کد خبر: ۶۹۰۳

حکیم مهر - با دستیابی محققان به کیتهای تشخیصی و رصد منابع آبی کشور، امکان تشخیص سریع بیماریهای آبزیان در کشور فراهم شد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان کشور با اعلام این مطلب گفت: این سازمان هشت بیماری میگو را تحت پایش مستمر دارد و در اولین فرصت آن را تشخیص داده و در صدد پیدا کردن راههای درمان است.

دکتر کاظم عبدی افزود: در چهار استان جنوبی کشور، امکان تشخیص بیماریهای میگو و ماهی وجود دارد و علاوه بر آن یک مرکز ملی بیماریهای میگو در بوشهر تشکیل و راه اندازی شده و حتی قادر است به سایر استانها نیز خدمات ارائه دهد.

وی خاطرنشان کرد: در سه ماهه اول امسال بیش از یکهزار و 525 آزمایش PCR در مزارع تکثیر انجام شد و علاوه بر آن 970 مزرعه نیز تحت آزمایش قرار گرفتند.

عبدی ادامه داد: فصل اصلی پرورش آبزیان در سه ماهه تابستان است که حجم بالایی از آزمایشات در آن دوره انجام شده است.

تجهیز دو آزمایشگاه در استان گیلان و بوشهر برای تشخیص سریع بیماریهای آبزیان

وی درباره ماهیان دریایی نیز تصریح کرد: امکانات آزمایشگاهی خوبی برای تشخیص به موقع بیماریهای انگلی و قارچی ماهیان دریایی نیز وجود دارد که یک آزمایشگاه در گیلان برای ماهیان دریایی شمال و آزمایشگاه دیگری در بوشهر برای ماهیان دریایی جنوب تشکیل شده است.

این مقام مسئول از تشخیص سریع دو بیماری مهم ماهیان خبر داد و یادآور شد: نکروز عصبی و ویروسی و بیماری ویروسی شانک از بیماریهای خطرناکی هستند که امکان تشخیص آزمایشگاهی آنها در کشور وجود دارد.

عبدی در پایان اظهار داشت: با توجه به آنکه ایران جزو رتبه های اول در صادرات آبزیان قرار دارد، بنابراین امکانات بسیار خوبی برای پایش و تشخیص سریع بیماریها نیز در کشور فراهم شده است.

 

 

نظر شما
ادامه