کد خبر: ۷۲۲۷۶
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر: مراسم استحصال تخم ماهیان خاویاری با حضور جمعی از مقامات کشوری و استانی در شهرستان سبزوار برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی سبزوار، این مراسم با حضور «دکتر ناصر کرمی راد» مدیر کل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران، «طاهرپور» مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی، «مهندس ابراهیمی» فرماندار سبزوار، «عنابستانی» نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی، «مهندس امانیان» رئیس جهاد کشاورزی، «دکتر محسن نژاد رئیس» اداره بهداشت و مدیریت بیمار های آبزیان در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی و «دکتر زیدآبادی» رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار، استحصال خاویار و راه اندازی مجتمع پرورش ماهیان خاویاری در این شهرستان صورت گرفت.

مدیر کل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: سازمان شیلات، توسعه پرورش ماهیان خاویاری را با توجه به شرایط اقلیمی مناطق، مورد توجه قرار داده و تاکنون مراکز پرورش این گونه ارزشمند آبزی در 22 استان فعال شده است. 177 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور فعالیت میکنند که 147 مزرعه دارای پروانه هستند و 30 مزرعه نیز در قالب طرح مشاغل خانگی، ماهی خاویاری تولید می کنند.

در ادامه طاهر پور، مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان بیان داشت: در خراسان رضوی 5 مرکز واحد پرورش خاویار در شهرستان های سبزوار و داورزن مستقر هستند. از 4 واحد تولید خاویار در سبزوار،1 مجموعه با آب قنات و 3 مجموعه با آب چاه فعالیت می کنند. طی 6 ماه نخست امسال 20 تن گوشت و 26 کیلوگرم خاویار در سبزوار تولید شده و در این ارتباط ماهیان خاویاری مذکور زنده گیری و جهت استحصال خاویار به استان مازندران منتقل می گردند. 

وی در ادامه گفت: مجتمع پرورش ماهیان خاویاری سبزوار، به مساحت 6 هکتار، به زودی راه اندازی می شود که 3 سایت دارد و دبی ورودی آب آن 60 لیتر بر ثانیه می باشد و پیش بینی می کنیم در این مجموعه سالانه 60 تن گوشت و 1.5 تن خاویار تولید شود.

دکتر محسن نژاد، رئیس اداره بهداشت و بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: ارزش اقتصادی خاویار به خواص اعجاب انگیز آن بر می گردد، از جمله یکی از لیپید های با ارزش و مهم که در ترکیب خاویار موجود است و در ترمیم سیستم اعصاب و بافت عضلانی و خون نقش به سزایی دارد لیسیتین می باشد. از خواص دیگر آن می توان به سرشار بودن از ویتامین های A,D,E و مواد معدنی نظیر ید، فسفر، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و آهن اشاره نمود. از طرفی دیگر خاویار سرشار از امگا 3 می باشد، که می تواند در جلوگیری از روند پیری موثر باشد، سلامت استخوان ها، بهبود گردش خون و همچنین در بهبود بیماری هایی نظیر سرطان و میگرن نقش مهمی خواهد داشت.

در انتها، از دو قطعه ماهی خاویاری گونه سیبری، خاویار استحصال  گردید. سیبری یک گونه مهم تجاری محسوب می‌شود که به‌ صورت متراکم در نقاط مختلف جهان پرورش داده می‌شود. این گونه با توجه به رشد سریع، مقاومت به بیماری‌ها و تحمل تراکم بالای پرورشی از نظر تولید گوشت و خاویار ارزش اقتصادی بالایی دارد.

 

منبع: روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی


انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعید جوان
|
Germany
|
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
0
4
با سلام. ضمن عرض تبریک خدمت همکاران محترم در خراسان رضوی، ذکر نکاتی رو لازم دونستم
اولا بکاربردن اصطلاح تخم خاویار در تیتر اشتباه است
دوما عکس تیتراژ مایه تاسف است و بدون در نظر گرفتن ضوابط بهداشتی و اصول اولیه انجام شده است. انشالله پرورش ماهیان خاویاری در خراسان رضوی مایه خیر و برکت برای پرورش دهندگان عزیز باشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
1
1
ایول آسپسی
ناشناس
|
France
|
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
0
0
شکم زنی و عمل آوری خاویار در این شرایط!!! خد اقل عکس نمیگذاشتید آبرو ریزی نشود. بدون رعایت اصول بهداشتی؟! بعد خاویار برگشت میخورد و آبرو ریزی میشود می گویند چرا. بعد هم با این همه تبلیغ و پروپاگاندا این کیفیت خاویار تولیدی است؟ این همه بافت چربی؟ عقب افتاده ترین مزرعه در گیلان از این بهتر تولید خاویار می کند. یعنی بسیار ضعیف و مایه تاسف بسیار.
نظر شما
ادامه