بهبودی از بلایا دارند.

سایر فعالیتهای حرفهای

دامپزشکان همچنین در رفاه حیوانات، جانورشناسی، حیوانات آبزی، هوافضا، پناهگاههای حیوانات، دامپزشکی ورزشی، برنامههای درمانی با کمک حیوانات و حیات وحش فعالیت میکنند.

دامپزشکان شاغل در سازمانهای دولتی برای کمک به قانونگذاران برای شکل دادن به قوانینی که از بهداشت و رفاه حیوانات و مردم محافظت میکند، اقدام میکنند.

آیا دامپزشکی برای شما مناسب است؟

دامپزشکان و پیرادامپزشکان امروزی به شدت به حفاظت از بهداشت و رفاه حیوانات و انسان کمک میکنند. آنها دوستدار حیوانات هستند و ارزش حیوانات را در خانواده و جامعه درک می کنند.

از ویژگیهای شخصی که به یک حرفه موفق در دامپزشکی کمک میکند عبارتند از:

یک ذهن علمی

افراد علاقهمند به دامپزشکی باید ذهنی پرسشگر و قدرت مشاهده دقیق داشته باشند. استعداد و علاقه به علوم زیستی مهم است.

مهارتهای ارتباطی خوب

آنها باید با افراد مختلف ملاقات کنند، صحبت کنند و به خوبی کار کنند. شفقت و داشتن حس انساندوستانه یک ویژگی ضروری برای موفقیت است.

تجربه مدیریت و راهبری

در بسیاری از محیط ها (به عنوان مثال، مراکز درمانی، سازمانهای دولتی، مراکز بهداشت عمومی) نیاز است که دامپزشکان، دیگر کارمندان و مشاغل را مدیریت کنند. داشتن مهارتهای مدیریتی و راهبری به موفقیت بیشتر در این محیط های کاری کمک میکند.

 

نظر شما
ادامه