کد خبر: ۷۲۷۱۳

حکیم مهر: این روزها نگهداری از سگ‌ها به عنوان حیوان خانگی افزایش پیدا کرده و بیشتر شاهد حضور افراد با سگ‌هایشان در معابر عمومی هستیم. حضور حیوان در معابر عمومی و پارک‌ها با دفع فضولات همراه است و بعضا برخی صاحبان سگ‌ها نسبت به این موضوع بی‌توجه هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسکانیوز، این روزها نگهداری از سگ‌ها به عنوان حیوان خانگی افزایش پیدا کرده و بیشتر شاهد حضور افراد با سگ‌هایشان در معابر عمومی هستیم. حضور حیوان در معابر عمومی و پارک‌ها با دفع فضولات همراه است و بعضا برخی صاحبان سگ‌ها نسبت به این موضوع بی‌توجه هستند و گاهی حتی از قلاده برای سگ خود استفاده نمی‌کنند.

شاید بخشی از مشکل ناشی از خلاهای قانونی در این زمینه باشد البته اینطور هم نیست که کلا قانونی درباره نگهداری از حیوانات خانگی نداشته باشیم.

قوانین ایران برای نگهداری از حیوان خانگی

در ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی (۱۳۹۲) آمده است که هرگاه کسی به روی شخصی سلاح بکشد یا حیوانی مانند سگ را به سوی او برانگیزد یا هر کار دیگری که موجب هراس او می‌شود مانند فریاد کشیدن یا انفجار صوتی انجام دهد و بر اثر این ارعاب، شخص بمیرد یا مصدوم شود حسب مورد براساس تعاریف انواع جنایات به قصاص یا دیه محکوم می‌شود.

در واقع بیشتر قوانینی که در ایران با محوریت حیوانات خانگی وجود دارد درباره نگهداری از حیوان خانگی در آپارتمان و یا ایجاد رععب و وحشت در معابر به واسطه حضور حیوان در شهر و آسیب زدن به افراد است اما خلا قانونی در مورد مشکلات بهداشتی حیوانات خانگی در معابر عمومی احساس می‌شود.

البته در ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی آمده که هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل: آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیر ‌بهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زائد، ریختن مواد مسموم‌کننده در رودخانه‌ها، زباله در خیابان‌ها و کشتار غیرمجاز دام ممنوع است و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجاز شدیدتری نباشند به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد و شاید بتوان با استناد به این قانون برای صاحبان حیوانات خانگی که نسبت ببه فضولات حیوان خود بی‌توجه هستند، مجازات تعیین کرد.

قوانین دیگر کشورها درباره حیوان خانگی

خلا دیگری که به چشم می‌خورد نبود قانونی با رویکرد ارائه راهکار است. شاید بتوان برای رسیدن به راهکار از تجارب دیگر کشورها در این زمینه استفاده کرد. برای مثال در کانادا قانونی تحت عنوان (stoop and scoop) وجود دارد که براساس آن، هر صاحب سگ موظف است مدفوع سگ‌های باقی‌مانده در املاک را در هر نقطه از شهر خارج و دور بیندازد . کسانی که این کار را نکنند ممکن است با جریمه ۳۰۰ دلاری روبرو شوند.

 

در ادامه به بخشی از قوانین حضور حیوانات خانگی در اماکن عمومی براساس قوانین انگلستان، کانادا و قوانین ایالتی آمریکا اشاره می‌کنیم:

۱- پس از اینکه یک حیوان خانگی قضای حاجت کرد صاحب حیوان مسئول تمیز کردن آن است. بنابراین شما اجازه ندارید فضولات حیوان خود را در پارک، فضای سبز و سایر اماکن عمومی رها کنید و بروید.

به طور مثال پاک نکردن مدفوع سگ می‌تواند باعث بیماری در افراد، دام و حیوانات دیگر شود. انگل موجود در فضولات سگ به چمن گسترش یافته و اگر این چمن توسط دامی حامله خورده شود، باعث آسیب به انسان می‌شود.

۲- از تمام دستورات محلی، از جمله دریافت مجوزهای مربوطه باید پیروی کنید؛ بنابراین اجازه نخواهید داشت حیوان خود را در هر محیطی وارد کنید و باید به تابلوهای راهنما دقت داشته باشید.

۳- قوانین مربوط به بند و قلاده لازم الاجرا هستند. یک حیوان خانگی نباید بدون بند و قلاده در پارک و سایر محیط‌های عمومی رها شود.

۴- همچنین صدای ممتد او به عنوان یک آزار صوتی شناخته شده و حتی در داخل آپارتمان یا منزل شخصی باید کنترل شود.

۵- مشکل ازدیاد جمعیت و تولید مثل حیوان خانگی خود را از طریق عقیم سازی، مهار یا اصلاح نژاد مدیریت و محدود کنید.

۶-حیوانات خانگی اجازه ورود به برخی مکان‌های خاص و مشخص در مناطق محلی را دارند و به عنوان مثال ورود آنها به مناطق بازی کودکان، زمین‌های ورزشی، مسیرهای پیاده‌روی و سواحل ممنوع است.

۷- نباید اجازه دهید حیوان شما به خصوص سگ، به طور خطرناکی از کنترل خارج شود؛ اگر کسی را زخمی کند یا کسی را از ترس زخمی‌شدن بترسد، صاحب سگ با زندان، جریمه مالی نامحدود و سلب صلاحیت نگهداری از حیوانی جدید مجازات خواهد شد.

۸- حتی اگر حیوان خانگی شما به طور معمول اهل تعقیب نیست، ممکن است توسط بوها، صداها یا حرکات غیرمعمول هیجان زده شود و بهتر است پیش از تاسف خوردن، مراقب آن باشید.

۹- اگر سگی باعث وقوع حادثه جاده‌ای شود که منجر به جراحت، بیماری یا مرگ شود، می‌توان علیه صاحب سگ شکایت کرد.

۱۰- بهتر است برای جلوگیری از هرگونه هزینه یا غرامت احتمالی حیوان خود را بیمه مسئولیت و پزشکی کنید.

جالب اینجاست که نقض این قوانین، با حداقل مجازات صدور اخطار و در مراحل بعدی اعمال جریمه نقدی بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ پوند روبرو خواهد شد و در موارد شدیدتر زندان و جریمه‌های سنگین مالی در انتظار صاحب حیوان خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز، با توجه به افزایش سگ‌گردانی در معابر لازم است که قانون‌گذاران نسبت به وضع قوانینی برای جلوگیری از مشکلات بهداشتی سگ‌های خانگی در معابر عمومی اقدامات جدی انجام دهند. از این گذشته موضوع آموزش شهروندی باید مورد توجه قرار گیرد تا صاحبان حیوانات خانگی بدانند که چطور باید در معابر عمومی رفتار کنند.

 

نظر شما
ادامه