کد خبر: ۶۸۶۲۱

حکیم مهر: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خوسف در تشریح بیماری سورا گفت: بیماری تریپانوزومیازیس یا سورا یکی از مهمترین بیماری ها در شتر است که عامل بیماری تک یاخته تریپانوزوم اوانسی می باشد که در خون قرار دارد و با تهیه گسترش مرطوبی از خون سطحی حیوان، می توان آن را تشخیص داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان خوسف، «دکتر وحید شریفی» به روش انتقال بیماری اشاره نمود و افزود: بیماری سورا در شترها به صورت مکانیکی از حیوانی به حیوان دیگرو توسط حشرات گزنده ناقل از جمله لیپروسیا، هماتوبیا و استوموکسیس منتقل می شود و معمولا این مگس ها در کنار رودخانه ها و مناطق آبیاری شده و سرزمینهای خشک مشاهده می شوند.

وی گفت: در این بیماری علائمی از قبیل تب متناوب و مداوم، کم خونی شدید، لاغری، ادم در ناحیه گردن، تورم پلک ها، ریزش اشک، تکرر ادرار، تشنگی زیاد، تحلیل رفتن کوهان، سقط جنین و زایمان زودرس دیده می‌شود و همچنین در کالبدگشایی علایمی همچون بزرگ شدن طحال، بزرگ شدن غدد لنفاوی، جمع شدن گلبولهای سفید در بافت پارانشیمی کبد، همراه با خونریزی کبد و بزرگ شدن کلیه ها، مشاهده می گردد.

شریفی در پایان گفت: بهترین راه پیشگیری، حذف میزبان‌های واسط است که از طریق سم پاشی و کنترل اصول اولیه بهداشتی در واحدهای شترداری قابل انجام است.

 
نظر شما
ادامه