کد خبر: ۶۷۹۲۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
رئيس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر سید مهدی قمصری» افزود: با ارتباط خوبی که بین ریاست محترم سازمان دامپزشکی و وزیر جهاد کشاورزی وجود دارد، انتظار می‌رود که این سازمان بتواند به آن جایگاه بلند مرتبه خود در نظام نظارتی و بهداشتی کشور برگردد ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ رئیس سازمان دامپزشکی کشور در آغاز سومین هفته حضورش در سازمان، به اتفاق هیات همراه با دکتر «سید مهدی قمصری» رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و برخی از اساتید این دانشکده دیدار و برای افزایش سطح ارتباطات سازمان دامپزشکی کشور و دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران اعلام تمایل و آمادگی کرد.

«دکتر سید محمد آقامیری» در این دیدار از راه‌اندازی «شورای مشورتی» با حضور 5 نفر از روسای پیشین سازمان دامپزشکی کشور و 5 نفر از اساتید دانشگاه در آینده نزدیک خبر داد و افزود: «این شورا در هدایت اصولی دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور با استناد به اهرم‌های قانونی و آخرین یافته های علمی و در راستای رفع موانع تولید و روان سازی ارائه خدمات دامپزشکی فعالیت خواهند کرد.»

به همین بهانه به سراغ ریاست دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران رفتیم و دقایقی را با وی به گفت‌وگو نشستیم. «دکتر مهدی قمصری» در گفت‌وگو با حکیم مهر معتقد است که با توجه به سابقه مدیریتی دکتر آقامیری در سازمان نظام دامپزشکی و فعالیت ایشان در بخش خصوصی، همگرایی بیشتری بین مجموعه‌هایی که عمده بخش خصوصی و دولتی خانواده دامپزشکی را مدیریت می‌کنند، ایجاد شود.

وی تصریح می‌کند: «با ارتباط خوبی که بین ریاست محترم سازمان دامپزشکی و وزیر جهاد کشاورزی وجود دارد، انتظار است که پشتیبانی کاملی از تیم مدیریتی و سازمان دامپزشکی صورت گیرد و سازمان دامپزشکی بتواند به آن جایگاه بلند مرتبه خود در نظام نظارتی و بهداشتی کشور برگردد. با پشتیبانی‌هایی که همه همکاران از مدیریت دکتر آقامیری داشتند، دانشکده هم آمادگی کامل دارد که در این جهت کمک کند تا به جایگاه خود نزدیک شویم.»

حکیم مهر: آقای دکتر، ماحصل دیدار رئیس سازمان دامپزشکی کشور از دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران چه بود؟

در ابتدا از پایگاه خبری حکیم مهر و همکاران محترمی که این مصاحبه را می‌خوانند، تشکر می‌کنم. ما بر حسب وظیفه قصد داشتیم  که برای عرض تبریک خدمت ریاست محترم سازمان دامپزشکی کشور برسیم اما ایشان بزرگواری کردند و خودشان تشریف آوردند  و ما در خدمتشان بودیم. این دیدار و جلسه روز شنبه و با حضور آقای دکتر آقامیری، معاونین محترم ایشان و همچنین همکاران و روابط عمومی سازمان برگزار شد و ما در دانشکده همراه با همکاران، معاونین دانشکده، مسئولین بیمارستان و موسسه تحقیقاتی دانشکده میزبان این عزیزان بودیم و جلسه خوبی برگزار شد. بر اساس سنتی که از سال‌های گذشته وجود داشته، همواره یک ارتباط خوب بین دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و سازمان دامپزشکی و مدیران محترم آن وجود داشته است که البته گاهی توام با فراز و فرودهایی بوده است و من در جلسه نیز به آن اشاره کردم. به هر حال دیدگاه‌های مدیران مختلف سازمان متفاوت بوده است.

ما در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به حکم وظیفه، اعلام آمادگی همه‌جانبه کردیم که اعضای هیات علمی و سایر پتانسیل‌هایی که در دانشکده هست، در خدمت اهداف سازمان دامپزشکی قرار گیرند. هر جا که بزرگواران و ریاست سازمان دامپزشکی تشخیص دادند که می‌توانیم در خدمتشان باشیم، حتما دست یاری به آنها خواهیم داد، چون قطعا منافعی برای کشور، سازمان دامپزشکی و دانشکده خواهد داشت.

نکته بعدی که در این جلسه به آن تاکید شد و ان‌شاءالله به آن سمت جلو می‌رود و باعث خوش‌بینی است، این است که با توجه به سابقه مدیریتی دکتر آقامیری در سازمان نظام دامپزشکی، فعالیت ایشان در بخش خصوصی و شناختی که از ایشان و دکتر صفری داریم، همگرایی بیشتری بین این مجموعه‌هایی که عمده بخش خصوصی و دولتی خانواده دامپزشکی را مدیریت می‌کنند، ایجاد شود و دانشکده هم به‌عنوان ضلع سوم در خدمت هردو مجموعه خواهد بود.

نکته بعدی که مدنظر رئیس سازمان دامپزشکی کشور بود، تشکیل «شورای مشورتی» در سازمان بود، همچنین اینکه در کمیسیون‌های تخصصی هم بسته به موضوع، اساتید دانشکده حتما حضور داشته باشند. با این طرح تا جایی که بتوانیم از تجربیات انبار شده در دانشکده برای سازمان و از سازمان برای دانشکده استفاده خواهیم کرد.

همچنین در رابطه با پایان نامه‌ها قرار شد نیازهای سازمان دامپزشکی به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و شاید همه دانشکده‌های دامپزشکی منعکس شود. این مساله کمک می‌کند که حداقل پایان‌نامه‌های دوره‌های تخصصی در دانشکده‌های دامپزشکی بتواند در راستای کمک به حل مشکلات و مسائلی باشد که در حد پایان‌نامه قابل حل است. به این شکل اساتید محترم دانشکده‌ها، پایان‌نامه‌ها را به سمت و سویی هدایت می‌کنند که جدا از اینکه بخشی از دوره تحصیلی دانشجو طی می‌شود، به حل بخشی از مشکلات کشور از طریق سازمان دامپزشکی کمک می‌کند. طبیعتا اگر پایان‌نامه‌ها در راستای اهداف و مسائل مورد نظر سازمان تصویب شود، با غنای بیشتری دنبال خواهند شد. چون یقینا می‌تواند هم به لحاظ مالی و هم اطلاعاتی مورد پشتیبانی دوستان در سازمان دامپزشکی قرار گیرد.

بحث دیگری که راجع به آن صحبت شد، در رابطه با «شتر» به‌عنوان یک دام دارای ارزش مصرف غذایی بود. با توجه به اقلیم کشور و شرایط خاص، می‌توانیم توجه بیشتری به بخش پرورش، تولیدمثل و کنترل بیماری‌ها داشته باشیم. به همین دلیل در حاشیه جلسه روی تشکیل یک مجموعه تخصصی در رابطه با این حیوان، صحبت شد.

همچنین مقرر شد در رابطه با استفاده بیشتر از امکانات آزمایشگاهی دو طرف به ویژه امکاناتی که در دانشکده وجود دارد و در حد آموزش بعضی از پایان‌نامه‌ها استفاده شده و ظرفیت خالی دارد و می‌تواند مورد استفاده بزرگان در سازمان قرار گیرد، چنانچه صلاح باشد و اعلام آمادگی شد، ما در خدمت آنها باشیم.

حکیم مهر: این شورای مشورتی که صحبت آن شد، گویا قرار است که از ۵ نفر از رؤسای سابق سازمان دامپزشکی کشور و همچنین ۵ نفر از اساتید دانشکده دامپزشکی تشکیل شود. آیا اساتید دانشکده که قرار است عضو شورا شوند، مشخص شده‌اند؟

خیر. ظاهرا آقای دکتر صرفا به کلیات اشاره کردند. احتمالا یک آیین‌نامه داخلی تدوین خواهند کرد و بر اساس آن ترکیب مشخص خواهد شد. ایشان بحث کلی را مطرح کردند و ما هم خیلی خوشحال شدیم که دکتر این دیدگاه را دارند که از خرد جمعی استفاده بیشتری شود؛ از افرادی که سابقه کار اجرایی بیشتری دارند و همچنین افرادی که می‌توانند در حوزه‌های علمی به تصمیم‌گیری دقیق‌تر در موضوعات کمک کنند، اما در مورد ترکیب اصلی افراد بحثی نشده است.

حکیم مهر: آیا در خصوص انتقال آموزش دامپزشکی یا انتقال سازمان به وزارت بهداشت صحبتی نشد؟

خیر. آموزش و سازمان دو مقوله مختلف هستند. ما زیرمجموعه وزارت علوم هستیم و سازمان دامپزشکی زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است. از آنجا که بعید است که این موضوع به این سرعت قابل حل باشد، بنابراین هیچ بحثی در مورد آن صورت نگرفت.

حکیم مهر: دیدار رؤسای دانشکده دامپزشکی و سازمان دامپزشکی شاید خیلی مسبوق به سابقه نباشد. پیش بینی شما از آینده چیست و چقدر خوش‌بینی هستید که این همکاری و دیدار کمک کننده باشد؟

البته این دیدارها کم نبوده است. مثلا زمانی که بنده دوباره به‌عنوان مسئول دانشکده منصوب شدم، دکتر ماکنعلی هم تشریف آوردند و خدمتشان بودم. مهم تداوم این ارتباط به ویژه در بدنه‌های کارشناسی یعنی در حد ریاست دستگاه‌هاست که خیلی می‌تواند کارساز و کمک کننده باشد. امیدواریم با تجربه زیاد دکتر آقامیری و دیدگاهی که در صحنه مدیریتی به بخش خصوصی و اقتصاد دامپروری دارند، شرایط بتواند به سمت بهتری پیش رود.

سازمان دامپزشکی به عنوان یک دستگاه حاکمیتی وظایفی فنی و تخصصی دارد که ممکن است در تعارض با برخی مسائل اجتماعی و اقتصادی قرار گیرد. آنچه وظیفه سازمان است، پافشاری روی استانداردهای مورد قبول در رابطه با مواد غذایی است که به مصرف انسانی می‌رسد. حفظ بهداشت عمومی در جامعه یکی از وظایف بخش حاکمیتی است که امیدواریم سازمان به این وظیفه برسد. در کنار آن کمک به حفظ سرمایه دامی وظیفه بزرگی است که ان‌شاءالله در آن موفق می‌شوند.

با ارتباط خوبی که بین ریاست محترم سازمان دامپزشکی و وزیر جهاد کشاورزی وجود دارد، انتظار است که پشتیبانی کاملی از تیم مدیریتی و سازمان دامپزشکی صورت گیرد و سازمان دامپزشکی بتواند به آن جایگاه بلند مرتبه خود در نظام نظارتی و بهداشتی کشور برگردد. با پشتیبانی‌هایی که همه همکاران از مدیریت دکتر آقامیری داشتند، دانشکده هم آمادگی کامل دارد که در این جهت کمک کند تا به جایگاه خود نزدیک شویم. کمااینکه ارتقاء سطح جایگاه سازمان دامپزشکی، ارتقاء دامپزشکی کشور در همه حوزه‌هاست بنابراین وظیفه همه است که از مدیریت فعلی پشتیبانی کنند که بتوانند در دست‌یابی به اهدافی که در قانون پیش‌بینی شده، موفق شوند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
0
8
اهداف و نیازهای سازمان دامپزشکی محدود به چند رشته تخصصی مانند دام بزرگ و طیور و مامایی و آبریان و بهداشت مواد عذایی و برخی از علوم پاتوبیولوژی است. آنهم در حیطه خاص و محدود این علوم تخصصی.
بسیاری از رشته های علوم پایه و بالینی هایی مانند حیوانات خانگی مگر سازمان دامپزشکی معضلی دارد که حالا برایشان طرح مساله کند؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
0
1
چرا تا بحال نبوده است؟
نظر شما
ادامه