کد خبر: ۶۹۳۴۷

حکیم مهر: سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده "تجن" در محدوده صفر مرزی شهرستان سرخس پیدا شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، «مهدی اله‌پور» بیان کرد: حدود ظهر امروز ماموران یگان حفاظت محیط زیست سرخس، هنگام گشتزنی و کنترل منطقه حفاظت شده تجن، لاشه یک قلاده پلنگ را درحالی کشف کردند که با توجه به گذشت زمان طولانی از مرگ این گونه، لاشه این پلنگ کاملا متلاشی شده و از بین رفته است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: علت مرگ پلنگ هنوز مشخص نیست و برای بیان دقیق علت مرگ و کالبدشکافی، لاشه آن به اداره حفاظت محیط زیست منتقل شده که پس از نمونه برداری، با همکاری دامپزشکی علت مرگ این حیوان مشخص و اطلاع رسانی خواهد شد.

شهرستان سرخس در ۱۹۴ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد.

۲۰ درصد از مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد و مساحت زیستگاههای این استان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط بان در اختیار دارد و دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

هم اکنون ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۷ گونه پرنده، دو گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در خراسان رضوی زیست می کنند.

استان خراسان رضوی تمام هشت گونه شناخته شده گربه سانان در ایران شامل یوزپلنگ آسیایی، پلنگ، گربه کاراکال، گربه سیاه گوش، گربه شنی، گربه جنگلی، گربه پالاس و گربه وحشی را میزبانی می کند.

 

نظر شما
ادامه