کد خبر: ۶۸۷۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و کارشناس پرورش دام در پاسخ به این سوال که مزیت‌های پرورشی شتر در اقلیم ایران چیست گفت: شتر در اقلیم‌ بیابانی ایران ماندگاری بالایی دارد. این حیوان رقیب خوراک سایر دام‌ها نیست و در مرتعی چَرا می‌کند که حیوانات دیگر نمی‌توانند از آن استفاده نمی‌کنند. همچنین این دام توانایی تحمل شرایط سخت مثل گرسنگی ، تشنگی و سرما و گرمای طاقت‌فرسا را دارد و آن را مناسب پرورش در نقاطی می‌کند که برای سایر دام‌ها مناسب نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف، «دکتر حسین اسماعیلی» اضافه کرد: علاوه بر این، شتر می‌تواند بدون ساربان در بیابان شب گذرانی داشته باشد و هزینه ساربانی (چوپانی) پایینی دارد چون به طور مستقل و با هوش خود می‌تواند از خود در طبیعت محافظت کند و پس از آن به محل اولیه خود بازگردد. این دام تنها ۱ تا ۲ ماه نیاز به تغذیه دستی دارد و باقی مواقع سال از علوفه های مرتعی استفاده می‌کند.

این کارشناس پرورش دام در پاسخ به این که چرا پرورش شتر صنعتی نشده است، خاطر نشان کرد: نیازی نیست که شتر را صنعتی کنیم چرا که مزیت پرورش شتر در غیر صنعتی بودن آن است، این دام نباید در محیط بسته و نیازمند به نهاده پرورش داده شود. با توجه به اینکه کشور وابستگی زیادی در واردات نهاده دارد، لازم است دام‌هایی که توانایی تولید در سامانه‌های باز و مرتعی را دارند حمایت کرد و توسعه داد تا نهاده‌های محدود کشور فقط صرف تولید گونه‌های دامی شود که مجبور به پرورش در سامانه های بسته هستیم.

عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در مورد موانع توسعه پرورش شتر و راهکار‌های رفع آنها افزود: ضریب نفوذ خدمات فنی و بهداشتی در پرورش شتر ایران بسیار کم است. برخی دارو‌های اختصاصی بیماریهای شتر در ایران کم است و برخی از آن‌ها به صورت قاچاق وارد می‌شود و شترها سهمی از نهاده های حمایتی دولتی برای زمستان گذرانی ندارند.

این کارشناس پرورش شتر در خصوص موانع پرورش شتر ادامه داد، با توجه به اقلیم خشک و بیابانی ایران، شتر یکی از گونه‌های بسیار با ارزش است که مزیت تولید در آن داریم و باید با حمایت از صنعت شترداری بتوانیم سهم بیشتری از نیازهای کشور را از گوشت این حیوان تامین کنیم.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
همكار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
1
0
كارشناس پرورش دام؟
نظر شما
ادامه